منابع
اشتری لرکی، خدیجه، کلاه کج، منصور. (1401). تطبیق دیداری نقش بُز سنگنگارههای لمگردو و کیارس خوزستان با سنگنگارههای تیمره. مزاین و خوراوند استان اصفهان و مرکزی. جلوه هنر. 14 (2)..7-2010.22051/jjh.2022.39128.1743 doi:
جاوری، محسن و حاجی محمد علیان، علمدار. (1390). لُهرامش، محوطهای مربوط به عصر مفرغ قدیم در دشت گلپایگان. مجله باستان شناسی ایران (2). موسسه بین المللی مطالعات گردشگری و هشت مینا. سال دوم. شماره 2. 62-73.
جمالی، محسن. (1394). سنگ نگاره های ایران. سنگ نگاره های گلپایگان گذرگاه تاریخ. جلد1. چاپ اول. قم. ائمه.
جمالی، محسن. (1401). بررسی باستان شناختی سنگ نگارهها، در منظر فرهنگی تیمره گلپایگان. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه باستانشناسی. دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان. استاد راهنما بابک رفیعی علوی علویجه. استاد مشاور زهرا لرزاده.
جمالی، محسن. (1402). بررسی نقشمایۀ گاو بر روی سنگنگارههای تیمره گلپایگان. پژوهش های باستان شناسی ایران 112-87 .13 (36).. doi: 10.22084/nb.2022.24824.2373
جمالی، محسن، بشاش کنزق، رسول. (1402). معرفی و بررسی سنگ نوشتههای نویافته خط پهلوی در تیمره گلپایگان. پژوهش های باستان شناسی ایران، (پذیرش شده در دست انتشار)doi: 10.22084/nb.2024.28135.2620.
جمالی، محسن، پسکوهی، محمدنعیم. (1400). معرفی سنگ نگارههای نویافته در دره واستانه شهرستان سیب و سوران. کتابچه چکیده سومین همایش بین المللی جنوب شرق ایران. زابل.
جمالی، محسن، دهواری، عبدالسلام. (1400). بررسی و مطالعه تطبیقی سنگ نگاره های شمس آباد شهرستان سراوان. کتابچه چکیده سومین همایش بین المللی جنوب شرق ایران. زابل.
رفیعفر، جلال الدین. (1384). سنگ نگارههای ارسباران. تهران. پژوهشکده مردمشناسی.
روستایی، کوروش. (1386). معرفی نقوش نویافته در کوه دختر رشم، دامغان. باستانپژوهی، دوره جدید، سال 2، شماره ی 3. 95 -90.
سبزی، موسی و همتی ازندریانی، اسماعیل. (1397). بررسی و تحلیل سنگ نگارههای بروجرد، استان لرستان. پژوهشهای باستانشناسی ایران. شماره 25 ، دوره دهم.91-112.
شیدرنگ، سونیا . (1386). نقوش صخرهای میوله؛ نویافتههای در شمال کرمانشاه. باستانپژوهی، دوره ی جدید، سال 2، شماره ی 3. 61 – 55
طلایی، حسن. (1397 الف). عصر مفرغ ایران. تهران. سمت.
طلایی، حسن. (1397 ب). باستانشناسی و هنر ایران در هزاره اول قبل از میلاد. تهران. سمت.
عرب، کاظم، هورشید، شقایق. (1396). نگارکندهای کوچری گلپایگان، تحلیل و گونه شناسی. پژوهش های باستان شناسی ایران. doi: 10.22084/nbsh.2017.10450.1454 .7 (14), 123-140.
فرهادی، مرتضی. (1377). موزههایی در باد. تهران. دانشگاه علامه طباطبایی.
قربانی، حمیدرضا و صادقی، سارا. (1396). سنگ نگارههای شرق مرکزی ایران (سندها، صخرهنوشتها و نمادشناسی، سنگ نگارههای استان خراسان جنوبی). بیرجند. چهار درخت.
