منابع
آیتو، جان (1385). فرهنگ ریشه شناسی انگلیسی، ترجمه: حمید کاشانیان، تهران: فرهنگ نشر نو- معین.
ارسطو (1398). اخلاق نیکوماخوس، ترجمه: محمدحسن لطفی، چاپ سوم، تهران: طرح نو.
اکوان، محمد؛ چوبک، پریا؛ شریف زاده، محمدرضا؛ رهبرنیا، زهرا. (1400). واکاوی نگرش دلوز درباره هستی انسان و نسبت آن با مخاطب در هنر تعاملی. مجله پژوهش های فلسفی، (34)15، 83-99. doi: 10.22034/jpiut.2020.40279.2586.
حکیم, اعظم؛ رهبرنیا, زهرا (1400). تجربه زیبایی شناختی در هنر تعاملی (بر اساس نظریه جان دیویی)، نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، (3)26، 5-15. doi: 10.22059/jfava.2018.253942.665890.
دورانت، ویلیام جیمز (1387). تاریخ فلسفه، ترجمه: عباس زریاب خویی، تهران: علمی و فرهنگی.
دهقانی، آزاده (1387). چیدمانهای تعاملی: تجربههای واقعی در فضاهای مجازی، تندیس، 124، 19-21.
رهبرنیا, زهرا و مصدری, فاطمه (1394). تأثیر رسانههای نوین بر تعاملی شدن هنر جدید با رویکردی به نظریه هنر در عصر بازتولیدپذیری مکانیکی. مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی، 10(2)، -.
صافیان، محمد جواد؛ نوزاد، هما؛ اردلانی, حسین (1397). تحلیل هنر تعاملی با رویکرد پدیدار شناسانه از منظر مرلوپونتی. نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، (4)23، 5-12. doi: 10.22059/jfava.2018.249001.665847.
طاهری, محبوبه و رهبرنیا, زهرا (1397). رسانه هنر تعاملی در تبلیغات خدمات عمومی در گفتمان پسامدرن. مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی، 13(1)، 93-113. doi: 10.22059/gmj.2018.68236.
غریبشاهی، محمد (1398). الکترواستاتیک و الکترومغناطیس مقدماتی تا پیشرفته، تهران: آوند اندیشه.
قادری, عرفان و مراثی, محسن (1393). پژوهشی در تعریف و تحدید انواع هنرهای مشارکتی- تعاملی. مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی، 9(1), -.
لوپس، دومینیک مک آیور (1397). فلسفه هنر رایانهای، ترجمه: عرفان قادری، تهران: ققنوس.
مک لوهان، مارشال (1377). برای درک رسانهها، ترجمه: سعید آذری، چاپ اول. تهران: تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما.
نقیبزاده، احمد (1399). ماکس وبر، دانشمند و سیاستمدار، چاپ دوم، تهران: علم.
نوزاد، هما (1399). رهیافت تحلیلیِ هنر دیجیتالیتعاملی با تاکید بر ادراک بدنمند مرلوپونتی (مطالعه موردی: نمایشگاه هنرمندان و روباتهای پاریس، جلوه هنر، دوره 13، شماره 30، 90-80.
ویلیامز، کوین (1392). فهم نظریه رسانهها، ترجمه: احسان شاه قاسمی و گودرز میرانی، تهران: جامعهشناسان.
هو، آلفرد؛ لام، مانیکا؛ ستهی، راوی و اولمن، جفری (1399). کامپایلرها: اصول، تکنیکها و ابزارها، ترجمه: عینالله جعفرنژاد قمی، تهران: علوم رایانه.
References
Aho, Alfred V., Lam, Monica., Sethi, Ravi., and Ullman, Jeffrey., (2020). Compilers: Principles, Techniques, and Tools, translated by: Einollah Jafarnejad Ghami, Tehran: Computer Sciences, (Text in Persian).
Akera, Atsushi., (2007). Edmund Berkeley and the origins of ACM. Communications of the ACM, 50(5), 30-35.
Aristotle., (2019). Nicomachean Ethics, translated by: Mohammad Hassan Lotfi, (3rd edition), Tehran: Tarh-e No, (Text in Persian).
