مطالعه جهت گیری کارآفرینانه در کسب و کارهای طراحی-بنیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22051/jjh.2024.45025.2050

چکیده

کارآفرینی در حوزه هنر و طراحی، به عنوان یک عرصه دارای خلاهای پژوهشی، در طی سالیان اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است؛ برهمین مبنا، هدف از انجام این پژوهش، مطالعه بسترمند شاخص‌های جهت‌گیری کارآفرینانه در کسب‌وکارهای طراحی-بنیان، به منظور کشف، فهم و توصیف ویژگی‌های خاص کارآفرینانه این نوع از کسب‌وکارها بوده است. برای دستیابی به هدف پژوهش، مطالعه‌ای کیفی در قالب موردکاوی چندگانه اکتشافی-توصیفی با استفاده از ابزارهای مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و مشاهده بر روی ده کسب‌وکار طراحی-بنیان ایرانی انجام شد. اطلاعات جمع آوری شده براساس پنج شاخص استاندارد جهت‌گیری کارآفرینانه لامپکین و دس که از پر استنادترین شاخص های جهت‌گیری کارآفرینانه است، شامل نوآوری، ریسک‌پذیری، پیشگامی، استقلال‌طلبی و رقابت‌پذیری کدگذاری شده و چارچوب نتایج این مطالعه را شکل دادند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد کسب‌وکارهای طراحی-بنیان، به واسطه نوآوری طراحی-محور در سطح محصول، دارای ظرفیت بالقوه قابل توجهی در جهت‌گیری کارآفرینانه هستند، اما به دلیل عدم تمرکز بر نوآوری سطح بنگاه، از نظر رشد و مقیاس‌پذیری با چالش‌هایی مواجه هستند؛ همچنین این کسب‌وکارها در نوآوری محصول، کاملا ریسک‌پذیر و در مسائل مالی، به نحو قابل توجهی ریسک‌گریز هستند و همین ریسک‌گریزی باعث توسعه مدل‌های کسب‌وکار محافظه‌کارانه‌تری برای آن‌ها شده است. یافته‌های این مطالعه در سطح سیاست‌گذاری می تواند منجر به فراهم ساختن زیرساخت های لازم برای حمایت از این نوع کسب‌وکارها باشد و در سطح بنگاه، بینش‌هایی را برای صاحبان این کسب‌وکارها برای انجام رفتارهای کارآفرینانه اثربخش‌تر فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A study on entrepreneurial orientation in Design-based businesses

نویسندگان [English]

  • Mehdi Fallah 1
  • Kamal Sakhdari 2
  • Kambiz Talebi 3
  • Mahmoud Ahmadpour Daryani 3
1 Industrial Design Department, Faculty of Applied Arts; University of Art; Tehran, Iran
2 Corporate Entrepreneurship Dept., Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
3 New Business Department, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Arts and Design entrepreneurship is a promising field of research that involves different disciplines. During last decade, there is growing interest on entrepreneurship in art and design, in both the scholarly literature and in practice. With this in mind, the aim of this research was to study different dimensions of entrepreneurial orientation in Design-based businesses, in order to discover, understand and describe the special entrepreneurial characteristics of this type of business. To achieve the aim of this research, a qualitative study was conducted through an exploratory-descriptive multiple case study using semi-structured in-depth interview and observation on ten Iranian Design-based businesses. The data gathered based on the Lumpkin and Dess standard five measures for entrepreneurial orientation, which is one of the most cited measures, including (1) autonomy, (2) competitive aggressiveness, (3) innovativeness, (4) proactiveness, and (5) risk taking, was iteratively and inductively coded and then formed the framework of the results in this study. The outcomes of the study showed that Design-based businesses, due to Design-driven innovation at the product level, have a significant potential and capacity for entrepreneurial orientation, but because of dilution of their enterprise-level innovation, in terms of growth and scalability are facing some serious challenges; Also, these businesses are completely risk-taker in product innovation and significantly risk-averse in financial issues, and this risk-aversion has led to the development of more conservative business models for them; The findings of this study at the policy-making level can lead to the setting up of the necessary infrastructures to support this type of business, and at the enterprise level, provide insights for the owners of Design-based businesses to achieve more effectiveness through entrepreneurial behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Design
  • Design-based business
  • Entrepreneurial Orientation