منابع
افضلطوسی، عفتالسادات (1393)، طبیعت در هنر باستان، تهران: دانشگاه الزهرا.
ابن خلدون، عبدالرحمان (1366)، العبر، جلد سوم، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ابن طاووس، علیبنموسی (1363). فرج المهموم فی تاریخ العلما النجوم، قم: شریف رضوی.
ابنطقطقی (1367). تاریخ فخری، ترجمه محمد وحید گلپایگانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ایمانپور، محمدتقی، یحیایی، علی و جهان، زهرا (1391). بازتاب هنر و اندیشه ساسانیان در هنر عهد آلبویه: معماری و فلزکاری. تاریخنامه ایران بعد از اسلام. دوره 3، شماره 5. 31-50.
افندی، عبداللهبنعیسی بیگ (1390). ریاض العلما و حیاض الفضلا، جلد 2، محمد باقر ساعدی خراسانی، مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
آقاجانی، آسیه (1392). مطالعه نمادشناختی مرغ دو سر در دستبافتههای ایل عرب در فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.
دادور، ابوالقاسم. حدیدی، الناز(1385). بررسی نقوش منسوجات قرون اولیه اسلامی از قرن اول ه.ق تا اواخردوره سلجوقی،جلوه هنر، 15-22.
دادخواه، مهری (1395). مطالعه نمادشناسی نقوش هنرهای دوره آلبویه با تأکید بر منسوجات، پایاننامه دوره کارشناسیارشد رشته صنایع دستی گرایش پژوهش، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان.
ذکرگو، امیرحسین (1377). اسرار اساطیر هند (خدایان ودایی)، تهران: انتشارات فکر روز.
شفرد، راونا، شفرد، راپرت (1393). 1000 نماد(در هنر و اسطوره شکل به چه معناست)، ترجمه آزاده بیداربخت و نسترن لواسانی، تهران: نی.
شهبازی شیران، حبیب، معروفی اقدم، اسماعیل، ستارنژاد، سعید، و طهماسبی، فریبرز (1397). مظاهر و کارکردهای آناهیتا, الهه زن در ایران باستان (مطالعه نقشمایه های ظروف زرین و سیمین ساسانی حاوی نقش این الهه). زن در فرهنگ و هنر ،10(2 )، 237-262.
فردوسی، ابوالقاسم (71-1960). ویراست سنجشگرانه، زیرِ نگرِ یوگنی ا. برتلس، عبدالحسین نوشین و… . مسکو: اکادمی علوم اتحاد شوروی.
شهرستانی، ابوالفتح محمدبن عبدالکریم (1362). الملل و النحل، جلد 1، ترجمه سید محمدرضا جلالی نائینی، تهران: نشر اقبال.
عبدالهیفرد، ابوالفضل، نامورمطلق، بهمن، خزائی، محمد و شمس، الهام (1401). بررسی رابطه بیشمتنی نقش عقاب دو سر در دوران آلبویه و ساسانی، نشریه علمی نگارینه هنر اسلامی، 10(25)، 5-19.
عمری، علی بن محمد (1380). المجدی فی أنساب الطالبیین، محقق: احمد مهدوی دامغانی، قم: کتابخانه عمومی حضرت آیتالله العظمی مرعشی نجفی (ره).
طالبپور، فریده. خطائی، سوسن (1390). بررسی تصویر انسان در ابریشمینه های آلبویه و سلجوقی، هنرهای تجسمی، تابستان، 47-54.
فریه، ر. دبلیو (1374). هنرهای ایران، ترجمه پرویز مرزبان، چاپ اول، تهران: فروزان.
فلاح مهترلو، زهرا. ملکزاده باروق، پری (1398). تحلیل مضمونی نقشمایه درخت زندگی و تزئینات وابسته به آن در مدرسه یاقوتیه، جلوه هنر، دوره جدید، سال 12، شماره 1، بهار، 41-33.
قانی، افسانه. مهرابی، فاطمه (1397). تحلیل معنای قالیچه تصویری بختیاری با روش آیکونولوژی پانوفسکی، نشریه هنرهای صناعی کاشان، سال اول، شماره 2، بهار و تابستان، 95-111.
کربن، هانری (1394). اسلام ایرانی: چشم اندازهای معنوی و فلسفی، ترجمه انشاالله رحمتی، تهران: سوفیا.
