تحلیل شکل‌گیری هویت و ساختارهای اجتماعی در انیمیشن‌های «روح» (2020) و «پینوکیوی گیرمو دل تورو» (2022)، براساس مفهوم هابیتوس پیر بوردیو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده هنرهای صناعی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

2 دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه آتاتورک، ارزروم، ترکیه

3 مدیر گروه انیمیشن و سینما دانشگاه تربیت مدرس

10.22051/jjh.2024.47566.2196

چکیده

این مقاله به بررسی چگونگی شکل‌گیری هویت و ساختارهای اجتماعی در انیمیشن‌های «روح» (2020) و «پینوکیوی گیرمو دل تورو» (2022) از طریق مفهوم هابیتوس پیر بوردیو می‌پردازد. هدف، تجزیه و تحلیل این مسئله است که چگونه هابیتوس شخصیت‌ها بر رفتارها و رشد هویت آن‌ها در زمینه‌های روایی مربوطه‌شان تأثیر می‌گذارد؛ آن هم با تمرکز بر نحوه تعامل گرایش‌های درونی و ساختارهای اجتماعی. این پژوهش با استفاده از رویکرد تطبیقی کیفی، نظریه‌های بوردیو درباره هابیتوس، سرمایه و زمینه‌های اجتماعی را برای بررسی صحنه‌های کلیدی، رشد شخصیت و عناصر روایی در هر دو انیمیشن به کار می‌گیرد. داده‌ها از طریق مشاهده دقیق تحول و تعامل شخصیت‌ها جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل مقاله نشان می‌دهد که در «روح»، هابیتوس جو گاردنر در ابتدا به دلیل پیشینه اجتماعی-اقتصادی و انتظارات خانوادگی او محدود می‌شود، اما در طول سفر وجودی‌اش تکامل می‌یابد و منعکس‌کننده تغییر تمرکز از موفقیت حرفه‌ای به قدردانی از لحظات روزمره است. در مقابل، پینوکیو نشان می‌دهد که هابیتوس پینوکیو توسط فشارهای خارجی، از جمله کنترل اقتدارگرایانه و استثمار اقتصادی شکل می‌گیرد و منجر به دگرگونی ناشی از چالش‌های اخلاقی و اجتماعی می‌شود. «روح» کاوش پیچیده‌ای از هابیتوس در یک محیط معاصر را نشان می‌دهد که بر رشد شخصی و تفسیر مجدد سرمایه فرهنگی تأکید دارد. برعکس، «پینوکیو» بینش‌هایی درباره اینکه چگونه هنجارهای اجتماعی و سرمایه اقتصادی بر هویت در چارچوبی تاریخی تأثیر می‌گذارد، ارائه می‌دهد. در مقام تطبیق و مقایسه، «روح» توفیق بیشتری در انتقال سیالیت و پیچیدگی مفهوم هابیتوس دارد و تصویری دقیق از چگونگی شکل‌گیری هویت توسط سرمایه فرهنگی و تجربیات شخصی ارائه می‌دهد. این مطالعه در فهم نظری هابیتوس در سینمای انیمیشن مشارکت می‌کند و راه‌هایی را برای تحقیقات بیشتر در رسانه‌ها و ژانرهای مختلف فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Identity Formation and Social Structures in the Animated Movies "Soul" (2020) and "Guillermo del Toro's Pinocchio" (2022), Based on Pierre Bourdieu's Concept of Habitus

نویسندگان [English]

  • Hamed Mirzaei 1
  • Mehdi Mohammadzadeh 2
  • Mohammad Ali safoora 3
1 Faculty of Islamic Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran
2 Faculty of Fine arts, Atatürk University, Erzurum, Türkiye
3 Assistant Professor Tarbiat Modares University Art and Architecture faculty Head of department of Animation And Cinema
چکیده [English]

This article examines how identity formation and social structures are portrayed in the animated films "Soul" (2020) and "Guillermo del Toro's Pinocchio" (2022) through the lens of Pierre Bourdieu's concept of habitus. The aim is to analyze how the habitus of the characters influences their behaviors and identity development within their respective narrative contexts, with a focus on the interaction between internal dispositions and social structures. Using a qualitative comparative approach, this study applies Bourdieu's theories on habitus, capital, and social fields to examine key scenes, character development, and narrative elements in both animations. Data was collected through detailed observation of the characters' evolution and interactions. The analysis reveals that in "Soul," Joe Gardner's habitus is initially constrained by his socioeconomic background and familial expectations but evolves throughout his existential journey, reflecting a shift from professional success to an appreciation of everyday moments. On the other hand, "Pinocchio" shows how Pinocchio's habitus is shaped by external pressures, including authoritarian control and economic exploitation, leading to transformation through moral and social challenges. "Soul" presents a nuanced exploration of habitus in a contemporary setting, emphasizing personal growth and the reinterpretation of cultural capital. Furthermore, "Pinocchio" offers insights into how social norms and economic capital influence identity within a historical framework. In comparison, "Soul" is more successful in conveying the fluidity and complexity of the habitus concept, providing a detailed depiction of how identity is shaped by cultural capital and personal experiences. This study contributes to the theoretical understanding of habitus in animated cinema and opens avenues for further research across different media and genres.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity Formation
  • Social Structures
  • Habitus
  • Bourdieu
  • Animation