قمی، حسن ابن محمد ابن حسن (1361). تاریخ قم. ترجمه حسن ابن عبدالملک قمی. تهران. توس.
کریمی، لیلا. (1394). بررسی نمادها و نقوش سنگ نگارههای تیمره. همایش ملی باستان شناسی ایران.
میرفتاح، سید علی اصغر و صبوری نوجه دهی، رضا. (1378). بررسی و مقایسه گونه شناسی یافته های فلزی اورارتویی شمال غرب ایران با نمونههای مشابه خارج از ایران. مجله پیان باستان شناس. دوره پنجم. شماره . 117-135.
ناصری فرد، محمد. (1388). سنگ نگارههای ایران (نمادهای اندیشه نگار). ناشر نویسنده.
References
Binandeh, A. (2016). Looking at Rock Art in Northwest of Iran. International Journal of Archaeology. 4 (1-1): 12-17, (text in Persian).
Dessau, G., (1960). Rock Engravings (Graffiti) from Iranian Bäluchistan. East and West, Vol. 11, No. 1, Pp: 258-266, (text in Persian).
Hemati. Azandaryani, E, Mohamadifar, Y, Hejebri Nobari, A and Khanali, H. (2015). AZANDARYAN: NEWFOUND PETROGLYPHS IN HAMADAN, WESTERN IRAN. Rock Art Research. Volume 32, Number 2, pp. 202-206, (text in Persian).
Karimi Mobarakabadi, E. (2013). Rock Art of the Howz-Māhy Region in Central Iran. Arts, 2, 124-133; doi:10.3390/arts2030124, (text in Persian).
Khosrowzadeh, A, Aarab, A and Bahraminia ,M. (2017). NEW PETROGLYPHS IN ZIAD ABAD AND HASSAN ROBAT PLAINS (ISFAHAN PROVINCE, IRAN), Mediterranean Archaeology and Archaeometry. Vol. 17, No 3, (2017), pp. 215-224, (text in Persian).
Kolnegari, M; Jamali, M; Naserifard, M; Ghous, K; Hazrati, M; Connor T. Panter and James F. Dwyer. (2021). Falconry petroglyphs in Iran: new findings on the nexus between ancient humans and birds of prey.
European Journal of Wildlife Research. 67:38
https://doi.org/10.1007/s10344-021-01462-w, (text in Persian).
Lahafian, J. (2013). Rock Art in Kurdistan Iran. Arts. 2, 328-349; doi:10.3390 /arts2040328, (text in Persian).
Mohamadi Ghasrian, S. (2007). SANGESTOON: A NEW ROCK ART SITE IN CENTRAL IRAN. Rock Art Research . Volume 24, Number 1, pp. 59-64, (text in Persian).
Moradi. H, Sarhaddi Dadian. H, Soltani. M, Nik Hassan, Shuhami Nik Abul Rahman and Byung-ock Chang, (2013). “Study and Typological Comparison of Petroglyphs in the Marzbanik Valley, Baluchestan, Iran;Time and Mind”. The Journal of Archaeology, 6 (3), 331–350, (text in Persian).
Norbertt Skupniewicz.P., (2009). “Shafted weapons of Sasanian hunting iconography”. Fasciculi Archaeologiae Historicae ,fasc. xxii, pl issn 0860-0007, 49-64, (text in Persian).
Rafiei-Alavi, B., (2019). “The biography of a dagger type, The diachronic transformation of the daggers, with the crescent-shaped guard”, The Iranian Plateau during the Bronze Age. Development of urbanisation, production and trade, Archéologie(s) 1, MOM Éditions, Lyon, 313-330, (text in Persian).
Schmandt-Besserat, D., ( 2010). “The Impact of Writing on Art in the Ancient Near East,” Horizons, 1(1), 1-18, (text in Persian).