Ascott, Roy., (2003). Is There Love in the Telematic Embrace?. Telematic Embrace: Visionary Theorie of Art, Technology, and Consciousness, ed. Edward Shanken, Berkeley University, California Press, 232-46.
Austin, J. L., (1975). How to do things with words, Cambridge Mass.: Harvard University Press.
Ayto, John., (2006). Word Origins: The Hidden Histories of English Words from A to Z, translated by: Hamid Kashanian, Tehran: Farhang Nashr-e No – Moein, (Text in Persian).
Cooper, Douglas., (1995). Very Nervous System: Artist David Rokeby adds new meaning to the term interactive. Wired Issue 3(03).
Durant, William James., (2008). The History of Philosophy, translated by: Abbas Zaryab Khoyi, Tehran: Elmi & Farhangi, (Text in Persian).
Gharib Shahi, Mohammad., (2019). Electrostatics and Electromagnetics from Basics to Advanced, Tehran: Avand Andishe, (Text in Persian).
Goodman, Bernard., (1993). Action, In Parker, S. P. (ed.). McGraw-Hill Encyclopaedia of Physics (2nd edition). New York: McGraw-Hill.
Iseminger, Gary., (2004). The Aesthetic Function of Art, Ithaca: Cornell University Press.
Krueger, Mayron., (1991). Artificial Reality II, Boston: Addison-Wesley Professional.
Lee-Cultura, Serena., Giannakos, Michail., (2020). Embodied Interaction and Spatial Skills: A Systematic Review of Empirical Studies.
Interacting with Computers, 32(4), 331–366.
Lopez, Dominic McIver., (2018). A Philosophy of Computer Art, translated by: Erfan Ghaderi, Tehran: Qoqnoos (Text in Persian).
McLuhan, Marshall., (1998). Understanding Media, translated by: Saeed Azari, 1st edition. Tehran: Research, Studies, and Evaluation of Islamic Republic of Iran Broadcasting Programming, (Text in Persian).
Munday, Daniel., Chandler, Rod., (2011). A dictionary of media and communication. Oxford: Oxford University Press.
Naqibzadeh, Ahmad., (2020). Max Weber, Scientist and Politician, (2nd edition), Tehran: Elm, (Text in Persian), (Text in Persian).
Ning, Anhang., (2017). The Concept of Art and Interactive Computer Art. Furman Humanities Review, 28(13), 48-65.
Nowzad, Homa,. (2021). The Analysis of Interactive Digital Art, Based on Merlea-Ponty Body Perception (Case Study: Artists and Robots Exhibition of Paris). Glory of Art (Jelve-y Honar), 13(3), 7-17, (Text in Persian).
Paul, Christiane., (2003). Digital Art, London: Thames & Hudson.
Rokeby, David., (1995). Transforming Mirrors: Subjectivity and Control in Interactive Media. Electronic Media. ed. Simon Penny. New York: State University of New York Press, 133-158.
Rokeby, D. (1995). Transforming Mirrors: Subjectivity and Control in Interactive Media. From "Critical Issues in Interactive Media", Edited by Simon Penny, available from SUNY press.
Soler-Adillon, Joan., (2015). The intangible material of interactive art: agency, behavior andemergence. In: Pau ALSINA and Ana RODRÍGUEZ GRANELL (coord.), Art Matters II Artnodes,16 ,43-52.
Tschumper, Gregory S., (2008). Reliable Electronic Structure Computations for Weak Noncovalent Interactions in Clusters. In Lipkowitz, Kenny B.; Cundari, Thomas R. (eds.). Reviews in Computational Chemistry, 26, 39–90.
Weber, Max., (1978). Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology, Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Williams, Kevin., (2013). Understanding Media Theory, translated by: Ehsan Shahqasemi and Goudarz Mirani, Tehran: Jami'eh Shenasan, (Text in Persian).
Wilson, George; Shpall, Samuel; Piñeros Glasscock, Juan S. (2016). Action, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Metaphysics Research Lab, Stanford University.
URLs
URL1: "Computers and Automation - Database of Digital Art". dada.compart-bremen.de. Archived from the original on 18 November 2018. Retrieved 11 April 2018. (شهریور 1402).
URL2: http://www.davidrokeby.com/VNSmontage300dpi.html (آبان 1402).