منابع
افسریان، ا. (گردآورنده). (1397). در جستوجوی زمان نو: درآمدی بر تاریخ انتقادی هنر معاصر ایران. (جلد دوم، چاپ دوم). تهران. حرفه هنرمند.
امامی، ک. (1395). گال... گال... گالری: مروری بر رویدادهای هنرهای تجسمی ایران، ترجمه مهران مهاجر. تهران. نیلوفر.
باباییفلاح، ه. (1397). جریانسازی هنری نگارخانهها در ایران. تهران. موسسهی انتشارات امیرکبیر.
باقرپور همدانی، م. (1400). تبیین جایگاه کیوریتور در هنر معاصر ایران (مطالعه موردی: نمایشگاه عکس). پایاننامهی کارشناسی ارشد. گروه پژوهش هنر. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه علم و فرهنگ.
بغوزیان، س. (1399). تبیین جایگاه و نقش کیوریتور در روند شکلگیری جریانهای هنری معاصر ایران. پایاننامهی کارشناسی ارشد. گروه پژوهش هنر. دانشکده هنر. دانشگاه سوره.
بغوزیان، س.، و معینالدینی، م. (1400). تبیین نقش و جایگاه کیوریتور در فرایند شکلگیری جریانهای هنری معاصر. فصلنامه کیمیای هنر، (40) 10. 33 - 47.
پاکباز، ر. (1386). تالار رضا عباسی. در دایرهالمعارف هنر؛ نقاشی، پیکرهسازی و گرافیک. چاپ ششم. تهران. فرهنگ معاصر.
پاکباز، ر.، و موریزینژاد، ح. (1395). تالار قندریز: تجربهای در عرضه اجتماعی هنر. تهران. حرفه هنرمند.
پوریامهر، ا. (1395). تحلیل گفتمان کیوریتینگ در هنر معاصر ایران. پایاننامهی دکترای تخصصی. گروه پژوهش هنر. دانشکده هنر. دانشگاه الزهرا.
پوریامهر، ا.، و موسوی لر، ا. (1395). گفتمان نمایشگاه در هنر معاصر ایران (با تحلیل چرخه نمایشگاه «کارگل»، تهران). فصلنامه کیمیای هنر. (19) 5، 89 – 99.
تنکرمی باقرینژاد، ر. (1397). مطالعه تطبیقی نمایشگاهگردانی در ایران و غرب با تأکید بر نقش اجتماعی هنر. پایاننامهی کارشناسی ارشد. گروه پژوهش هنر. دانشکده هنر. دانشگاه الزهرا.
حسنجانی، ج. (1399). نقاشی سالهای 1320 و چپهای جوان؛ جستاری پیرامون مناسبات هنر نوگرا و انجمن فرهنگی ایران و شوروی. نشریه طبل (1). 97 – 112.
خلعتبری، آ. (1400). در جستوجوی آزادی، دربارهی گروه آزاد نقاشان و مجسمهسازان. تهران. نظر.
رائی، ب. و ذوالقدر، ت. (1390). بازاریابی قومی (گفتوگو با تیرداد ذوالقدر). نشریه تندیس. (74) 14.
سید موسوی، س. و زنگی، ب. (1398). بررسی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی (مطالعه موردی: خرید آثار نقاشی معاصر ایران). جلوه هنر، 11(4). 37-46.
قادرنژاد حمامیان، م.، امانی، ح.، و آقائی، ع. (1400). تحلیل سیاستهای دستگاه فرهنگی هنر معاصر ایران با کمک جامعهشناسی دین ماکس وبر (مورد مطالعه: رویکرد گالری هما). نشریه جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 3(3)، 44 – 62.
قرشی، س. (1398). از کاشانه تا تالار؛ مروری تاریخی بر پیدایش جریان گالریداری در ایران. مجله فرهنگی هنری آنگاه. (9).10 - 17.
قزوینی، ش. پ. (1390). بررسی وجه نوگرایی در نقاشی معاصر ایران(1320- 1357 هـ ش.). جلوه هنر، 3 (1). 23-32.
کیارس، د. (6 دی، 1390آ). تاریخچهی گالریهای تهران (16. گالری کرته). نشریه تندیس. (215). 16 – 17.
کیارس، د. (20 دی، 1390ب). تاریخچهی گالریهای تهران (17. گالری هنر جدید (بخش نخست)). نشریه تندیس (216). 16 – 17.
