منابع
آقائی، عبدالله و پیراویونک، مرضیه (1393). مواجهه دو مفهوم فضا در تماس نگارگری با نقاشی رنسانس، متافیزیک، دوره 6، شماره 18، 48ـ33.
آقائی، عبدالله؛ پیراویونک، مرضیه و اصغر جوانی (1397). تفسیری بر شکل پذیرش پرسپکتیو خطی در نقاشی متاخر صفوی، هنرهای زیباـهنرهای تجسمی، دوره 23، شماره 1، 83ـ92.
آقائی، عبدالله و قادرنژاد، مهدی (1397). متاع پرسپکتیو: زمینۀ اقتصادی پیدایش پرسپکتیو در نقاشی متاخر صفوی، باغنظر، دوره 15، شماره 58، 89ـ100.
ابنالهیثم، علیبن حسن (1983). کتاب المناظر، المقالات 1ـ2ـ3، حققها و راجعها علی الترجمه اللاتینیه: عبدالحمید صبره، کویت: المجلس الوطنی للثقافه و الفنون و الآداب.
بهار، مهرداد (1345). واژهنامه بندهش، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
بهار، مهرداد (گزارنده)(1380). بندهشن، فرنبغ دادگی، تهران: توس.
بیرونیخوارزمی، ابوریحان محمدبن احمد (1352). التفهیم لأوائل صناعه التنجیم، با تعلیقات جلالالدین همایی، تهران: انجمن آثار ملی.
بینام (1384). شاهکارهای نگارگری ایران، تهران: موزه هنرهای معاصر.
پاکباز، روئین (1387). دایرهالمعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر.
پاکزاد، زهرا و پناهی، محبوبه (1399). ارتباط دوسویۀ متن و تصویر در نسخه واسطی مقامات حریری از منظر نقد اجتماعی، جلوه هنر، دوره 12، شماره 4، 5ـ16.
پانوفسکی، اروین (1398). پرسپکتیو به منزله صورت سمبلیک، برگردان محمد سپاهی، تهران: چشمه.
پوپ، آرتور و فیلیس اکرمن (1387). سیری در هنر ایران، جلد 10، ویراسته سیروس پرهام، تهران: علمی و فرهنگی.
تجویدی، اکبر (1382). نقاشی ایرانی از کهنترین زمان تا دوره صفویه، هنر، شماره 57، 54ـ65.
تجویدی، اکبر (1386). نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا سدۀ دهم هجری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
جهانگرد، علیاکبر (1388). تحلیل مفاهیم عینیتگرایی و ذهنیتگرایی در نگارگری ایرانی بواسطۀ بررسی جایگاه پرسپکتیو، هنرهای زیباـهنرهای تجسمی، شماره 39، 25ـ32.
خواجه منجم وابکنوی، شمسالدین محمد (848 ق). زیج محقق سلطانی علی اصول الرصد ایلخانی، نسخه خطی به آدرسِ URL7.
خواجهنصیرالدین طوسی (1358). تحریر المناظر لأقلیدس، حیدرآباد: بمطبعه دایرهالمعارف العثمانیه.
دوستخواه، جلیل (گزارنده)(1385). اوستا، 2جلدی، تهران: مروارید.
دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامه دهخدا، 15جلدی، زیرنظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی، تهران: دانشگاه تهران.
عکاشه، ثروت (1380). نگارگری اسلامی، برگردان غلامرضا تهامی، تهران: حوزه هنری.
فضیلت، فریدون (گزارنده)(1381). کتاب سوم دینکرد، بخش نخست، تدوینکنندگان: آذرفرنبغ و آذرباد، تهران: فرهنگ دهخدا.
فضیلت، فریدون (گزارنده)(1384). کتاب سوم دینکرد، بخش دوم، تدوینکنندگان: آذرفرنبغ و آذرباد، تهران: مهرآیین.
کاتب خوارزمی، محمدبن احمد (1347). مفاتیحالعلوم، ترجمه حسین خدیوجم، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
کاتب خوارزمی، محمدبن احمد (2008). مفاتیح العلوم، عبدالأمیر اعسم، بیروت: دارالمناهل.
کشمیری، مریم و رهبرنیا، زهرا (1398). نگرشی بر ژرفانمایی (پرسپکتیو) در نگارگری ایرانی برپایۀ آرای ابنهیثم در المناظر، هنرهای زیباـهنرهای تجسمی، دوره 24، شماره 4، 77ـ90.
