منابع
آیزینگر، جوئل (1399). اثر و استحاله، ترجمه حسن خوبدل و زهرا داورزنی، تهران: تماشا.
اسکروتن، راجر (1394). بازنمایی و عکاسی، ترجمه بابک محقق، تهران: فرهنگستان هنر.
ایگلتون، تری (1368). پیش درآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر، تهران: مرکز.
برت، تری (1379). نقد عکس، ترجمه اسماعیل عباسی و کاوه میرعباسی، تهران: مرکز.
بلاف، هالا (1375). فرهنگ دوربین، ترجمه رعنا جوادی، تهران: سروش.
جی، بیل و هورن، دیوید (1388)، درباره نگاه به عکسها، ترجمه محسن بایرام نژاد، تهران: حرفههنرمند.
رامامورتی، آنداندا (1390). وهم و نمایشها؛ عکاسی و فرهنگ کالایی، ترجمه مهران مهاجر، عکاسی: درآمدی انتقادی، ترجمه محمد نبوی و دیگران، ویراستار لیز ولز، تهران: مینوی خرد.
روزنبلوم، نیومی (1399). تاریخ جهانی عکاسی، ترجمه کریم متقی، تهران: پرگار.
سارکوفسکی، جان (1393). نگاهی به عکسها، ترجمه فرشید آذرنگ، تهران: سمت.
سوتر، لوسی (1398). چرا عکاسی هنری، ترجمه محسن بایرام نژاد، تهران: پرگار.
شریفزاده، رحمان (1397). مذاکره با اشیا، برونو لاتور و نظریه کنشگر-شبکه، تهران: نی.
کاتن، شارلوت (1399). عکس بهمثابه هنر معاصر، ترجمه کیارنگ علایی، تهران: حرفه هنرمند.
لاینز، ناتان (1388). عکاسان و عکاسی، ترجمه وازریک درساهاکیان و بهمن جلالی، تهران: سروش.
لوپس، دومینیک مک آریو (1396). چهار هنر عکاسی، ترجمه حامد زمانی گندمی، تهران: پرگار.
محمدی، شادی و مقدم حیدری، غلامحسین (1391). بازسازی و بررسی مقومات متافیزیکی نظریه عامل- شبکه برونو لاتور، ذهن، سال سیزدهم، شماره 52، 139- 172.
مهدی زاده، علیرضا (1400). بررسی ویژگی های عکس مستند هنری، جلوه هنر، دوره 13، شماره 2، 72- 87.
مهدی زاده، علیرضا (1401). بررسی و تحلیل کنش عکاسی بر اساس نظریه کنشگر - شبکه برونو لاتور، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 27، شماره 3، 99- 108.
References
Balaf , H,. (1996). Camera Culture, translated by Rana Javadi, (1st ed), Tehran: Soroush, (text in persian).
Bert, T,. (2000). Criticizing photographs, translated by Ismail Abbasi and Kaveh Mir Abbasi, second edition, Tehran: Markaz publication.
Clark, G,. (2016). The Photograph, translated by Hassan Khoobdel and Fariba Maghrebi, first edition, Tehran: Shoorafarin Publication, (text in persian).
Cotton, C,. (2020). The photograph as contemporary art, translated by Kiarang Alaei, Tehran: Artist's Profession, (text in persian).
Eisinger, J,. (2020). Trace and transformation, translated by Hassan Khoobdel and Zahra Davarzani, Tehran: Tamasha, (text in persian).
Eagleton, T,. (1989). An Introduction to Literary Theory, translated by Abbas Mokhber, Tehran: Center, (text in persian).
Jay, B and Horn, D,. (2009). On looking at photographs: A practical guide, first edition, translated by Mohsen Bayraminejad, Tehran, The Artist's profession, (text in persian).
Lanes, N,. (2009). Photographers and photography, translated by Vazrik Darsahakian and Bahman Jalali, Tehran: Soroush. (text in persian).
Latour, B,. (1996). Do Scientific Objects Have a History: Pastear And Whiehead In A Bath Of Lactic Aid, Common Knowledge, Vol,5.No.1.
Latour, B,. (1999). Pandora,s Hope, Essays on the Reality of Scince Studies, Cambridge Societys,vol.19.no.5.
Latour, B,. (2005). Reassembling the Social, the Introduction to Actor – Network Theory, Oxford: Oxford University Press.
Levinson, J,. (1985). Titles, the journal of aesthetics and art criticism,autumn, vol,44 no 1. Pp:29-39.
Lopez, D,. (2016). Four Arts of Photography, first edition, translated by Hamed Zamani Gandomi, Tehran: Pargar Publication, (text in persian).
Mohammadi, S., and Moghadam Heydari, G. (2012). Reconstruction and investigation of the metaphysical elements of Bruno Latour's actor-network theory, Mind Quarterly, Winter, 13th year, 52nd issue, pp. 139-172, (text in persian).
Mehdizadeh, A,. (2022). Investigation and analysis of photographic action based on actor-network theory of Bruno Latour, Fine Arts Quarterly - Visual Arts, Volume 27, (3), pp. 108-99,(text in persian).
Mehdizadeh, A,. (2021). Reviewing the features of documentary artistic photo, Quarterly, JELVE-Y-HONAR,13, (2), 72-87, (Text in Persian).
Ramamurthy, A,. (2011). Spectacles and illusions: photography and commodity culture, translated by Mehran Mohajer, in Lees, Wales (Editor) Photography, Critical introduction, translated by Mohammad Nobavi et.al , (1st ed), Tehran: Minooye Kherad, (text in persian).
Rosenblum, N,. (2020). A world history of photography, translated by Karim Motaghi, Tehran: Pargar, (text in persian).
Sarkovsky, J,. ( 2014). Looking at the photographs, translated by Farshid Azarang, first edition, Tehran: Samt Publications, (text in persian).
Scruton, R,. (2015). Representation and photography, translated by Babak Mohaghegh, Tehran: Art Academy, (text in persian).
Sharifzadeh, R,. (2018). Negotiating with objects, Bruno Latour and actor theory - Network, Tehran: Ney Publishing,(text in persian).
Soutter, L,. (2019). Why art photography, translated by Mohsen Bayramnejad, Pargar Publishing, Tehran, (text in persian).
Szarkowski, J,. (2007). Photographer's Eye. Museum of Modern Art. New York.
Walton, K. (1970). Categories of art, the philosophical review, 334-367.
URLs
URL1. https://www.andreasgursky.com/en (access date: 2022/03/24).
URL5.https://www.tate.org.uk/art/artworks/goldin-nan-one-month-after-being-battered-p78045 (access date: 2022/03/24).