واکاوی بازتاب آیین سَتّی در ادب و هنر دوره صفوی با استناد بر نظریه "میدان" و"تمایز" پی یر بوردیو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشکده هنرهای تجسمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران

10.22051/jjh.2024.44848.2042

چکیده

ستی و بازتاب آن در ادب و هنر دوره صفوی از جمله مواردی است که به سادگی نمی توان از کنار آن گذشت. چرا که سنتی غیرایرانی است که منظومه شدن‌اش بواسطه دستور دربار گورکانی به محمدرضا نوعی خبوشانی شاعر ایرانی مهاجر در هندوستان محول شده و از سوی دیگر مصور کردن آن در قالب نگاره‌ها و دیوار نگاره کاخ چهل‌ستون از طرف عباس دوم بواسطه پیش‌گویی زنی هندو قبل از ستی‌شدن مبنی بر پیروزی سپاه ایران در جنگ قندهار صورت می‌گیرد. نوعی خبوشانی این آیین را در قالب مثنوی سوز و گداز به زیبایی سروده و مورد تشویق دربار گورکانی قرار می‌گیرد. توجه به نسخ مصور به جای مانده از مثنوی نوعی خبوشانی به عنوان یکی از اسناد مهم روابط فرهنگی دو کشور پرنفوذ ایران و هند در قرن یازده ه.ق. و دلایل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این بازنمایی و همچنین معرفی، تطبیق و تحلیل نسخ مصور شدة این مثنوی از مسایل مورد توجه در پژوهش حاضر است و به تبیین نسبت میان عواملی همچون قدرت، تمایز فرهنگی، و میدان فرهنگی در بازتولید کالاها و آثار هنری پرداخته است. به هر روی ستی در میان فرهنگ و جامعه ایرانی غریب مینماید و کاملا متمایز و مشخص است؛ این «تمایز» از منظر بوردیو به خوبی تحلیل می‌شود تا نحوه جای‌گیری ستی و دلایل اقبال به آن از سوی دربار صفوی را مشخص سازد. مقاله از نوع کیفی است و به روش استقرایی و رویکرد توصیفی –تحلیلی نگاره‌های مثنوی سوز و گداز را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مبرهن است که عوامل قدرت در ایجاد آثار هنری نقشی تعیین‌کننده دارند، اما با توجه به شواهد و قرائن موجود در نگاره‌ها، علی‌رغم مصورسازی این آیین، این پدیده در عمق جان نگارگر ایرانی رسوب نکرده‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Reflection of the Sati in the Safavid Poetry and Art Based on the Theory of "Field" and "Distinction" by Pierre Bourdieu

نویسنده [English]

  • fatemeh gholami houjeghan
PhD student of comparative and analytical history of Islamic art, Faculty of Visual Arts, Department of Advanced Art Studies, University of Tehran
چکیده [English]

Sati and its reflection in the poetry and art of the Safavid period are some of the things that can not easily be overtaken by it. Because it is a non-Iranian tradition which is composed in the form of poetry by the order of the Mughal court to Mohammad Reza Naw'i Khabushani; an immigrant Iranian poet in India. On the other hand, it is illustrated in the form of miniatures and wall painting of the Chehel Sotoun Palace with command of Shah Abbas II, because of the Hindu girl's prediction before getting Sati, based on the victory of the Iranian Corps in the Kandahar War. Khobushani composed this ritual beautifully in the form of Masnavi Suz u Gawdaz (Burning and Melting) and was applauded by Mughal court. Paying attention to the remaining illustrated version of Khobushani’s Masnavi, as one of the important documents of the cultural relations between the two influential countries of Iran and India in the 11th century A.H. and the social, political and cultural reasons of this representation as well as the introduction, adaptation and analysis of the illustrated version of this Masnavi are among the issues of interest in this research and explained the relationship between factors such as power, cultural distinction, and cultural field in the reproduction of works of art.In any case, Sati looks strange among Iranian culture and society and is completely distinct and clear; This "distinction" is well analyzed according to Bourdieu in order to clarify the placement of Sati and the reasons for favoring it by the Safavid court. This is a qualitative research that based on inductive method and a descriptive and analytical approach that evaluates the final miniatures of Masnavi Suz u Gawdaz. It is obvious that power factors play a decisive role in creating works of art. But, according to the evidence in the miniatures, in spite of the illustration this ritual, this phenomenon has not settled in the depths of the Iranian spirit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sati
  • Safavid art and poetry
  • Pierre Bourdieu
  • Cultural distinction
  • Cultural field