References
Arab, K, Horshid, Sh. (2016). Analysis and Typology of Rock Art (Engravings) in Kucherey, Golpayegan. Archaeological Researches of Iran, Department of Archeology, Faculty of Art and Architecture, Bualisina University. 7(14), 123-140. doi: 10.22084/nbsh.2017.10450.1454, (Text in Persian).
Ashtari Larki, K., & KolahKaj, M. (2022). Visual Matching of Goat's Motif on Petroglyph of Lam Gerdoo and Kiars of Khuzestan with Petroglyph of Teimare, Mazayen and Khoravand on Isfahan and Markazi Province. Glory of Art (Jelve-y Honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal, 14(2), 7-20. doi: 10.22051/jjh.2022.39128.1743, (Text in Persian).
Binandeh, Ali.(2016). Looking at Rock Art in Northwest of Iran. International Journal of Archaeology. 4(1-1): 12-17, (text in Persian).
Dessau, G., (1960). Rock Engravings (Graffiti) from Iranian Bäluchistan. East and West, Vol. 11, No. 1, Pp: 258-266, (text in Persian).
Farhadi, M. (1998). Museums in the wind. Tehran. Allameh Tabatabaei University. (Text in Persian).
Ghorbani, H and Sadeghi, S. (2016). Rock Carvings Art In East Central Of Iran; Documents, Inscriptions And Semiotics Of Rock Carvings Art In Southern Khorasan Province). Birjand. Chahar Derakht, (Text in Persian).
Hemati Azandaryani, E, Mohamadifar, Y, Hejebri Nobari, A and Khanali, H. (2015). AZANDARYAN: NEWFOUND PETROGLYPHS IN HAMADAN, WESTERN IRAN. Rock Art Research. Volume 32, Number 2, pp. 202-206, (text in Persian).
Jamali, M., (2022). "An archaeological survey of petroglyphs, in the cultural landscape of Teymareh Golpayegan". Master's thesis, Department of Archeology, Faculty of Conservation and Restoration, Arts University of Isfahan (unpublished), (Text in Persian).
Jamali, M., (2023). " A Study of Cattle Motifs on the Petroglyphs of Teymareh Golpayegan", Archaeological Researches of Iran, Department of Archeology, Faculty of Art and Architecture, Bualisina University, 13(36), 112-87, (Text in Persian).
Jamali, M, Bashash Kanzeq, R. (2023). Introduction and review of new Pahlavi inscriptions in Teymareh Golpayegan. Archaeological Researches of Iran. Department of Archeology, Faculty of Art and Architecture, Bualisina University, (accepted under publication) doi: 10.22084/nb.2024.28135.2620, (Text in Persian).
Jamali, M, Paskoohi, M. N (2021). Introduction of new petroglyphs in Vastane valley of Sib and Soran cities. Abstract booklet of the 3rd International Conference of Southeast Iran. Zabul. Page 13, (Text in Persian).
Jamali, M, Dehwari, A (2021). Investigation and comparative study of petroglyphs of Shamsabad, Saravan city. Abstract booklet of the 3rd International Conference of Southeast Iran. Zabul. Page 14, (Text in Persian).
Javari, M. and Haji Mohammad Alian, A., (2011). "Lohramesh, a site related to the Old Bronze Age in the Golpayegan Plain", Iranian Journal of Archeology (2), International Institute of Tourism Studies and Hasht Mina, 2(2), 62-73, (Text in Persian).
Jamali, M., (2014). Iran Petroglyphs (Volume 1), Golpayegan Petroglyphs, The Passage for the History, Qom: Aemmeh Publication, (Text in Persian).
Karimi Mobarakabadi, E. (2013). Rock Art of the Howz-Māhy Region in Central Iran. Arts, 2, 124-133; doi:10.3390/arts2030124, (text in Persian).
Karimi, L (2014). Investigating the symbols and motifs of Teymareh petroglyphs. National Conference of Iranian Archaeology, (Text in Persian).
