حوای دوم؛ واکاوی نسبت مریم با حوا در الهیات مسیحی و بازنمایی آن در آثار نقاشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مطالعات زنان، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا

2 دانشکده مطالعات زنان، دانشگاه ادیان

10.22051/jjh.2023.43288.1958

چکیده

مسأله اصلی این پژوهش آنست که این پژوهش با تمرکز بر درونمایه «حوای ثانی دانستن مریم (ع)» به چه نسبتی میان این دو شخصیت در الهیات مسیحی برقرار می‌کند و این نسبت، چگونه در هنر نقاشی بازنمایی شده است. روش این پژوهش، بازنمایی آن در هنر نقاشی می پردازد و هم در تفسیر متون الهیاتی و هم در فهم نقاشی‌ها با روش تحلیلی و کاوش در اسناد کتابخانه‌ای و آثار هنری نشان می‌دهداست و به فهم ترکیب‌بندی‌ها و کارکرد عناصر در آن‌ها نظر دارد. چنین مضمونی هم در الهیات مسیحی کاملا ریشه‌دار و مکرر است و هم در هنر نقاشی مسیحی به وفور بازتاب یافته است. این مقاله نتیجه میگیرد که چنین مضمونی هم در الهیات مسیحی کاملا ریشه‌دار و مکرر است و هم در هنر نقاشی مسیحی به وفور بازتاب یافته و ترسیم مریم به مثابه نقطه مقابل حوا عنصر اصلی این درونمایه است: حوا وسوسه‌انگیز و برهنه و نافرمان است ولی مریم باکره و پوشیده و فرمانبردار است؛ حوا با گناه خود مرگ را برای نسل بشر می‌آورد و مریم رهگذر جاودانگی و حیات است؛ حوا کلمه شیطان را می‌شنود و آدم را به هبوط می‌کشاند ولی مریم آبستن کلمه خداوند می‌شود و انسان را به ملکوت می‌رساند؛ حوا قرین مار به مثابه بازنماینده شیطان است و به فریب او سیب را می‌ستاند اما مریم مار را زیر پا دارد و نجات‌بخش است. همچنین طبق الهیات مسیحی، اگر حوای نخست گمراه‌کننده همسرش آدم شد، مریم نیز در کالبد حوای دوم مادر و پرورنده عیسی(ع) بود که برخی از مفسرین مسیحی از وی بعنوان آدم ثانی تعبیر می‌کنند؛ به تعبیری حوای اول و دوم بودن هر یک از این دو شخصیتِ زن، در سایه آدم اول و دومی است که یکی اسباب هبوط را فراهم می‌کند و دیگری با زایمان خود آغازگر رستگاری می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The second Eve; Analyzing the relationship between Mary and Eve in Christian theology and its representation in paintings

نویسندگان [English]

  • Mohsen Badreh 1
  • Salehe Khodadadi 2
1 Department of Women's Studies, Faculty of social sciences and economics, Alzahra University
2 Faculty of Women's studies, University of Religions and Denominations
چکیده [English]

This research focusing on the theme of " Mary (PBUH) as second Eve" aims at representing the relation of these two characters in Christian theology and in the art of painting. This study by the analytical method and exploration of library documents and works of art, shows that such a theme in Christian theology is completely rooted and frequent, and it is abundantly reflected in the art. This article concludes that the depiction of Mary as the opposite of Eve is the main element of this theme: Eve is tempting, naked and disobedient, but Mary is a virgin, covered and submissive; With her sin, Eve brings death to the human race, and Mary is the passage of immortality and life; Eve listens to words of the devil and drags Adam down, but Mary becomes pregnant of the word of God and brings man to the heavens.
Eve is the concubine of the serpent as a representative of the devil and accepts the apple by his trick, but Mary tramples the serpent under her feet and is the savior. Also, according to Christian theology, if the first Eve misled her husband Adam, Mary was the mother and nurturer of Jesus (PBUH) in the body of the second Eve, whom some Christian commentators interpret as the second Adam; In a sense, being the first and second Eve of each of these two female characters is in the shadow of the first and second Adam, one of whom provides the cause of the downfall and the other initiates salvation by giving birth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Eva, Mary
  • the second Eve
  • woman in Christianity
  • woman in art
  • Original sin