آدامز، لوری (1395) روششناسی هنر، ترجمۀ علی معصومی، تهران: نظر.
آژند، یعقوب (1392) نگارگری ایران، جلد2، تهران: سمت.
اسناد مربوط به روابط تاریخی ایران و جمهوری ونیز از دورۀ ایلخانیان تا عصر صفوی (بایگانی اسناد شهر ونیز و کتابخانۀ ملی مارچانا (1352) مرکز اسناد دانشگاه تهران.
اشپولر، برتولد (1396) تاریخ مغول در ایران، ترجمۀ محمود میرآفتاب، تهران: علمی فرهنگی.
بلر، شیلا (1387) «الگوهای هنرپروری و آفرینشهای هنری در ایران دورۀ ایلخانیان (مورد خواجه رشیدالدین)»، گلستان هنر، ترجمۀ ولیالله کاوسی،4(3)، 47-32.
______(1388) «بازنویسی سرگذشت شاهنامۀ بزرگ ایلخانی» در زبان تصویری شاهنامه، ترجمۀ سیدداود طبایی، تهران: فرهنگستان هنر.
بیانی، شیرین (1381) دین و دولت در ایران عهد مغول، جلد2، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بینیون، لورنس و دیگران (1396) تاریخ تحلیلی نگارگری ایران، ترجمۀ محمد ایرانمنش، تهران: امیرکبیر.
پوپ، آرتورایهام (1393) سیر و صور نقاشی ایران، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی.
تجویدی، علیاکبر (1386) نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا سدۀ دهم هجری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
جوادی، حسن(الف) (1351) «ایران از دیدۀ سیاحان اروپایی در دورۀ ایلخانیان1»، بررسیهای تاریخی، 7(4)، 42-11.
________(ب) (1351) «ایران از دیدۀ سیاحان اروپایی در دورۀ ایلخانیان2»، بررسیهای تاریخی، 7(5)، 152-119.
حسینیدهمیری، سیدمحمود (۱۳۸۹) تبیین ویژگیهای طراحی پیکره در نسخۀ شاهنامۀ بزرگ ایلخانی، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه شاهد تهران.
دهقاننژاد، مرتضی (1385) «روابط ایران و اروپا در عصر ایلخانیان»، تاریخ روابط خارجی، 8(29)، 20-1.
دینپرست، ولی (1397) «روند شکلگیری مناسبات تجاری ایلخانان با تجار جنوایی و ونیزی»، تاریخ روابط خارجی، 19(76)، 97-116.
دیماند، س.م (۱۳۸۳) راهنمای صنایع اسلامی، ترجمۀ عبدالله فریاد، تهران: علمی و فرهنگی.
دیویس و دیگران (1388) تاریخ هنر جنسن، ترجمۀ فرزان سجودی، تهران: فرهنگسرای میردشتی.
زارعی فارسانی، احسان؛ قاسمی اشکفتکی، مریم (1398) «ترکیببندی در نگارههای ایران با تأکید بر مضمون و اصول سنتهای تصویری»، جلوۀ هنر، 11(2)، 42-21.
شراتو، امبرتو؛ گروبه، ارنست (1391) هنر ایلخانی و تیموری، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: مولی.
شیرازی، علیاصغر؛ قاسمی، صفورا (1391) «ریشهیابی آدابورسوم ایلخانیان در شاهنامۀ ابوسعیدی با تأکید بر نگارههای سوگواری»، نگره، 7(22)، 37- 24.
عونالهی، سیدآغا (1389) تاریخ پانصدسالۀ تبریز از آغاز دورۀ مغول تا پایان دورۀ صفویۀ، ترجمۀ پرویز زارع شاه مرسی، تهران: امیرکبیر.
کریمی، علیرضا؛ رضایی، محمد (1392) «روابط تجاری ایران و جنوا در دورۀ ایلخانی»، تاریخ اسلام و ایران،23(18)، 68-51.
کورکیان، ا.م؛ سیکر، ژ.پ (1387) باغهای خیال، ترجمۀ پرویز مرزبان، تهران: فرزان.
گابریل، آلفونس (1398) مارکوپولو در ایران، ترجمۀ پرویز رجبی، تهران: اساطیر.
گاردنر، هلن (1365) هنر در گذر زمان، ترجمۀ محمدتقی فرامرزی، تهران: نگاه.
