منابع
آفرین، فریده (۱۳۸۹) «تحلیل واقعگرایی در نگارگری ایرانی از دورۀ تیموری تا قاجار»، مطالعات هنر اسلامی، 6(12)، 72-53.
باغ شیخی، آرزو؛ کامرانی، بهنام؛ نیکویی، مجید؛ باغ ِشیخی، میلاد (1399) «مطالعه و شناخت موردی جنبههای تصویرسازانۀ فرش کاشان) دورۀ صفوی و قاجار»، هنر و تمدن شرق، 8(27)، 52-39.
بهزادی، محمدرضا (۱۳۸۸) «پایاننامۀ دکتر تولوزان حکیمباشی ناصر الدین شاه»، پیام بهارستان، 2(۶)، 1121-1136.
بیالوستوکی، یان (1385) شمایلنگاری، فرهنگ تاریخ اندیشهها، ترجمۀ صالح حسینی، تهران: سعاد.
تناولی، پرویز (۱۳۶۸) قالیچههای تصویری ایران، تهران: سروش.
سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم (۱۳۸۲) یهودیت، انجمن معارف اسلامی ایران، قم: آیات عشق.
سلیمانی، حسین؛ موسوی، سید ابراهیم (۱۳۹۴) «جنبش اصلاحطلبی یهود و چالشهای آن در دوران مدرن»، الهیات تطبیقی، 6(14)، 148-139.
شیخ رضایی، انسیه (۱۳۷۱) «مدارس فرانسوی در ایران»، گنجینۀ اسناد، (۷و۸)، ۹۵ -۱۰۹.
جلالی، سید لطفالله (۱۳۸۷) «هسکله؛ جنبش روشنگری یهود»، ادیان، 2(3)، ۴۱-۷۱.
چیتسازیان، امیر حسین (۱۳۸۸) نگاهی به تاریخ درخشان فرش کاشان، تهران: سروش
حیدری، حسین؛ فلاحیان وادقانی، علی (۱۳۸۹) «تحولات اجتماعی یهودیان کاشان در عصر قاجار»، تاریخ و فرهنگ، 42(2)،
۱19-۱48.
فربود، فریناز (1388) بررسی تأثیرات و پیامدهای انقلاب صنعتی اروپا بر هنر صنعت نساجی ایران در دوران قاجار (از منظر طراحی نقش)، رسالۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
فلتون، آنتون (۱۳۸۰) «مروری بر قالیهای کلیمیباف»، قالی ایران، (42)، ۳-۵.
کتاب عهد عتیق و عهد جدید (بخش سفر خروج و سفر پیدایش و سفر تثنیه) (۱۹۲۳)، لندن: دارالسلطنۀ لندن.
کریمیان، حسن؛ عطارزاده، عبدالکریم (1390) «نقش انقلاب صنعتی در تحولات صنایع دستی ایران»، مطالعات تاریخ اسلام، 3(11)، 120-99.
کشاورز افشار، حسام؛ سامانیان، صمد (۱۳۸۶) «تحلیل شمایلشناسانۀ قالیچۀ تصویری حضرت مریم(س) و حضرت مسیح(ع)»، گلجام، (8)، 106-91.
کشاورز افشار، حسام (1394) «تکثیر مکانیکی اثر هنری در عصر قاجار و تأثیر آن بر فرش ایران»، گلجام، 11(27)، 5- 21.
کدی، نیکی.آر (1381) ایران دورۀ قاجار و برآمدن رضاخان، ترجمۀ مهدی حقیقتخواه، تهران: ققنوس.
نصری، امیر (۱۳۸۹) «رویکرد شمایلنگاری و شمایلشناسی در مطالعات هنری»، رشد آموزش هنر، (23)، 63-56.
_______ (۱۳۹۱) «خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی»، کیمیای هنر، 2(6)، ۷-۲۰.
نیکوئی، آزاده؛ مظاهری، مهرانگیز (۱۳۹۵)، «مطالعۀ تطبیقی نقش سیاست در هنر دو سدۀ اخیر ایران و فلسطین اشغالی»، گلجام، (30)، 23-45.
