منابع
آژند، یعقوب (1393). هفت اصل تزیینی هنر ایران، تهران: پیکره.
آژند، یعقوب (1397). شیوه تبریز مکتب ترکمان، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 23، شماره 4، 29-40.
آژند، یعقوب (1398). شیوه شیراز مکتب ترکمان، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 24، شماره 4، 49-56.
ابراهیمزاده نجفآبادی، مهناز (1391). بررسی تطبیقی نقوش تجریدی تذهیب در دوره صفوی و تاثیرات آن بر تذهیب معاصر، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، تهران: دانشگاه شاهد.
استر، جرالد (1353). مارپیچ، از حلزون تا کهکشان، طبیعت به شکل مارپیچ رشد میکند، پیام یونسکو، شماره 61، 12- 16.
اکبری، الهام و کشمیری، مریم (1401). مقایسه ساختار تذهیب صفحات مذهب مزدوج از چهل نسخه از شاهنامهها و خمسههای دوره صفوی (سدههای 10 و 11 هجری)، هنرهای صناعی اسلامی، شماره 1، 85-101.
امیرراشد، سولماز و پنجیپور، سکینه (1398). بررسی تطبیقی تذهیب آثار ادبی دوره تیموری و صفوی (شاهنامه بایسنقر و شاه تهماسبی)، جلوه هنر، شماره 1، 41- 54.
امیرراشد، سولماز (1399). هنرمندان طراح تشعیرهای خمسه نظامی شاه تهماسب، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی کتابداری و اطلاعرسانی، شماره 1، 28- 53.
پورجعفر، محمدرضا و موسوی لر، اشرف (1381). بررسی ویژگیهای حرکت دورانی مارپیچ؛ «اسلیمی» نماد تقدس، وحدت و زیبایی، علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، شماره 43، 185- 207.
زکریای کرمانی، ایمان؛ خوشبخت، زهرا و خواجه احمد عطاری، علیرضا (1397). سبکشناسی تذهیبهای قرآنی در مکتب شیراز با تاکید بر مولفه فرمهای تزیینی، مطالعات هنر اسلامی، شماره 29، 201- 228.
شفیقی، ندا و مراثی، محسن (1394). بررسی ویژگیهای تزیینی قرآن نگاری مکتب شیراز عصر صفوی، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 1، 14- 24.
صدیقی اصفهانی، زهرا؛ نجارپور جباری، صمد و خواجه احمد عطاری، علیرضا (1396). تطبیق تذهیبهای سه نسخه از قرآنهای دوره قاجار با تاکید بر ویژگیهای بصری آنها، مطالعات تطبیقی هنر، شماره 14، 84- 99.
فرخوند، فاطمه (1401). شناخت مذهبان مرقع گلشن و بررسی تذهیب های آن، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته نقاشی، تهران: دانشگاه الزهرا (س).
کارگر، محمدرضا و ساریخانی، مجید (1390). کتابآرایی در تمدن اسلامی ایران، تهران: سمت.
ماچیانی، حسینعلی (1380). آموزش طرح و تذهیب، تهران: یساولی.
مایل هروی، نجیب (1353). لغات و اصطلاحات فن کتاب سازی همراه با اصطلاحات جلدسازی، تذهیب و نقاشی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
مایل هروی، نجیب (1372). کتابآرایی در تمدن اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی.
مجرد تاکستانی، اردشیر (1383). شیوه تذهیب، چ. چهارم، تهران: سروش.
مراثی، محسن (1384). مارپیچ طلایی در طبیعت و هنرهای اسلامی، نگره، شماره 1، 35- 44.
هاشمی مجره، سیده زهرا و طهوری، نیره (1400). مطالعه تطبیقی مکتب تبریز اول و دوم، با تمرکز بر دو شاهنامه دموت و تهماسبی، ششمین کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن، گرجستان، 1- 17.
References
Azhand, Y., (2013). Seven Decorative Principles of Iranian Art. Tehran: Peikere Publications. (Text in Persian).
