منابع
آزادبخت، مجید، و محمود طاووسی (1391). استمرار نقشمایههای دوره ساسانی بر نقوش سفالینههای دوره سامانی نیشابور. فصلنامه نگره، 7(22), 57-72.
احمدزاده، فرید و حسینی، سیدهاشم و لیلا زنگنه (1395). مطالعه و شناخت نقوش جاندار بر روی سفالینههای نیشابور( در قرون سوم و چهارم هجری). جلوه هنر، 10(1), 7-20. doi: 10.22051/jjh.2017.7365.1027
افروغ, محمد و نوروزی طلب, علیرضا (1391). تحلیل و بررسی مفاهیم نجومی به عنوان شکل و صورتزئینی آثار فلزی دوره سلجوقی. فصلنامه نگره، 7(21), 69-83.
ایمان پور، منصور (1390). نقش نظریه افلاک در آراء فلسفی فیلسوفان اسلامی. تاریخ فلسفه، 2(1 (پیاپی 5))، 81-99. SID. https://sid.ir/paper/223107/fa
بلنیتسکی، الکساندر (1390). هنر تاریخی پنجیکنت، نقاشی و پیکرتراشی، برگردان عباسعلی عزتی. تهران: فرهنگستان هنر.
بیکمحمدی، نسرین و صالحی کاخکی، احمد و محمد ابراهیم زارعی (1399). نمادشناسی و منشأیابی مضمون نقش گاو در سفالینه های نیشابور با اتکا بر متون تاریخی. پژوهش های باستان شناسی ایران, 10(27), 189-212. doi: 10.22084/nbsh.2019.18799.1923
سیبویه، نرگس (1399). تحلیل شمایل شناسانة تصویر کشتی نشستگان از مجموعه سفال های نیشابور. نشریهی علمی پژوهشی نامهی هنرهای تجسمی و کاربردی, 13(27), 89-108. doi: 10.30480/vaa.2020.2490.1387
شبیریدوزینی، مهدی (1389). بررسی ویژگیهای تصویرگری در سفالینههای سامانی نیشابور. پایاننامه کارشناسی ارشد. تصویرسازی، تهران: دانشگاه شاهد.
چارمز، کتی (1397). ساختن نظریه مبنایی. برگردان مهزیار کاظمی موحد، حمیدرضا ایرانی. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
چنگیز، سحر و بلخاریقهی، حسن (1395). تحلیل نمادهای عددی، هندسی و جانوری در سفالی از نیشابور (با تأکید بر مضامین مذهبی قرن چهارم هجری). پژوهشنامه خراسان بزرگ. 7(25), 1-14.
عسکری الموتی, حجت اله (1402). تحلیل پارادایمی نظریه در روش مطالعات بصری سفال منقوش نیشابور. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، 28(1), 17-26. doi: 10.22059/jfava.2022.351248.667014
---------- (1390). بحثی در تاریخگذاری رسائل اخوانالصفا نقدِ نقد عباس همدانی به تاریخگذاری پل کازانووا بر رسائل اخوانالصفا. تاریخ نگری و تاریخ نگاری, 21(7), 67-86. doi: 10.22051/hph.2014.845
---------- (1395). بازخوانی محتوایی نقوش سفال نیشابور در قرن چهارم هجری با محوریت باورهای مذهبی و پیش گویی های نجومی.
پژوهشنامه خراسان بزرگ 7(25)،15-28
20.1001.1.22516131.1395.6.25.2.8 doi:
عسکری الموتی, حجت اله و صادقی, حبیب اله و قاضی زاده, خشایار و سیدرضا حسینی (1399). نگاهی انتقادی به مسالۀ تأثیر هنر ساسانی بر سفال نخودی منقوش نیشابور (با تکیهبر صحنه های شکار در بشقاب های نقره ساسانی). پژوهشنامه خراسان بزرگ, 11(40), 72-57. doi: 10.22034/jgk.2020.137973
کامبخشفرد، سیفاله (1383). سفال و سفالگری در ایران. تهران: ققنوس.
قهاری گیگلو، مهناز و محمدزاده، مهدی (1389). بررسی تطبیقی صور نجومی در نسخه صورالکواکب و آثار فلزی سده های پنجم تا هفتم هجری. نگره، 5(14)، 5-22.
