منابع
اسپیگلبرگ، هربرت (1392). جنبش پدیدارشناسی درآمدی تاریخی (جلد2)، ترجمه مسعود علیا، تهران: مینوی خرد.
بصیری، مهرانگیز (1392). بدن و حواس در رسانههای نوین هنری نگاهی از منظر پدیدارشناسی موریس مرلوپونتی، کیمیای هنر، سال دوم، شماره 9، 45-52.
پالاسما، یوهان (1398). چشمان پوست، ترجمه علیرضا فخرکننده، تهران: چشمه.
پیترزما، هنری (1398). نظریۀ معرفت در پدیدارشناسی هوسرل، هایدگر، مرلوپونتی، ترجمه فرزاد جابرالانصار، تهران: کرگدن.
رضایی، سیدمحسن (1394). بررسی ادراک اثر هنری در فلسفه مرلوپونتی، پایاننامه کارشناسی ارشد فلسفه هنر، تهران: دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر.
سبزکار، اسما (1396). مرلو-پونتی و تحلیل آثار نقاشی، تهران: هرمس.
شایگانفر، نادر و ضیاءشهابی، پرویز (1390)، تبیین تلقی پدیدارشناسانه مرلوپونتی از نقاشیهای سزان، شناخت، دوره 4، شماره 65، 57-81.
شایگانفر، نادر (1397). تجربه هنرمندانه در پدیدارشناسی مرلوپونتی، تهران: هرمس.
صافیان، محمدجواد و نوزاد، هما (1397). تحلیل هنر تعاملی با رویکرد پدیدارشناسانه از منظر مرلوپونتی، هنرهای تجسمی، دوره 23، شماره 4، 5-12.
غفاری، لیلا و عربزاده، جمال (1398). نگاه در نقاشی از منظر پدیدارشناسی مرلوپونتی، هنرهای تجسمی، دوره 24، شماره 4، 33-38.
کارمن، تیلور (1394). مرلو-پونتی، ترجمه مسعود علیا، تهران: ققنوس.
کاربن، مارو (1399). بدنمندی به سوی تاریخ سوءتعبیر، ترجمه علی اصغر تقوی، تهران: فراهنر.
کاربن، مارو (1399). نور بدنمندی (تفکر متأخر مرلوپونتی)، ترجمه علی اصغر تقوی، تهران: فراهنر.
کاربن، مارو (1399). بدنمندی و تفکر بصری امروز، ترجمه علی اصغر تقوی، تهران: فراهنر.
ماتیوس، اریک (1389). درآمدی به اندیشههای مرلوپونتی، ترجمه رمضان برخوردار، تهران: گام نو.
محجل، ندا (1400). از بدن تا هنر، تهران: فرزانگی.
محجل، ندا و اصغری، محمد (1401). پدیدارشناسی زیباشناختی تنمحور مرلوپونتی، متافیزیک، دوره 14، شماره 33، 71-87.
محمدی، اصغر (1397). رویکرد پدیدهشناختی مرلوپونتی به رابطۀ هنر و بدن، در: مرلوپونتی و بنیادهای اندیشۀ او، تدوین و ویرایش محمد اکوان، تهران: فرزانگی.
مرلوپونتی، موریس (1398). جهان ادراک، ترجمه فرزاد جابرالانصار، تهران: ققنوس.
موسویلر، اشرفالسادات و خبیری، فروغ (1398). بررسی تحول ادراک در رسانههای جدید از نگاه پدیدارشناسی مرلوپونتی، جلوه هنر، دوره 11، شماره 23، 65-74.
نوزاد، هما (1400). رهیافت تحلیلی هنر دیجیتالی تعاملی با تاکید بر ادراک بدنمند مرلوپونتی، جلوه هنر، دوره 13، شماره 30، 80-90.
هیدگر، مارتین (1382). سرآغازِ کار هنری، ترجمه پرویز ضیاءشهابی، تهران: هرمس.
References
Basiri, M., (2012). Body and senses in modern artistic media, a look from the perspective of Maurice Merleau-Ponty's phenomenology, Kimiyai Honar Quarterly, second year, number 9, pp. 45-52. (Text in Persian).
Carman, T., (2008). Merleau-ponty. Translated by, M. Olia, Tehran:
Ghoghnoos (Text in Persian).