References
Afarin,F,2009,realism in the Persian painting; Timurid to Qajar eras ,Islamic art Journal, Spring -Summer,6(12): 53-72, (Text in Persian).
Baghsheikhi, A. kamrangi,B.Nikoei,M.Baghsheikhi,M.2020,Studing and imaginary aspects of case study Kashan carpets(Safavid and Qajar periods),Journal of Art and civilization of the orient,march,27(8): 39-5, (Text in Persian).
Behzadi.M.B.(2009),Dr Tolozan thesis,Payame Baharestan,(6), (Text in Persian).
Chitsaziyan,A.2009,Kashan carpets,Tehran:Sorosh Pub, (Text in Persian).
Cody.N.R.(2002),Iran during Qajar era and the rise of Reza Khan,Translator:M.Haghighatkhah,Gognus pub:Tehran, (Text in Persian).,
Farbod,F,(2009),The influence of industrial revolution on the Persian textile design at Qajar(From design aspect),PHD thesis ,Research of Art, Tarbiat Modares University, (Text in Persian).
Felton .A. (1983) ,Jewish carpet, wood bridge ,The Antique collections club.
Felton,A.(2001),The review of Jewish carpets, Persian rugs Journal,(42):3-5, (Text in Persian).
Haydari,H. Fallahiyan,A. (2011),Social development in Kashan’s Jewish community during Qajar era,Islamic studies Journal 42(2), March:119-148, (Text in Persian).
Jalali ,L. (2006),Haskalah:The jewish English testament,Journal of Religious studies, 2(3),spring summer: 49-79, (Text in Persian).
Karimian,H.Attarzadeh.A.(2012),The role of industrial revolution in developments of persian’s handicrafts,Islamic history research Journal,3(11): 99-120, (Text in Persian).
Keshavarz Afshar,M, Samanian,S.(2008),Rugs as Icon:Iconographical Analysis of case study: pictorial rug o “Maddona and Jesus Christ” Goljam Journal,(8): 91-106, (Text in Persian).
Keshavarz Afshar,M.(2015),Mechanical revolution of artwork in Qajar era and its impact on persain carpet,Goljam Journal,spring and summer,(27): 5-21, (Text in Persian).
Pastor,S.(2006),The role of Jews in the Art and economy op Persian carpets, Tehran Jewish committee,(31),Autmn, (Text in Persian).
Panofsky, E. (1955), Meaning in the Visual Arts, Doubleday Anchor Books: New York.
Panofsky, E .(2009), Iconography and Iconology: An Introduction to the Study of Renaissance Art, In The Art of Art History , Preziosi , D.Second edition , oxford university , press Lnc , New York.
Sheikh Rezaei,A.(1992), French schools in Iran, Ganjeneh asnad, (7-8):95-109, (Text in Persian).
Solymani,H,Mosavi.H.(2016),The Jewish reformist movement and its challenges in modern time,Camparative Theology. 16(14),Autumn and Winter:139-148, (Text in Persian).
Solymani Ardastni,A(2003),Judaism, Islamic studies institute,Ayate eshgh pub:Gom, (Text in Persian).
Tanavoli,P.(1989),Persian pictorial carpets,Tehran:Sorosh pub, (Text in Persian).
Nasri,A.(2010),Iconography and Iconology approach in Art studies, Roshde amozeshe honar Journal,(8): 56-63, (Text in Persian).
Nasri,A.(2013),Reading image with Erwin Panofsky,Kimiyaye honar Journal,(6): 7-20, (Text in Persian).
Nikoei,A.Mazaheri,M,(2017),Comparison study of the role of politics in Iran’s and occupied Palestine territories,Art in two resent centuries, (case study:Jewish Rugs),Goljam journal, (30): 23-46, (Text in Persian).
------,(1923),The new and old testament,London:London royal state.
Url)s(
URL1: http://www.iranjewish.com/essay/Essay183_31_farsh.htm.accessed:2018/2/9