مجتبایی، فتح اله و مجتهد شبستری، محمد و احمد تفضلی (1401).
آخرالزمان. دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادیان و عرفان. آخرین به روزرسانی 12 بهمن 1401. تاریخ دسترسی: یکشنبه 15 مهر 1403.
https://cgie.org.ir/fa/article/237325
محمدی, محمد و آشوری, محمد تقی (1401). پیکره نگاری در سفالینه های نیشابور. نشریه علمی هنرهای صناعی خراسان بزرگ, 1(4), 23-42. doi: 10.22034/daraygah.2021.132376
میرزائى, بن`فشه و مرادخانی, علی (1398). بازتاب مهرپرستی در نقوش سفالهای نیشابور در دوره سامانیان(نوع مقاله: پژوهشی). رهپویه هنرهای تجسمی, 2(1), 47-57. doi: 10.22034/ra.2019.241844
Afrogh, M., & Noroozitalab, D. (2012). Survey and analyzing astronomical concepts as the shape and decorative images in metal works of the Seljuk period. Negareh Journal, 7(21), 69-83. (Text in Persian).
Ahmadzadeh, F., Hoseyny, S., & Zanganeh, L. (2018). Review and Cognition of Animal Patterns on Earthenware’s of Naishabaur (Third and Fourth Centuries. Glory of Art (Jelve-y Honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal, 10(1), 7-20. doi: 10.22051/jjh.2017.7365.1027(Text in Persian).
Alexander,B., (2011), Panjikent historical art (painting and sculpture), translated by Abbas Ali Ezzati, Tehran: Farhangestan honar publication, (Text in Persian).
Askari Alamouti, H. (2023). Paradigmatic analysis of the theory in the method of visual studies of Nishapur painted pottery. Journal of Fine Arts: Visual Arts, 28(1), 17-26. doi: 10.22059/jfava.2022.351248.667014 (Text in Persian).
Askari Alamouti, H. (2011). A Historical Debate on Rasa’il Ikhwan Al-Safa Critic of Critic by Abbas Hamdani on Paul Casanova’s Dating of the Rasa’il Ikhwan Al-Safa. Historical Perspective & Historiography, 21(7), 67-86. doi: 10.22051/hph.2014.845
Askari Alamouti, H., (2017). Nishapur Painted Ware’s Content Readout with Focus on Apocalyptic Beliefs and Astronomical Predictions. Journal of Greater Khorasan, 7(25), 15-28. (Text in Persian).
Askari Alamouti,H, Sadeghi,H, Ghazizadeh,K, Hoseyni,S. (2020). Critical review to the issue of Sasanian art’s influence on Nishapur animated buff ware (Basically focus on hunting scene of silver plates). Journal of Greater Khorasan, 11(40), 72-57. doi: 10.22034/jgk.2020.137973 (Text in Persian).
Azadbakht, M., & Tavoosi, M. (2012). Continuity of motifs in Silver dishes of Sassanian era on Nishapur pottery designs in Samanid period. Negareh Journal, 7(22), 57-72. (Text in Persian).
Changiz, Sahar, and Hassan Bolkhari Qahi (2017), Symbolic Numerical, Geometrical and Animal Concepts Analysis in a Pottery of Nishapur (with Emphasis on Religious Themes of the Fourth Century AH). Journal of Greater Khorasan, 7(25), 1-14. (Text in Persian).
Charmaz,K., (2018), Constructing Grounded Theory, translated by Mahziar Kazemi Mohd & Hamidreza Irani, Tehran: Rasa Cultural Services Institute publication, (Text in Persian). (Text in Persian).
Fitzherbert, Teresa. (1983), Themes and Images on the Animate Buff Ware of Medieval Nishapur, unprinted Thesis submitted to the faculty of oriental studies for the degree of master of philosophy, in the University of Oxford
Hillenbrand, Robert. (2005). “Content versus context in Samanid epigraphic pottery”. A.C.S.Peacock and D.G.Tor (eds), Medieval Central Asia and the Persianate World.
Imanpur, Mansur. (2011
), The role of the theory of the spheres in the philosophical ideas of muslim thinkers.
History of philosophy, 2(1 (5)), 81-99. SID.
https://sid.ir/paper/223107/en (Text in Persian).
