منابع
اقتداری، احمد (1375). آثار و بناهای تاریخی خوزستان، تهران: نشر اشاره.
الهیزاده، محمدحسن، محمددوست لشکامی، کبری و نجفزاده، علی (1393). بررسی محتوایی کتیبههای مساجد خراسان در عهد تیموری، پژوهشنامه خراسان بزرگ، دوره ۵، شماره 17، 118-99.
ایمانی، علی (1386). سیرخط کوفی در ایران، تهران: انتشارات زوار.
بوذری، علی و صحراگرد، مهدی (1400). احیای خط کوفی در عصر قاجار: بررسی رساله و کتابهای کوفی زین العابدین شریف صفوی، مجله رهپویه، دوره 4 شماره۲، ۳۳-۴۵.
تفضلی، عباسعلی (1376). قبلهنمای مسجد، محراب، شماره 35 و ۳۶، 1۲۹- 144.
چهارمحالی، علی محمد (1402). مصاحبه میدانی درباره کتیبههای سنگی شوشتر با کارشناس میراث فرهنگی شوشتر ، اردیبهشت ماه ۱۴۰۲.
حاتمی، صفیه، خزائی، محمد و محمدزاده، مهدی (1402). بررسی اسلوب خط و تمهیدات بصری کتیبه گریوار بقعه دوازده امام یزد، پیکره، دوره۱۲، شماره ۳۱، ۱-۱۷. Doi: 10.22055/pyk.2023.42580.1350
حسینی، فرحناز (1394). بررسی سیر تحول منطقهای خطوط کوفی تزئینی در معماری دوران آل بویه، (پایاننامه کارشناسی ارشد پزوهش هنر)، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
خزاعی مسک، سمیه، کاظمپور، مهدی و صحراگرد، مهدی (1401). فرم حروف در کتیبههای سنگی «بنیحسنویه» (۳۳۰ ـ ۴۰۵ ه.ق)، پیکره، دوره ۱۱، شماره ۳۰، ۷۶-۹۶. Doi: 10.22055/pyk.2023.18142
دانشگرنژاد، فهمیه و طاهری، فائزه (1391). ساختار خطی نوشتارنگاری فارسی ولاتین از منظر تجسمی، مجله مطالعات تطبیقی هنر، دوره ۲، شماره ۴، ۱۲۱-۱۲۸.
شایستهفر، مهناز (1380). جایگاه قرآن، حدیث و ادعیه در کتیبههای اسلامی، مدرس علوم انسانی، شماره ۵، ۵۷-۹۴.
-صالحی، سحر و احمدپناه، سیدابوتراب (1398). مطالعه مفردات کتیبه کوفی(سوره یس) مسجدجامع شوشتر، پیکره، دوره ۸، شماره ۱۷، ۶۲-۷۴. Doi: 10.22055/pyk.2019.15422
صالحی، سحر ، شایستهفر، مهناز، احمد پناه، سید ابوتراب و خزایی, محمد . (1403). نقشۀ طراحی و کاربرد تناسبات درکتیبۀ کوفی محراب مسجد و قدمگاه تورانپشت یزد. پیکره, (), -. doi: 10.22055/pyk.2024.19772
صالحی، سحر و کلاه کج، منصور (1400). سه گانه تطبیقی کتیبههای کوفی محراب مسجد جامع شوشتر با مسجد جامع نایین و نقوش دوره ساسانی، اولین همایش ملی پژوهشهای کابردی در هنر (آموزش تا کارآفرینی)، زاهدان، ایران.https://civilica.com/doc/1268735
صالحی، سحر، خزایی، محمد و احمدپناه، سید ابوتراب (1399). تحلیل ساختارو ویژگیهای بصری کتیبههای کوفی امامزادهعبدالله شوشتر، جلوه هنر، دوره ۱۲، شماره ۴، ۷۴-۸۵. Doi: 10.22051/jjh.2020.28997.1475
صحراگرد، مهدی و شیرازی، علی اصغر (1389). تاثیرات تحولات خوشنویسی (خط ثلث) بر کتیبهنگاری ابنیه اسلامی ایران سده چهار تا نهم هجری، نگره، شماره ۱۴، ۵۱-۶۳.
عطایی، مرتضی و کولابادی، راحله (1398). رفع یک شبهه پیرامون مکان یابی شهر تاریخی عسکر مکرم، اولین کنفرانس ملی دوسالانه باستان شناسی و تاریخ هنر ایران، بابلسر، ایران.https://civilica.com/doc/905252
عطایی، مرتضی، نیستانی، جواد، موسوی کوهپر، سیدمهدی و موسویحاجی، سید رسول (1393). بازشناسی شهر تاریخی عسکر مکرم براساس متون تاریخی و جغرافیایی، مجله جامعه شناسی تاریخی، دوره ۵۶، شماره ۳، ۱-۳۰.