کیارس، د. (19 اردیبهشت، 1391آ). تاریخچهی گالریهای تهران (20. گالری بورگز (بخش اول). نشریه تندیس (223). 20 – 23.
کیارس، د. (24 مرداد، 1391ب). تاریخچهی گالریهای تهران (23- گالری تخت جمشید، بخش اول). نشریه تندیس (230)، 20 – 23.
کیارس، د. (18 مهر، 1391پ). تاریخچهی گالریهای تهران (24. گالری تالار نقش، بخش اول). نشریه تندیس (234). 20 – 23.
گلستان، ل.، و ملکی، ت. (1398). گالریداری کار پرمسئولیتی است؛ گفتوگو با لیلی گلستان. مجله فرهنگی و هنری آنگاه (9). 162 – 172.
مطلبی، ا. (1396). کیوریتور، کیوریتوری، مفهوم کیوریتور. نشریه تندیس. (361). 4.
معتقدی، ک.، و نامور یکتا، ن. (1400). از باغ گلستان تا کاخ گلستان. تهران. نشر دانیار.
ویدوکل، آ. (1390). هنر بدون هنرمندان؟، ترجمه شروین شهامیپور. نشریه گلستانه (112). 38 – 42.
References
Afsarian, I. (Ed.). (2018). The Quest for a New Age; An Introduction to the Critical History of Contemporary Iranian Art (2 ed., Vol. 2). Tehran: Hefreh Honarmand, (Text in Persian).
Alloway, L. (2005). The Great Curatorial Dim-out. In B. W. Ferguson, R. Greenberg, & S. Narine (Eds.), Thinking About Exhibitions (pp. 159-165). London: Routledge.
Babayi Fallah, H. (2018). Galleries in the Formation of Art Movements. Tehran: Amirkabir, (Text in Persian).
Bagherpour Hamedani, M. (2021). Explaining the Position of the Curator in the Contemporary Art of Iran [Unpublished Master's Thesis]. Tehran: University of Science and Culture, Faculty of Art and Architecture, (Text in Persian).
Boghossian, S. (2021). The Position and Role of the Curator in the Formation Process of Contemporary Movements of Iran [Unpublihsed Master's Thesis]. Tehran: Sooreh University, Faculty of Art Research, (Text in Persian).
Boghossian, S., & Moeinadini, M. (2021). Identifying the Position and the Role of Curator in the Formation Process of Contemporary Art Movements. Kimiya Ye Honar, 10(40), 33-47, (Text in Persian).
Cernei, R. (2014). The Role of Curator in the Context of Contemporary Art [Unpublished Master's thesis]. Algarve: University of the Algarve.
Emami, K. (2016). Gal...Gal...Gallery; An Overview of the Events of Visual Arts in Iran, translated by: Mehran Mohajer, Tehran: Niloofar, (Text in Persian).
George, A. (2015). The Curator’s Handbook. London/New York: Thames & Hudson Ltd.
Ghoreshi, S. (2019). From Kashaneh to Talar; A Historical Overview of the Emergence of Art Galleries in Iran. Angah Magazine, 9, 10-17, (Text in Persian).
Golestan, L., & Maleki, T. (2019). Having a Gallery is a Very Responsible Job; A Conversation with Lily Golestan. Angah Magazine, 9, 162-172, (Text in Persian).
Grigor, T. (2014). Contemporary Iranian Art; From the Street to the Studio. London: Reaktion Books Ltd.
Hasanjani, J. (2020). Painting, 1940's and Leftist Youngsters; An inquiry About the Relationship Between Modern Art and the Cultural Association of Iran and the Soviet Union. Tabl Magazine, 1, 97-112, (Text in Persian).
Karimi, P. (2022). Alternative Iran; Contemporary Art and Critical Spatial Practice. California: Stanford University Press.
Khalatbari, A. (2021). In Search of Indepencence, on the Independent Artists Group. Tehran: Nazar Publication, (Text in Persian).
Kiaras, D. (2011, December 27). The History of Tehran Galleries [16. Karteh Gallery]. Tandis Magazine(215), 16-17, (Text in Persian).
Kiaras, D. (2012, January 10). The History of Tehran Galleries [17. Honareh Jadid Gallery (Part 1)]. Tandis Magazine(216), 16-17, (Text in Persian).
Kiaras, D. (2012, May 8). The History of Tehran Galleries [20. Borghese Gallery (Part 1)]. Tandis Magazine(223), 20-23, (Text in Persian).