Azhand, Y., (2017). Tabriz Style of the Turkmen School. Fine arts - visual arts, 23 (4), 29-40, (Text in Persian).
Azhand, Y., (2018). Shiraz Method of Turkmen school. Fine arts - visual arts, 24 (4), 49-56, (Text in Persian).
Akbari, E.; Kashmiri, M., (1401). Comparison of the Visual Structures in Forty Copies of the Shāhnāma's and Khamsah's Illuminated Double-page Frontispiece (Safavid period: 16th and 17th centuries). Islamic Art Quarterly, 6 (1), 85-101. (Text in Persian).
Amir Reshad. S., (2019). The Artists Who Designed the Poems of Shah Tahmasab's Khamsa of Nizami. Central Library of Astan Quds Razavi Librarianship and Information, 23 (1), 53-28, (Text in Persian).
Amir Reshad. S.; Panjipour, S., (2018). A Comparative Study of Literary Works’ Illumination of the Timurid & Safavid Era (Shahnameh Baysonqori & the Shahnameh of Shah Tahmasb). Journal of Jelve-y-Honar, 11 (1), 41-54, (Text in Persian).
Ebrahimzade Najafabadi, M. (2011). A Comparative Study of Abstract Motifs of Gilding in the Safavid Period and its Effects on Contemporary Gilding. (Master's Thesis), Shahed University, Tehran, (Text in Persian).
Esther, G., (1353). Spiral, from Snail to the Galaxy, Nature Grows in Spiral. UNESCO message, 53 (61), 12-16, (Text in Persian).
Hashemi M. S. Z.; Tahori, N., (2021). A Comparative Study of the 1st and 2nd Schools of Tabriz, Focusing on two Shahnamahs of Demut and Tehamasbi. The 6th International Conference on History and Civilization of Language Literature. 6. 1-17. (Text in Persian).
Kargar, M. R., Sarikhani, M., (1390). Book Illumination in the Islamic Civilization of Iran. Tehran: Publishing Organization of Study and Editing. (Text in Persian).
Machiani, H. A., (1380). Design and Gilding training. Tehran: Yesavali. (Text in Persian).
Merathi, M., (1384). Golden Spiral in Nature and Islamic Arts. Look, 84 (1), 35-44, (Text in Persian).
Mayel Heravi. N., (1372). Book Binding in Islamic Civilization. Mashhad: Astan Quds Razavi Publishing House. (Text in Persian).
Mojarad V. A., (1383). Gilding Method, (fourth edition). Tehran: Soroush. (Text in Persian).
Negin, N. K.; Shohreh, S. J. (2022). An Introduction to and Examination of Arabesque Motifs in the Decorations of Islamic Period (A critique of the book "Eslimi and Medallions). Jaco Quarterly, 2022 (34). 17-30.
Pour Jafar, M. R., Mousavi L. A., (1381). Examining the Characteristics of the Spiral Movement, the "Arabesque" symbol of Holiness, Unity, and beauty. Scientific-Research Quarterly of Humanities of Al-Zahra University (S). 12 (43), 185-207, (Text in Persian).
Sedighi I. Z.; Najarpour J. S.; Khajeh A.; Attari, A., (2016). They are matching the Gildings of Three Copies of Qajar period Qurans with Emphasis on their Visual Features. Two quarterly scientific research journals of comparative art studies. 7 (14), 84-99, (Text in Persian).
Shafiqi, N., and Merathi, M., (2014). Investigating the Decorative Features of Quran Writing of the Shiraz School in the Safavid Era. Fine arts - visual arts. 20 (1), 14-24, (Text in Persian).
Zakaria K. I.; Khoshbat, Z.; Khaje Ahmad Kermani. A., (2017). Stylistics of Quranic Gilding in the Shiraz School with Emphasis on the Component of Decorative Forms. Scientific-Research Journal of Islamic Art Studies, 2007 (29), 201-228, (Text in Persian).
URLs