کشمیری، مریم (1401). چرا علم مناظر در نقاشی ایرانی سدههای هفتم تا نهم قمری به پرسپکتیو راه نبرد؟، تاریخ علم، دوره 20، شماره 1، 43ـ91.
کشمیری، مریم (1402الف). بازسازی ویژگیهای نقاشی پیشاسلجوقی برپایۀ سفالینههای گلابهای نیشابور، پژوهشنامه خراسان بزرگ، دوره 14، شماره 50، 69ـ89.
کشمیری، مریم (1402ب). پیدایی خط افق در نقاشی با نگاه به سفالنگارههای سلجوقی تا نسخهنگارههای ایلخانی، هنرهای زیباـهنرهای تجسمی، دوره 28، شماره 2، 89ـ100.
کشمیری، مریم (1402ج). بازنمایی ساختمان در نقاشی ایرانی و نقش آن در گستردگی فضای تصویر و ژرفانمایی، مبانی نظری هنرهای تجسمی، دوره 8، شماره 2، انتشار آنلاین از 13 دیماه 1401.
کنبای، شیلا (1382). نقاشی ایرانی، برگردان مهدی حسینی، تهران: دانشگاه هنر.
گرابر، اولگ (1390). مروری بر نگارگری ایرانی، برگردان مهرداد وحدتیدانشمند، تهران: فرهنگستان هنر.
گری، بازیل (1392). نقاشی ایرانی، برگردان عربعلی شروه، تهران: دنیای نو.
گمینی، امیرمحمد (1395). دایرههای مینایی، پژوهشی در تاریخ کیهانشناسی در تمدن اسلامی، تهران: حکمت سینا.
مصفا، ابوالفضل (1357). فرهنگ اصطلاحات نجومی همراه با واژههای کیهانی در شعر فارسی، تبریز: موسسه تاریخ و فرهنگ ایران.
References
Aghaie, A., Ghadernejad M. (2018). "Perspective as a Commodity: The Economic Context of Linear Perspective Appearance in Late Safavid Painting".
Bāgh-e Nazar, 15(58), 89-100 (Text in Persian).
Aghaie, A., Piravi, V.M. (2015). "The Metaphysic of Encounter of Space at the Meet of Persian Miniature with Renaissance Painting". Metaphysics, 6(18), 33-48 (Text in Persian).
Aghaie, A., Piravi, V.M., Javani, A. (2018). "An Interpretation on Form of Reception of Linear Perspective in Later Safavid Painting". Journal of Fine Arts: Visual Arts, 23(1), 83-92 (Text in Persian).
Al-Biruni, A. (1973). Kitab al-Tafhim li-Awail Sina'at al-Tanjim. Translated by: Jalal al-Din Homaei. Tehran: Anjoman Asar-e Meli Iran (Text in Persian).
Al-Haytham, H. (1983). Kitab al-Manazir, Books I-III. Edited by: Abdelhamid I. Sabra. Kuwait: The National Council for Culture, Arts and Letters (Text in Arabic).
Anonymous (2002). Dinkard, Book 3. Translated by: Fereydoon Fazilat. Tehran: Dehkhoda Dictionary Press (Text in Persian).
Anonymous (2005). Iranian Masterpieces of Persian Painting. Tehran: Tehran Museum of Contemporary Art Press (Text in Persian).
Anonymous (2006). Avesta: The Ancient Iranian Hymns and Texts. Translated by: Jalil Doostkhah. Tehran: Morvarid Publication (Text in Persian).
Bahar, M. (1966). Glossary of Pahlavi Bundahish. Tehran: Bonyad-e Farhang-e Iran (Text in Persian).
Canby, Sh. (2011). The Shahnama of Shah Tahmasp, New York: The Met Museum.
Canby, Sh. R. (2003). Persian Painting. Translated by: Mehdi Hosseini. Tehran: Art University (Text in Persian).
Damisch, Hubert (1994). The Origine of Perspective, translated by: John Goodman, London: The MIT Press.
Dehkhoda, A.A. (1998). Loghat-Nama. Tehran: Tehran University Press (Text in Persian).
Farnbag, D. (2001). Bundahishn. Translated by: Mehrdad Bahar. Tehran: Toos Publisher (Text in Persian).
Gamini, A. M. (2016). Enamel Circles: A Survey of the History of Cosmology in Islam. Tehran: Hekmate Sina Publication House (Text in Persian).