گمبریج، ارنست (1394) تاریخ هنر، ترجمۀ علی رامین، چاپ7، تهران: نی.
گرابر، اولگ (1396) مروری بر نگارگری ایرانی، ترجمۀ مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: فرهنگستان هنر.
گری، بازل (1385) نقاشی ایرانی، ترجمۀ عربعلی شروه، تهران: دنیای نو.
لین، جورج (1390) ایران در اوایل عهد ایلخانان، ترجمۀ سیدابوالفضل رضوی، تهران: امیرکبیر.
محمودی، فتانه (1387) «داستان اسکندر در مضامین تصویری شاهنامۀ بزرگ ایلخانی»، هنر، 3(77)، 223-202.
مرتضوی، مصطفی (1377) «از جوتو تا روسو1»، مطالعات هنرهای تجسمی، 1(1)، 145-134.
ویلتس، دوراکه (1353) سفیران پاپ به دربار خانان مغول، ترجمۀ مسعود رجبنیا، تهران: خوارزمی.
هارت، فردریک (1382) سی و دو هزار سال تاریخ هنر، ویراستۀ هرمز ریاحی، تهران: پیکان.
References
-Adams, L. (2016). The Methodologies of Art: An Introduction. Translated by Ali Masoumi. (nd ed5). Tehran: Nazar (Text in Persian).
-Azhand, Y. (2013). Iranian Painting (Research in the History of Iranian Painting and Painting). (Vol. 2). (2nd ed.). Tehran: Samt (Text in Persian).
-Bayani, S. (2002). Religion and Government in Mongol Iran. (Vol. 2). Tehran: University Publishing Center (Text in Persian).
-Blair, S. (2008). Patterns of Art Cultivation and Artistic Creations in Iran during the Ilkhanid Period (Case of Khajeh Rashid al-Din). Translated by Valiollah Kavousi, Golesta-e Honar, 4(3), 32–47 (Text in Persian).
---------- (2009). “Rewriting the Story of the Great Ilkhanid Shahnameh” in: The Visual Language of the Shahnameh, Edited by Robert Heillen Brand, Translated by Seyed Davoud Tabaei, Tehran: Academy of Arts (Text in Persian).
-Binyon, L. (2017). Persian Miniature Painting. Translated by: Mohammad Iranmanesh. Tehran: Amirkabir (Text in Persian).
- Corerdi, H. (1880). Les Voyage en Asie Bein Leureux frer Odoric de Pordenone, Paris: Ernest Leroux Editeur.
- Davies, J. E., Walter B. Denny, W. B., Hofrichter, F. F., Jacobs, J. F., Roberts, A. S., Simon, D. L. (2009). Janson’s History of Art: The Western Tradition, Translated by Farzan Sojoudi, Tehran: Mirdashti Cultural Center (Text in Persian).
-Dehghannejad, M. (2006). Iran-Europe Relations in the Ilkhanid Era, History of Foreign Relations, 8(29), 1–20 (Text in Persian).
-Dinparast, V. (2018). The Process of Formation of Ilkhanate Trade Relations with Genoese and Venetian Merchants, History of Foreign Relations, 19(76), 97–116 (Text in Persian).
-Documents Related to the Historical Relations between Iran and the Republic of Venice from the Ilkhanid Period to the Safavid Era (Archive of the Documents of Venice and the National Library of Marchana (1973). Documentation Center of the University of Tehran (Text in Persian).
-Eimerl, S. (1967). The World of Giotto (Time life liberary of art), New York: Time inc.
-Spuler, B. (2017). Die Mongolen in Iran:politik, verwaltung und kultur der Iichanzeit 1220 – 1350, Translated by Mahmoud Miraftab, Tehran: Elmi Farhangi (Text in Persian).
-Gabriel, A. (2009). Marco Polo in Persian, Translated by Parviz Rajabi, Tehran: Asatir (Text in Persian).
-Gardner, H. (1986). Art through the Ages, Translated by: Mohammad Taghi Faramarzi, Tehran: Negah (Text in Persian).
-Gombrich, E. H. (2000). History of Art, Translated by Ali Ramin, (7th ed.). Tehran: Ney (Text in Persian).
-Grabar, O. (2017). Mostly Miniatures: An Introduction to Persian Painting, Translated by Mehrdad Vahdati Daneshmand, Tehran: Iranian Academy of the Arts (Text in Persian).