Carban, M., (2019). Bodmandi towards the history of misinterpretation, translated by, Ali Asghar Tagvi, Tehran: Farahanar (Text in Persian).
Carban, M., (2019). Nur Bodanmandi (Merleau-Ponty's later thought), translated by Ali Asghar Tagvi, Tehran: Farahner (Text in Persian).
Carban, M., (2019). Physicality and visual thinking today, translated by Ali Asghar Tagvi, Tehran: Farahner (Text in Persian).
Espiegelberg, H., (2012). Phenomenology Movement (Volume II), Translated by, Massoud Olia, Tehran: Minavi Kherad (Text in Persian).
Ghaffari, L, Arabzadeh, J., (2018). Looking at painting from the perspective of Merleau-Ponty's phenomenology, Journal of Visual Arts, Volume 24, Number 4, pp. 33-38 (Text in Persian).
Heidegger, M., (2002). The Origin of the Work of Art, Translated by: P. Shahabi, Tehran: Hermes (Text in Persian).
Matthews, E, (2006), Merleau-ponty: A Guide for the Perplexed. Translated by: R. Barkhordar, Tehran: Game- No (Text in Persian).
Merleau-Ponty, Maurice, (1962). Phenomenology of perception, Trans. Colin Smith, Routledge and Kegan paul, London.
_________, (1964a). The primacy of perception, Ed: James E. Edie, Trans: Carleton Dallery. Evanston, IL: Northwestern UP.
__________, (1964b), Cezanne’s Doubt, in: Sense and Non-Sense, trans: Hubert L. Dreyfus & Patricia Allen Dreyfus, Northwestern University Press.
__________, (1993). Eye and Mind, In: The Merleau-ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting, G. A. johnson and M. B. Smith, Evanston, IL: Northwestern University Press.
__________, (2004a). Basic Writings, Routledge.
___________, (2004b). The world of perception, trans: Oliver Davis, Routledge, London& New York Press.
Mohajjel, N., (2021). From Body to Art, Tehran: Farzanegi (Text in Persian).
Mohajal, N, Mohammad Asghari., (1401). Merleau-Ponty's body-centered aesthetic phenomenology, Metaphysics Quarterly, Volume 14, Number 33, pp. 71-87 (Text in Persian).
Mohammadi, A., (2018). The Merleau-ponty's Phenomenological Approch to Art and Body, in: Merleau-ponty and the Bases of its Thoughts, Translated by: M. Akvan, Tehran: Farzanegi (Text in Persian).
Musweiler, A., Forough Khabeiri., (2018). Investigating the evolution of perception in new media from the perspective of Merleau-Ponty's phenomenology, Jelweh Honar Quarterly, Volume 11, Number 23, pp. 65-74 (Text in Persian).
Nouzad, H., (2021). Analytical approach of interactive digital art with an emphasis on Merleau-Ponty's bodily perception, Art Effect Quarterly, Volume 13, Number 30, pp. 80-90 (Text in Persian).
Pallasmaa, Juhani., (2019). The Eyes of the Skin, Translated by, A. Fakhrkonandeh, Tehran: Cheshmeh (Text in Persian).
Piterzema, H. (2019). The Theory of Cognition in the Phenomenology of Husserl, Heidegger, Merleau-ponty, Translated by, F. Jaberalansar, Tehran: Kargadan (Text in Persian).
Rezaei, M., (2014). Examining the perception of artwork in Merleau-Ponty's philosophy, Master's thesis, Faculty of Arts, University of Arts (Text in Persian).
Shayganfar, N, Zia Shahabi., (2013), explanation of Merleau-Ponty's phenomenological understanding of Cézanne's paintings, Cognition Quarterly, Volume 4, Number 65, pp. 57-81 (Text in Persian).
Safian, M, Homa Nozd., (2017). Analyzing interactive art with a phenomenological approach from Merleau-Ponty's point of view, Journal of Visual Arts, Volume 23, Number 4, pp. 5-12 (Text in Persian).
Sabzkar, A., (2017). Merleau-ponty and the Analysis of Painting Works, Tehran: Hermes (Text in Persian).
Young, Julian., (2001). Heidegger’s Philosophy of art, Cambridge University press.
URLs