فرید، امیر (1400). همنشینی نقش و نوشتار در هنر ایران، تهران: کلهر.
فرید، امیر (1401). جایگاه کتیبه در نخستین محرابهای ایران، تهران: دانشگاه هنر.
فضائلی، حبیبالله (1366). اطلس خط، اصفهان: مشعل.
کریستین، میس، موسوی جزایری، سید محمد وحید و موسوی جزایری، سید محمد حسین (1391). سنگ نوشتههای کوفی میراث فرهنگ جهانی، تهران: کتاب آبان.
گرومن، آدولف (1383). منشأ وتوسعه ابتدایی کوفی گلدار، ترجمه مهناز شایستهفر، تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
محسنی، منصوره و باستان فرد، متین (1397). بررسی گونههای کهن الگوی چلیپا در معماری ایرانی، مجله معماری و شهرسازی آرمان شهر، شماره31، ۱۲۵-۱۴۳.
مکینژاد، مهدی (1397). ساختار و ویژگی کتیبههای کوفی تزئینی(گلدار، گرهدار)در دوره سلجوقی و ایلخانی، نگره، دوره ۱۳، شماره ۴۶، ۱۶-۲۷.Doi: 10.22070/negareh.2018.774
موسوی جزایری، سید محمد وحید (1389). خط و خوشنویسی، تهران:کتاب آبان.
موسوی جزایری، سید محمد وحید (1402). مصاحبه میدانی درباره کتیبههای شوشتر با مؤلف،کارشناس و پژوهشگر برجسته خطوط ایرانی اسلامی ، اردیبهشت ۱۴۰۲.
موسوی جزایری، سید محمد وحید (2015). کتیبههای مسجد جامع شوشتر، تهران: کتاب آبان.
موسوی جزایری، سید محمد وحید (۱۳۹۲). آموزش خواندن و خوشنویسی در دست نوشتههای خط کوفی اولیه، تهران: کتاب آبان.
موسوی جزایری، سید محمد وحید (1384). دانشنامه کوفی ج 1، تهران: کتاب آبان.
نصرتی لیالمانی، سپیده و یوزباشی، عطیه (1402). گونهشناسی و تحلیل مسطر خطوط بنّایی امامزاده سلطان سید جلالالدین اشرف(ع) آستانه اشرفیه و کاربرد آن در طراحی نمای داخلی و خارجی بنا، جلوه هنر، دوره ۱۵، شماره ۱، ۹۲-۱۰۷. 10.22051/jjh.2023.39564.1760 Doi:
References
Ataei, M., Kolabadi, R. (2018). Resolving a doubt about the location of the historical city of Askar Mukram, the first biennial national conference on archeology and art history of Iran, Babolsar, Iran. https://civilica.com/doc/905252. (Text in Persian).
Ataei, M., Nystani, J., Mousavi KohperKohpar, S .M., Mousavi Haji, S. R. (2013). Recognizing the historical city of Askar Mukram based on historical and geographical texts. Journal of Historical Sociology, 56(3), Volume 56, Number 3, Fall and Winter 2013, pp. 1-30. (Text in Persian).
Bozari, A., & Sahragard, M. (2021). Revival of the Kufic Script in the Qajar Era: a Review of the Treatises and Kufic Books of Zayn al-Ābidin Sharif Safavi. Rahpooye Honar-Ha-Ye Tajassomi, 4(2), 33-45. Doi: 10.22034/ra.2021.528745.1042. (Text in Persian).
Chaharmahali, A. M. (2023). The writer's field interview about Shushtar stone inscriptions with Shushtar's cultural heritage expert.
Christian, L.m.; Mousavi Jazayeri, S. M. V.; Mousavi Jazayeri, S. M. H. (2011). Kufi Stone- Inscriptions with Kufic Scrip, The Global Cultural Heritage, Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
Daneshgranjad, F., Taheri, F., (2013). Calligraphy structure of Latin Persian writing from a visual perspective, Scientific Journal of Motaleate-e Tatbiqi-e Honar, 2(4), pp. 121-128. (Text in Persian).
Eghtedari, A. (1996). Khuzestan's historical works and monuments, Tehran: Esharaeh. Cultural
Elahizadeh, M..; Mohammaddoost Lashkami, K.; Najafzadeh, A. (2013). Investigations of Khorasan mosque inscriptions during the Timurid era. , Journal of Great Khorasan 5(17), 99-118. (Text in Persian).
Farid, A. (2021). The correlation of the inscription and the pattern in the Iranian art, Tehran: Kalhor. (Text in Persian).