-Gray, B. (2006). Persian Painting, Translated by Arab Ali Sherveh, Tehran: Donyaye No (Text in Persian).
-Hartt, F. (2003). Art: a History of Painting, Sculpture, Architecture, Translated by Mousa Akrami, Editted by Hormoz Riahi, Tehran: Peykan (Text in Persian).
-Hoseini Deh Miri, M. (2011). Delineating The Characteristics of Figure Design in Great Illkhani’s Shahnameh, Master Thesis, Shahed University, Tehran. (Text in Persian).
-Javadi, H. (1972). Iran from the Perspective of European Tourists in the Ilkhanid Period 1, Barresi-Haye Tarikhi, 7(4), 11–42 (Text in Persian).
----------- (1972). Iran from the Perspective of European Tourists in the Ilkhanid Period 2, Barresi-Haye Tarikhi, 7(5), 119–152 (Text in Persian).
- Rezaei, M., Karimi, A. (2013). Commercial Relations Between Iran and Genoa in Ilkhanid Period, History of Islam and Iran, 23(18), 51-68. doi: 10.22051/hii.2014.770 (Text in Persian).
- Kadoi, Y. (2009). Islamic Chinoiserie, The Art of Mongol Iran, London: Edinburgh University Press.
-Kevorkian, A. M., & Sicre, J. P. (2008). Les Jardins du Desir: Sept Siecles de Peinture Persane, Translated by Parviz Marzban, Tehran: Farzan (Text in Persian).
-Lane, G. (2011). Iran in the Early Ilkhanate (Iranian Renaissance), Translated by Seyed Abolfazl Razavi, Tehran: Amirkabir (Text in Persian).
- Mack, RosamondE. (2002), Bazar to Piazza: Islamic Trade and Italian Atr, 1300-1600, US: University of California Press.
-Mahmoudi, F. (2008). The Story of Alexander in the Visual Themes of the Great Ilkhanid Shahnameh, Honar, 3(77), 202–223 (Text in Persian).
-Mortazavi, M. (1999). From Giotto to Rousseau 1, Motale'ate Honar-Haye Tajassomi, 1(1), 134–145 (Text in Persian).
-Ownollahi, S. A. (2010). Five Hundred Years of History of Tabriz from the Beginning of the Mongol Period to the End of the Safavid Period,Translated by Parviz Zare Shah Morsi, Tehran: Amirkabir (Text in Persian).
- Onians, John. (2004). Atlas Of The World Art, London: Laurence King Publishing.
-Pope, A. U. (2014). Survey of Persian Art. Translated by Yaghoub Azhand, Tehran: Mola (Text in Persian).
-Scerrato, U., & Grube, E. (2012). Encyclopedia of Word Art, Translated by Yaghoub Azhand, Tehran: Mola (Text in Persian).
- Shirazi, A., Ghasemi, S. (2012). Finding the Origin of Patriarchs Customs and Adapt Them with Abu Saied Shahnameh with Emphasis on the Mourn Illustrations,Negareh Journal, 7(22), 25-38. (Text in Persian).
-Tajvidi, A. A. (2007). A Look at the Art of Iranian Painting from the Beginning to the Tenth Century AH. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance (Text in Persian).
-Wiltes, D. (1974). Ambassadors of the Pope to the Court of the Mongol Khans, Translated by Masoud Rajabnia, Tehran: Kharazmi (Text in Persian).
- Zarei Farsani, E. & Gasemi Eshkoftaki, M. (2019). Composition in Iranian Painting with Emphasis on the Theme and Principles of Visual Traditions, Glory of Art (Jelve-y Honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal, 11(2), 21-42. doi: 10.22051/jjh.2018.18337.1311 (Text in Persian).
Image References
Davies, J. E., Walter B. Denny, W. B., Hofrichter, F. F., Jacobs, J. F., Roberts, A. S., Simon, D. L. (2009). Janson’s History of Art: The Western Tradition, Translated by Farzan Sojoudi, Tehran: Mirdashti Cultural Center, p. 447 (Text in Persian).
Dimand, M. S. (2004). A Handbook of Muhammadan Art, Translated by Abdollah Faryad, Tehran: Elmi Farhangi, p. 13(Text in Persian).
URL(s)
URL3: tarikhema.org/ancient//17527[July12,2020]