Kiaras, D. (2012, August 14). The History of Tehran Galleries [23. Takhteh Jamshid Gallery (Part 1)]. Tandis Magazine(230), 20-23, (Text in Persian).
Kiaras, D. (2012, October 9). The History of Tehran Galleries [24. Talareh Naghsh Gallery (Part 1)]. Tandis Magazine (234), 20-23, (Text in Persian).
Lawrie, W. (2008). The Middle East and North Africa. In J. Goodwin (Ed.), The International Art Market; The Essential Guide for Collectors and Investors (pp. 214-220). London/Philadelphia: Kogan Page.
Matlabi, E. (2017). Curator, Curating the Concept of Curator. Tandis Magazine(361), 4, (Text in Persian).
Moeini, S. H., Arefian, M., Kashani, B., & Abbasi, G. (2018). A Genealogy of Tehran’s Art Galleries: A History of the (Home-) Studio. In Urban Culture in Tehran; Urban Processes in Unofficial Cultural Spaces (pp. 123 - 165). Zurich: Springer International Publishing.
Motaghedi, K., & Namvar Yekta, N. (2021). From Golestan Garden to Golestan Palace. Tehran: Danyar Publication, (Text in Persian).
O'Neill, P. (2005, November). The Co-dependent Curator. Art Monthly(291).
Pakbaz, R. (2006).Talareh Reza Abbasi. In Encyclopedia of Art (6 ed.). Tehran: Publications in Contemporary Culture, (Text in Persian).
Pakbaz, R., & Mourizi Nejad, H. (2018). Ghandriz Hall: An Experiment on the Impact of Art on Society. Tehran: Herfeh Honarmand, (Text in Persian).
Puriya Mehr, E. (2016). Cultural Discourse of Curating in Contemporary Art of Iran [Unpublished Doctoral Dissertation]. Tehran: Alzahra University, Faculty of Art, (Text in Persian).
:Puriya Mehr, E., & Musavilar, A. (2016). Exhibition Discourse in Contemporary Art of Iran (By Analyzing the Exhibition Cycle "Of Dirt"). Kimiya Ye Honar, 5(19), 89-99, (Text in Persian).
Qadernezhad Hamamyan, M., Amani, H., & Aghaie, A. (2021). Analysis the Policies of the Cultural System of Iranian Contemporary Art by Using of Max Weber' Sociology of Religion: (Case Study: Homa Gallery). Sociology of Culture and
Art Quarterly, 3(3), 44-62, (Text in Persian).
Qazvini, Sh. P. (2013). Investigating the Aspect of Modernism in Contemporary Iranian Painting (1320-1357 AH). Glory of Art (Jelve-y-Honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal, 3(1), 23-32. doi:10.22051/JJH.2013.16 (Text in Persian).
Raee, B., & Zolghadr, T. (2006). Ethnic Marketing [A Conversation with Tirdad Zolghadr]. Tandis Magazine(74), 14, (Text in Persian).
Seyedmousavi, S., & Zangi, B. (2020). Research Effective Factors In Consumption of Cultural Goods (Case study of contemporary painting works purchase of Iran). Glory of Art (Jelve-y-Honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal, 11(4), 37-46. doi: 10.22051/jjh.2019.19625.1325 (Text in Persian).
Sheikh, S. (2019). Curating and Research; An Uneasy Alliance. In M. Vest Hansen, A. Folke Henningsen, & A. Gregersen (Eds.), Curatorial Challenges; Interdisciplinary Perspectives on Contemporary Curating (pp. 97-107). London/New York: Routledge.
Tankarami Bagherinejad, R. (2019). Comparative Study of Curatorship in Iran and Western Countries with Emphasis on the Social Role of Art [Unpublished Master's Thesis]. Tehran: Alzahra University, Faculty of Art, (Text in Persian).
Vidokle, A. (2011). Art Without Artists? Translated by: Shervin Shahamipour. Golestaneh Magazine(112), 38-44, (Text in Persian).
URLs
URL1. http://azadart.gallery/fa/artistexhibitionsingle.aspx?Id=91
URL2. http://azadart.gallery/fa/artistexhibitionsingle.aspx?Id=263
URL3. https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/curatorial
URL4. https://www.etymonline.com/word/curator#etymonline_v_473
URL5. https://www.etymonline.com/word/curate#etymonline_v_53118
URL6. https://pejman.foundation/argofactory/vanishing-point/
URL7. https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/artist-curator?msclkid=1f1ff4a4c70f11ec8f661dc53294cec5