کربن، هانری (1395). ارض ملکوت، ترجمه انشاالله رحمتی، تهران: سوفیا.
کرمر، جوئل (1375). احیای فرهنگی در عهد آلبویه، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
کوپر، جیسی (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.
گرانت، مایکل، هیزل، جان (1390). فرهنگ اساطیر کلاسیک (یونان و روم)، تهران: ماهی.
گرنی، الیور (1371). هیتیها، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مادلونگ، ویلفرد (1384). زیدیه، ترجمه سید محمد منافیان، طلوع، پاییز، شماره ۱۵، 177-186.
محلی، حمید بن احمد، بی تا، الحدائق الوردیة فی مناقب الائمة الزیدیه، جلد 1، محقق مرتضی بن زید محطوری، صنعاء: مکتبة بدر.
مفتخری، حسین (1389). و بازهم آلبویه، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شماره 151، 2-8.
مفید، محمد بن محمد (1413 ق). الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، جلد 2، محقق/ مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم: کنگره شیخ مفید.
هال، جیمز (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
References
Abdolahifard, A.; Namvarmotlagh, B.; Khazaei, M.; Shams, E., (2022), Investigating the hypertextual Relationship of the Double-headed Eagle in the Al-Buyeh and Sassanid Periods, Negarineh Islamic art, 10(25), 5-19, (Text in Persian).
Aghajani, A. (2013). A Symbolistic Study of the Image of the Double Headed Bird on Handwoven Carpets of Arab Tribe in Fars, MA thesis in Art Research, submitted to Faculty of Visual Arts, Isfahan University of Art, (Text in Persian).
Afzaltoosi, A.(2014). Nature in Ancient Art, Tehran: AL Zahra University Publication, (Text in Persian).
Afandi, Abdolah-ibn-issabeig.(2011), Riazol-olama and Hiyazol-fozala, translated by: Mohammad Bagher Saeidi Khorasani, Mashhad: Astan Qods Razavi, Islamic Research Foundation Publication, (Text in Persian).
Azarpay, G. (1995). A Jataka Tale on a Sasanian Silver Plate, Bulletin of the Asia Institute, New Series, Vol. 9, pp. 99-125.
Busse, H. (1973). Islamic Civilization 950-1150: a Colloquium published under the Auspices of the Near Eastern History Group, Chapter: The Revival of Persian Kingship under the Buids, London, Oxford: Cassirer, Distributed by Faber, 47-69.
civilization
Corbin, H. (2014), En Islam Iranien: Spiritual and Philosophical Perspectives, translated by: Insha - Allah Rahmati, Tehran: Sophia Publication, (Text in Persian).
_____. (2015), Corps Spirituel et Terre Céleste : de l'Iran Mazdéen à l'Iran Shî'ite, translated by: Insha - Allah Rahmati, Tehran: Sophia Publication, (Text in Persian).
Cooper, J.C.(2000), An Illustrated Encyclopedia of Traditional Symbols, translated by: Malihe Karbasiyoon, Tehran: Farshad Publication, (Text in Persian).
Dadvar, A.; Hadidi, E. (2006). Investigation of Textile Motifs of the Early Islamic Centuries from the First Century A.H. to the End of the Seljuk Period. Glory of Art (Jelve-y Honar), 3(2),15-22, (Text in Persian).
Dadkhah, M.(2016). Study of Motifs Symbology of Al-Buyeh Arts with Emphasis on Textile, MA Thesis, Handicrafts, Faculty of Visual Arts, Isfahan University of Arts, (Text in Persian).
Ferdowsi's A.(1960-71). Evaluative editor, under the supervision of Yoghni A. Bertels, Abdul Hossein Noushin and... Moscow: Academy of Sciences of the USSR, (Text in Persian).
Ferrier Ronald, W. (1995), Arts of Iran, translated by Parviz Marzban, (1st ed), Tehran: Foroozan Publication, (Text in Persian).
Fallah Mehtarlo, Z.; Malekzadeh Barouq, P. (2018). Thematic Analysis of the Motif of the Tree of Life and Decorations related to it in the Yaqutiyeh School, Glory of Art (Jelve-y Honar), 12, (1) 33-41, (Text in Persian).
Ghani, A.; Mehrabi, F.(2017). Analyzing the Meaning of Bakhtiari Pictorial Carpet with Panofsky's Iconology Method, Journal of Iranian Handicrafts Studies (Honar-haye Sana'ee-ye Iran), 1(2), 95-111, (Text in Persian).