Khosrowzadeh, Al, Aarab, A. and Bahraminia ,M. (2017). NEW PETROGLYPHS IN ZIAD ABAD AND HASSAN ROBAT PLAINS (ISFAHAN PROVINCE, IRAN). Mediterranean Archaeology and Archaeometry. Vol. 17, No 3, (2017), pp. 215-224, (text in Persian).
Kolnegari, M; Jamali, M; Naserifard, M; Ghous, K; Hazrati, M; Connor T. Panter and James F. Dwyer. (2021). Falconry petroglyphs in Iran: new findings on the nexus between ancient humans and birds of prey.
European Journal of Wildlife Research. 67:38
https://doi.org/10.1007/s10344-021-01462-w, (text in Persian).
Lahafian, J. (2013). Rock Art in Kurdistan Iran. Arts. 2, 328-349; doi:10.3390 /arts2040328, (text in Persian).
Mohamadi Gh, S.(2007). SANGESTOON: A NEW ROCK ART SITE IN CENTRAL IRAN. Rock Art Research . Volume 24, Number 1, pp. 59-64, (text in Persian).
Mirfatah, A. and Sabouri Nojedehi, R., (1999). "Study and comparison of the typology of Urartian metal finds in northwest Iran with similar samples outside Iran", Payam e Bastanshenas, 5(10), 117-135, (Text in Persian).
Moradi.H, Sarhaddi Dadian.H, Soltani.M, Nik Hassan, Shuhami Nik Abul Rahman and Byung-ock Chang, (2013). “Study and Typological Comparison of Petroglyphs in the Marzbanik Valley,Baluchestan, Iran;Time and Mind”. The Journal of Archaeology, 6 (3), 331–350, (text in Persian).
Naseri Fard, M (2009). Iranian petroglyphs (Ideogram symbols). The author's publisher, (Text in Persian).
Norbertt Skupniewicz.P., (2009). “Shafted weapons of Sasanian hunting iconography”. Fasciculi Archaeologiae Historicae ,fasc. xxii, pl issn 0860-0007, 49-64, (text in Persian).
Qomi, H Ibn Muhammad Ibn Hassan, (1982). History of Qom, translated by Hassan Ibn Abdul Malik Qomi, Tehran: Tous Publication, (Text in Persian).
Rafiei-Alavi, B., (2019). “The biography of a dagger type, The diachronic transformation of the daggers, with the crescent-shaped guard”, The Iranian Plateau during the Bronze Age. Development of urbanisation, production and trade, Archéologie(s) 1, MOM Éditions, Lyon, 313-330, (text in Persian).
Rafifar, J. (2005). Arsbaran petroglyphs. Tehran. Institute of Anthropology, (Text in Persian).
Roostaei, C. (2007). Introduction of new motifs in Koeh Dokhtar Resham, Damghan. Bastan Pazhouhi. new period, year 2, number 3. 90-95, (Text in Persian).
Sabzi, M and Hemti Azandriani, E. (2017). Investigation and Analysis in the Boroujerd’s Petroglyphs, Lorestan Province. Archaeological Researches of Iran. Department of Archeology, Faculty of Art and Architecture, Bualisina University. Number 25, 10th period. 91-112, (Text in Persian).
Schmandt-Besserat, D., (2010). “The Impact of Writing on Art in the Ancient Near East,” Horizons, 1 (1), 1-18, (text in Persian).
Shidrang, S. (2007). Meyole rock motifs; New developments in the north of Kermanshah. Bastan Pazhouhi, New Period, Year 2, Number 3. 55-61, (Text in Persian).
Talai, H., (2017) (A). Iran's Bronze Age, Tehran: Samt Publication, (Text in Persian).
Talai, H., (2017) (b). Archeology and Art of Iran in the First Millennium BC, Tehran: Samt Publication, (Text in Persian).