Farid, A. (2022). The place of the inscription in the first altars of Iran, Tehran: University of Art. (Text in Persian).
Fazaeli, H. (1987). Atlas Khat, Isfahan: Mashal. (Text in Persian).
Groman, A. (2004). The Origin and Early Development of Floriated Kufi, Translated by Mahnaz Shaistfar., Tehran: Publications of the Institute of Islamic Art Studies. (Text in Persian).
Hatami, S.; Khazaie, M.,; Mohammadzadeh, M. (2023). Examining the Script Style and Visual Arrangements of the Grivar Inscription in the Davazdah Imam Mausoleum of Yazd., Paykareh, 12(31), 1-17. Doi: 10.22055/pyk.2023.4258.1350
Hosseini, F. (2015). Investigation of the Regional Development of Decorative Kufic Calligraphy in the Architecture of the Al-Buye Period, MA Thesis submitted to Tarbiat Modares University (Text in Persian).
Imani, A. (2007). Kufi Lineage in Iran, Tehran: Zovar Publications. (Text in Persian).
Khazaei, S.; Kazempour, M.; Sahragard, M. (2023). The letters in the Stone Inscriptions of «Bani Hasanwayh» (330-405 A.H.), Paykareh, 11(30), 76-96. Doi: 10.22055/pyk.2023.18142. (Text in Persian).
Makinejad, M. (2018). Structure and Appearance of Decorative Kufic (Gol-dar, Gereh-dar) Inscriptions in the Seljuk and Ilkhanid Eras, Negareh, 13(46), 16-27. Doi: 10.22070/negareh.2018.774. (Text in Persian).
Mohseni, M., BastanFard, M. (2017). A review of archetypal types of crucifixes in Iranian architecture, Armanshahr Architecture & Urban Development journal, (31), 125-143. (Text in Persian).
Mousavi Jazayeri, S. M. V. (2024). A field interview about the inscriptions of Shushtar with the author, expert and prominent researcher of Islamic Iranian calligraphy.
_________. (2015). Inscriptions of Shoshtar Jame Mosque, Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
_________. (2015). Koufi encyclopedia. (1st ed), Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
_________. (2012). Teaching reading and Handwriting in early Kufic manuscripts, Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
_________. (2010). Calligraphy and Handwriting, Tehran: Ketab Aban. (Text in Persian).
Nosrati Lialemani, S.; Youzbashi, A. (2023). Typology and Linear Analysis of Masonry Lines of Seyed Jalaledin Ashraf Shrine in Astaneh-ye Ashrafiyeh and its Application in Designing the Interior and Exterior of the Building, Glory of Art (Jelve-y Honar), 15(1), 92-107. Doi: 10.22051/jjh.2023.39564.1760.
Sahragard, M.; Shirazi, A.A. (2009). Effects of Calligraphy Developments (Sols Calligraphy) on the Inscriptions of Islamic Buildings in Iran from the 4th to the 9th Hijri Centuries, Negareh, (14), 51-63. (Text in Persian).
Salehi, S.; Ahmad Panah, S. A. (2019). The study of Kufic inscriptional elements (Surah Yasin) in Shoushtar Congregational Mosque. Paykareh, 8(17), 62-74. Doi: 10.22055/pyk.2019.15422. (Text in Persian).
Salehi, S.; khazai, M.; Ahmadpanah, S. A. (2021). The structure and visual characteristics of Kufic inscriptions Imamzadeh Abdullah Shoushtar. Glory of Art (Jelve-y Honar), 12(4), 74-85. Doi: 10.22051/jjh.2020.28997.1475. (Text in Persian).
Salehi, S.; KolahKaj, M. (2021). A comparative trilogy of Kufic inscriptions of the altar of Shushtar Jame Mosque with Nayin Jame Mosque and Sasanian period motifs, The The first national conference of applied researches in art (education to entrepreneurship), Zahedan, Iran. https://civilica.com /doc/1268735. (Text in Persian).
Salehi, S.; Shayestehfar, M.; Ahmad Panah, S. A.; Khazaie, M. (2024). Design plan and application of proportions in the Kufic inscription of the altar of the mosque and the shrine of Turanpasht, Yazd. Paykareh, (), -. doi: 10.22055/pyk.2024.19772. (Text in Persian).
Shaieshtefar, M. (2010). The place of Quran, hadith and prayers in Islamic inscriptions. Madras of Human Sciences, (5), 57-94. (Text in Persian).
Tafzali, A. (1997). Qabla Namayeh of the Mosque, Mehrab, (35&36), 129-144. (Text in Persian).
URLs
Url 1: https://zekr.tebyan.net/#SourehID=21&Aye=36&pi=0&PageID=325