Grant, M.; Hazel, J.(2011). Who's who in classical Mythology, Tehran: Mahi Publication, (Text in Persian).
Gurney, O. R.(1992), The Hittites, translated by: Roghayeh Behzadi, Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies, Publication, (Text in Persian).
Hall, J.(2001), Illustrated Dictionary of Symbols in Eastern and Western Art, translated by: Roghayeh Behzadi, Tehran: Contemporary Culture Publications, (Text in Persian).
Ibn-kholdon, Abdolrahman, (1987), al-Ibar, translated by: Abd al -Muhammad Ayati, (3nd ed), Tehran: Institute of Cultural Studies and Research Publication, (Text in Persian).
Ibn-Tavoos,A., (1984).Faraj-ol-Mahmoom fe-Tarikh-ol-olama-ol-Nojoom, Qom: Sharif-razavi Publication, (Text in Persian).
Ibn Taktaki., (1988). Tarikh -l Fakhri, Tehran:Elmi-farhangi Publication, (Text in Persian).
Imanpoor, M.; Yahyaei, A.; Jahan, Z., (2012). The reflection of Sasanian Art and Thought in the Art of Al-Buyeh Period: the Art of Architecture and Metalwork, Iranian Islamic Period History, 3(5),31-50, (Text in Persian).
Kraemer, J.(1996). The Cultural Revival During the Buyid Age, translated by: Mohammad Saeed Hanani Kashani, Tehran: Academic Center Publication, (Text in Persian).
Madelung, W.(2004). Zaidiyeh, translated by: Seyyed Mohammad Manafiyan, Tolooa, No. 15, 177-186, (Text in Persian).
Mahali, H.(bt).Al-Hadaiq al-Wardiyeh fi Manaqib al-Imath al-Zaydiyyah, Researcher Morteza son Zayd Mahtouri, Sana'a: School of Badr, (Text in Persian).
Muftakhari, H.(2008). And again, Al-Boye, Book of the Month of History and Geography, 2-8, (Text in Persian).
Mofid, M.(1992). Al -Irshad: the Book of Guidance into the Lives of the Twelve Imams, scholar/corrector: Al-Bayt Foundation, peace be upon them, Qom: Shaykh Mofid Congress,(Text in Persian).
Omri, A. (2001). Al-Majdi in Ansab al-Talbeyin, researcher: Ahmad Mahdavi Damghani, Qom: Public Library of Hazrat Ayatollah Ozma Marashi Najafi (RA), (Text in Persian).
Ozgan. R.(2020). Double-Headed Eagle from Antiquity to Present: Its Meaning, Interpretation and Propaganda, Arkhaia Anatolika 3, 98-125.
Panofsky, E.(1955). Meaning in the Visual Arts, New York: Anchor Books.
_______.(1972).Studies in Iconology: Humanistic Themes in the Art of the Renaissance, New York: Icon Edition.
Shepherd, R.; Shepherd, R.(2014),1000 Symbols, translated by: Azadeh Bidarbakht & Nastaran Lavasani, Tehran: Ney Publication, (Text in Persian).
Shahbazi Shiran, H.; Maroofi Aghdam, E.; Satarnejad,S.; Tahmasebi, F., (2018). Manifestations and Functions of Anahita, the Female Goddess in Ancient Iran (study of motifs on Sassanid gold and ceramic vessels containing the image of this goddess), Woman in culture and art, 10(2), 237-262, (Text in Persian).
Shahrestani, Abolfath Mohamad ibn Abdol Karim,(1983), Al-Melal and Al-Nahl, translated by: Seyyed Mohammad Reza Jalali Naini, Tehran: Iqbal Publication, (Text in Persian).
Talebpour, F.; Khataei, S., (2013). Investigation of the human image in Albuyeh and Seljuqi silk carpets, Visual arts, Summer, 47-54, (Text in Persian).
Zekrgoo, A,(1998). Secrecy of Indian Myths Vedic Gods, Tehran: fekr-e-Rooz Publication, (Text in Persian).
URLs
URL1:Https://eurasiansilver.com/portfolio/plate-decorated-with-an-eagle-carrying-a-woman-from-bolshaia-anikovskaia/
URL2: Https://ru-archaeology.livejournal.com/682409.html
URL4: Https://wellcomecollection.org