Kambakhsh Fard,S., (2004), Pottery and pottery making in Iran, Tehran: Ghoghnoos publication, (Text in Persian).
Mirzaee, B., & Moradkhani, A. (2019). Reflection of Mithraism on Designs of NeyshaPur Potteries in Samanid Era……. Research Paper. Rahpooye Honar-Ha-Ye Tajassomi, 2(1), 47-57. doi: 10.22034/ra.2019.241844 (Text in Persian).
Mojtabaei, Fath Elah; and Mohammad Mojtahed Shabastri, and Ahmad Tafzali, (2022), Apocalypse, the Great Islamic Encyclopaedia / Religions and Mysticism. Last updated on February 12, 1401. Access date: Sunday, October 15, 1403. (Text in Persian).
Pancaroglu, O. (2013). Feasts of Nishapur: Cultural Resonances of Tenth-Century Ceramic Production in Khurasan”, in M. McWilliams (ed.), In Harmony: The Norma Jean Calderwood Collection of Islamic Art, Harvard Art Museums, Cambridge.
Qahari Giglo, Mahnaz, Mohammadzadeh, Mehdi, (2010) A comparative study of astronomical pictures in the version of Sovarol-Kawakib and metal works of the 5th to 7th centuries of Hijri, Negareh journal, 5(14), 5-22. (Text in Persian).
Shobeiri Dozini, Mehdi, (2010), Investigating the features of depiction in Samani Neishabur pottery, Master's thesis. Tehran: Shahed University. (Text in Persian).
Sibuye, N. (2020). Iconographical Criticism of the Ship Seated Bowl from the Samanid Nishabur pottery. Journal of Visual and Applied Arts, 13(27), 89-108. doi: 10.30480/vaa.2020.2490.1387 (Text in Persian).
Siméon Pierre (2017). Buff ware pottery, new considerations: Typology, chronology and futuwwa evidence, Jahrbruch des Linden-Museums, n°66, pp. 105-129.
Wilkinson, Charles K. (1973), Nishapur (pottery of the early Islamic period). New York: The Metropolitan Museum of art.
Zick-Nissen. J. (1973), Iran und Turkestan Unterglasurdekor, in: Islamiche keramik, Bearbeitet von Adalbert Klein, Johanna Zick-Nissen und Ekkart Klinge. Hetjens -Museum in Zusammenarbeit mit dem Museum fur islamische Kunst Berlin. Dusseldorf: Hetjens – Museum. P: 38- 84.
URLs
فهرست اشخاص مصاحبه شونده و کد شناسایی اختصاصی/
List of interviewees and unique identification code
IN-M-01
|
مژده شاکری. کارشناس پژوهشگر وقت موزه ملی ایران
Mojdeh Shakri: researcher expert at the National Museum of Iran
|
IN-M-02
|
خانم قلیچخانی. کارشناس عکاس وقت موزه ملی ایران
Mrs. Qalichkhani: Expert photographer at the National Museum of Iran
|
IN-R-01
|
محسن هراتی. سفالگر. پایان نامه کارشناسی ارشد در سفال نیشابور
Mohsen Herati potter Master's Thesis on Neishabur Pottery
|
IN-R-02
|
سحر چنگیز. پژوهشگر و مدرس دانشگاه
Dr. Sahar changiz: Assistant professor of Imam Reza International University
|
IN-R-03
|
عبداله قوچانی. نویسنده و پژوهشگر نسخ خطی و آثار هنری
Abdullah Guchani: Author and researcher of historical manuscripts and works of art
|
IN-OR-01
|
زهره روحفر. پژوهشگر و مدرس در نقوش سفال نیشابور
Rohfar Zohreh: Researcher and lecturer in Neishabur pottery motifs
|
IN-OR-02
|
محمد محمدی. پژوهشگر و صاحب مقاله در حوزه ماوراءالنهر و خراسان
Dr. Mohammad Mohammadi: Researcher and author of articles in the area of Khorasan
|
IN-OR-03
|
فرزاد شفیعیفر. رساله دکتری در تزیینات وابسته به معماری خراسان
Dr. Farzad Shafii Far. Doctoral thesis on decorations related to Khorasan architecture
|
IN-OR-04
|
ناصر منظوری، نویسنده، پژوهشگر و زبانشناس
Naser Manzouri: writer, researcher and linguist
|