Grabar, O. (2011). Mostly Miniatures: An Introduction to Persian painting. Translated by: Mehrdad Vahdati Daneshmand. Tehran: Matn Publisher (Text in Persian).
Gray, B. (2013). Persian Painting. Translated by: Arabali Sherveh. Tehran: New World Publisher (Text in Persian).
Jahangard, A. (2009). "Analysis of Objectivity and Subjectivity in Persian Painting by Study of Perspective". Journal of Fine Art: Visual Art, 1(39), 25-32 (Text in Persian).
Keshmiri, M. (2022). "Why Did al-Manazir not Lead the Linear Perspective in Persian Painting of the 13th to 15th Century?", Journal for the History of Science, 20(1), 43-91 (Text in Persian).
Keshmiri, M. (2023). "Recreating Pre-Seljuk Painting Based on Visual Elements of Nishapur's Buff Ware Ceramics (Samanid Era)", Journal of Great Khorasan, 14(50), 97-118 (Text in Persian).
Keshmiri, M. (2023). "The Appearance of the Horizon Line in Persian Painting Based on the Illustrations on Both Ceramics and Manuscripts from Seljuk to Ilkhanid Period", Journal of Fine Art: Visual Art, 28(2), 89-100 (Text in Persian).
Keshmiri, M., Rahbarnia, Z. (2019). "Exploring Ways of Perspective in Iranian Traditional Painting Based upon Ibn al-Haytham's Theories in al-Manazir", Journal of Fine Art: Visual Art, 24(4), 77-90 (Text in Persian).
Kharazmi, M. (1968). Mafatih al-Ulum. Translated by: Hoseyn Khadim-Jam. Tehran: Bonyad-e Farhang-e Iran (Text in Persian).
Kharazmi, M. (2008). Mafatih al-Ulum. Edited by: Abd al-Amīr Aʻsam. Beirut: Dar al-Manhal Publisher (Text in Arabic).
Kheirandish, Elaheh (1999). The Arabic Version of Euclid's Optics, Vol. I, New York: Springer.
Mosaffa, A. (1978). A Dictionary of Astronomical Terms. Tabriz: Institute of Iranian History and Culture (Text in Persian).
Nasir al-Din Tusi (1939). Tahrir Kitab al-Manazir. India: Hyderabad (Text in Arabic).
Pakbaz, R. (2008). Encyclopedia of Art. Tehran: Farhang Moaser Publication (Text in Persian).
Pakzad, Z., Panahi, M. (2021). "Reciprocal Relationship Between Texts/Images and Social Criticism in Maqamat al-Hariri". Glory of Art, 12(4), 5-16 (Text in Persian).
Panofsky, E. (2019). Perspective as Symbolic Form. Translated by: Mohammad Sepahi. Tehran: Cheshmeh Publication (Text in Persian).
Pope, A.U., Ackerman, Ph. (2008). A Survey of Persian Art, From Prehistoric Times to the Present. Translated by: Siroos Parham and Others. Tehran: Elmi Farhangi Publication (Text in Persian).
Raynaud, Dominique (2014). Optics and the Rise of Perspective, The Bardwell Press, London.
Tajvidi, A. (2003). "Persian Painting". Journal of Art, (57), 54-65 (Text in Persian).
Tajvidi, A. (2007). Review of the Iranian Painting Art, From the Beginning to the 10th Century A.H. Tehran: Ershad Print (Text in Persian).
Ukasha, Th. (2001). Islamic Painting. Translated by: Gholam-Reza Tahami. Tehran: Research Institute for Islamic Culture and Art (Text in Persian).
URLs
URL1. https://archivesetmanuscrits.bnf.fr/ark:/12148/cc328777 [2023/04/20]
URL2. https://collections.lacma.org/node/228685 [2023/04/21]
URL3. http://ica.themorgan.org/manuscript/thumbs/77363[2023/04/20]
URL4. https://images.is.ed.ac.uk/luna/servlet/detail/UoEsha~4~4~65346~164252:Chronology-of-Ancient- [2023/04/20]
URL5. https://islamicart.museumwnf.org/database_item.php?id=object;EPM;at;Mus24;21;en [2023/04/20]
URL6. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/448938 [2023/04/21]
URL8. http://warfare.ga/Turk/Romance_of_Varqa_and_Gulshah-1.htm [2023/04/21]