مفهوم استعاری زمان در چیدمان‌های هنر تعاملی با محوریت آثار ون گوگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)،

2 دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س) تهران، ایران

10.22051/jjh.2024.47140.2169

چکیده

رشد روزافزون چیدمان‌های تعاملی مبتنی بر فنّاوری‌های نوین دیجیتال، فصل جدیدی را در نمایش آثار هنری پدید آورده است. این پژوهش، به بررسی دو چیدمان واقعیت مجازی و دو چیدمان واقعیت ترکیبی با محوریت آثار ون گوگ و با رویکرد مفهوم استعاری زمان می پردازد. هدف، پی بردن به نحوة درک زمان توسط مخاطبان است و اینکه فنّاوری‌های مجازی، چگونه حرکت در زمان و همگامی با رویدادهای زمانی را در ذهن کاربر القاء می‌کنند. بر اساس نظریة استعارة مفهومی جورج لیکاف فلسفه‌دان و استاد زبان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و مارک جانسون استاد علوم و هنرهای لیبرال در گروه فلسفه دانشگاه اورگان، مفهوم انتزاعی زمان بصورت شیء یا مکان در ذهن انسان ادراک میشود و گذر زمان نیز بصورت حرکت نسبی ناظر و مکان (شیء) شناخته می‌شود.
این مقاله در صدد پاسخ به این سوال‌ها است که استعارة مفهومی گذر زمان به مثابه حرکت، در واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی چگونه تجلی یافته است؟ و چه نسبتی بین واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی برقرار است؟ روش پژوهش بصورت توصیفی-تحلیلی و نیز تطبیقی می‌باشد. ابتدا چیدمان‌های تعاملی به تفکیک، توصیف شده و چگونگی شکل‌گیری مفهوم زمان و میزان درگیری مخاطب با هر کدام تحلیل شده و نهایتاً مطالعه تطبیقی انجام گرفته است. گردآوری اطلاعات به صورت هدفمند و آگاهانه از بین نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری با محوریت آثار ون گوگ بوده است، با توجه به اینکه در واقعیت مجازی، مخاطب به طور کامل در دنیای مجازی قرار می‌گیرد و ارتباط حس بینایی به طور کامل با دنیای واقعی قطع می‌شود فرض بر این بوده است که با افزایش حس غوطه‌وری، استعاره مفهومی گذر زمان به مثابه حرکت در این چیدمان‌ها به مراتب مشهودتر و مؤثرتر از چیدمان‌های واقعیت ترکیبی باشد. نتایج نشان می‌دهند که در واقعیت مجازی، مخاطب به طور کامل از زمان و مکان خود منفک می‌شود که این امر در واقعیت ترکیبی بطور نسبی رخ می‌دهد. در واقعیت مجازی، زمان به مثابه مکان و در شکلی ثابت درک می‌گردد و این مخاطب است که متحرک می‌باشد؛ در حالیکه در واقعیت ترکیبی، زمان به مثابه شیء درک شده و به سوی مخاطب ناظر حرکت می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Metaphorical Concept of Time in Interactive Installations Centered on Van Gogh’s Works

نویسندگان [English]

  • Shadi Madadi 1
  • Zahra Rahbarnia 2
1 Faculty of Art, Alzahra University,Tehran,Iran
2 Faculty of Art, Alzahra University,Tehran,Iran
چکیده [English]

The increasing growth of interactive installations based on new digital technologies has provided a new chapter to exhibit artistic masterpieces. In this research, we have examined two virtual reality installations and two mixed reality installations centered by Van Gogh's works with the approach of the metaphorical concept of time. The purpose of this research is to find out how the audience perceives time and how virtual technologies induce movement in time and how the chronicle of time events is formed in people's minds. Based on the conceptual metaphor theory of Lakoff and Johnson, the abstract concept of time is perceived as an object or place by humans and the passage of time is understood as the relative movement of the observer and the place or the object. This article aims to answer these questions, how the conceptual metaphor of the passage of time as movement is manifested in virtual reality and mixed reality installations? And what is the relationship between virtual reality and mixed reality? The research method is both descriptive-analytical and comparative. First, interactive installations are described separately and then the formation of the time’s concept alongside with the extent of the audience's engagement is discussed. Finally the comparative analysis is provided. Data is collected purposefully and consciously from the events and art exhibitions centered by Van Gogh's works. The results show that in virtual reality, the audience is completely cut off from their current time and place. Hence, the audience finds himself/herself in another time span which is a result of complete emersion and the highest level of engagement. On the other hand, in mixed reality, the audience is relatively cut off from their current time and place because, the eyesight is not completely taken over by the installation and the user is still have his/her visual connection with the real world. In addition, a time event is perceived as a fixed place in interactive installations of virtual reality and the observer feels moving towards the time events (places); while in interactive installations of mixed reality, a time event is perceived as an object and it is the time event (object) which moves towards the observer.

کلیدواژه‌ها [English]

  • conceptual metaphor theory of Lakoff and Johnson
  • virtual reality
  • mixed reality
  • metaphor of time
  • interactive art