منابع
اتینگهاوزن، ریچارد (1387) «تذهیب نسخ خطی» در سیری در هنر ایران، جلد5، ترجمۀ زهرا باستی، تهران: علمی و فرهنگی.
افشار، ایرج (1390) کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی، تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
امیرراشد، سولماز؛ پنجیپور، سکینه (1398) «بررسی تطبیقی تذهیب آثار ادبی دورۀ تیموری و صفوی (شاهنامۀ بایسنقری و شاهنامۀ شاه تهماسبی)»، جلوۀ هنر، 11(1)، 41-54.
اوحدی بلیانی، تقیالدین محمد (1388) تذکره عرفات العاشقین و عرصات العارفین، تهران: اساطیر.
بروغنی، محمدیوسف (بیتا) قواعد المرام، قم: کتابخانۀ آیتالله مرعشی نجفی.
پاکباز، رویین (1379) دائرةالمعارف هنر؛ نقاشی پیکرهسازی گرافیک، تهران: فرهنگ معاصر.
خواندمیر، غیاثالدین (1379) رجال کتاب حبیبالسیر، گردآورنده: عبدالحسین نوایی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
خویی، حسامالدین (بیتا) قواعد الرسائل و فراید الفضائل، تهران: موزۀ ملی ملک.
اسفزاری، معینالدین محمد (1338) روضات الجنات فی اوصاف مدینه هرات، تهران: دانشگاه تهران.
سامانیان، صمد؛ پورافضل، الهام (1396) «تحلیل تطبیقی آرایههای تذهیب صفحات افتتاحیه در نسخ مکتب شیراز آلاینجو و تیموری»، مطالعات تطبیقی هنر، 7(13)، 113-132.
عظیمی، حبیببالله (1389) «ادوار تذهیب در کتابآرایی مذهبی ایرانی»، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 2(41)،
32-23.
کشمیری، احسانبنجعفر (1044ق) شرح اصول کافی، تهران: کتابخانۀ ملی ایران.
لینگز، مارتین (1377) هنر خط و تذهیب قرآنی، ترجمۀ مهرداد قیومی بیدهندی، تهران: گروس.
مجرد تاکستانی، اردشیر (1395) بررسی تحول و تکامل نقوش هنر تذهیب در ایران، تهران: یساولی.
مشکور، محمدجواد (1375) نظری به تاریخ آذربایجان، تهران: انجمن آثار ملی.
منشی قمی، قاضی میراحمد (1352) گلستان هنر، به تصحیح و اهتمام احمد سهیلی خوانساری، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
نظامی باخزری، عبدالواسع (1371) مقامات جامی؛ گوشههایی از تاریخ فرهنگی و اجتماعی خراسان در عصر تیموریان، تهران: نشر نی.
نوایی، امیر نظامالدین علیشیر (1323) مجالس النفایس، تهران: منوچهری.
نوروزی، فائزه (1397) «گونهشناسی تطبیقی تشعیر نگارههای خمسۀ نظامی تهماسبی»، هنرهای صناعی اسلامی، 3(1)، 71- 84.
واحدی جوزجانی، محمد یعقوب (1346) دیوان سلطان میرزا حسین بایقرا به انضمام رسالۀ او، کابل: مؤسسۀ طبع کتب.
واصفی هروی، زینالدین محمود (1349) بدایع الوقایع، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
References
Afshar, I.(2011). Paper in Iranian life and culture, Tehran: Markaz-e Pazhuheshi-ye Miras-e Maktub. (Text in Persian).
Allen, T.(1983). Timurid Herat, Michigan: Reichert.
Amirrashed, S., Panjipour, S.(2019). A comparative study of literary works’ illumination of the Timurid & Safavid era (Shahnameh Baysonqori & the Shahnameh of Shah Tahmasb), Glory of art (Jelve-y-Honar), 11(1), 41-54. (Text in Persian)
Aẓīmī, Ḥ. (2010). Periods of gilding in Iranian religious books. Fine arts, 4(41), 23-32. (Text in Persian).
Babur, Z, (1989). The Baburnama: Memoirs of Babur, prince and emperor, Translated by M.Thackston, New York: Modern library classics edition.
Boroughani, M.( n.d.). Qawaid al-maram, Qom: Ayatollah Marashi Najafi Library. (Text in Persian).
Déroche, F.(2005). Islamic codicology, London: Al-Furqan Islamic heritage foundation.
Esfezari, M.(1959). Rozat al-Jannat fi osaf madinat al-Harat, Tehran: Tehran university publication. (Text in Persian).
Ettinghausen, R.(2008). Illumination of manuscripts; in A survey of Persian art, translated by Z. Basti, vol. V, Tehran: Elmi-Farhangi. (Text in Persian).
Farhani Monfared, M.(2003). Politics and culture at the end of the Timurid and early Safavid period, Tehran: Society for the appreciation of cultural works and dignitaries. (Text in Persian).
Keshmiri, I.(1635). Sharh 'Usul al-Kafi. Tehran: National library of Iran. (Text in Persian).
Khoei, H.(n.d.). Qawaid al-rasael va faraed al-fazael, Tehran: Malek museum. (Text in Persian).
Khwandamir, Gh.(2000). Rijal-i kitab-i habib al-siyar, Edited by A. Nava'i, Tehran: Society for the appreciation of cultural works and dignitaries. (Text in Persian).
Lings, M.(1998). The Quranic art of calligraphy and illumination, Translated by M. Qayyoomi Bidhendi, Tehran: Garous. (Text in Persian).
Mashkour, M.(1996). A Look at the History of Azerbaijan, Tehran: Anjoman Asar Melli. (Text in Persian).
Mayel Heravi, N.(1993). Book decoration in Islamic civilization, Mashhad: Astan Quds Razavi. (Text in Persian).
Mojarrad Takestani, A.(2016). Study of the evolution and improvement in the Iranian art of illumination. Tehran: Yassavoli. (Text in Persian).
Monshi Ghomi, M.(1973). Golestan-e honar, Tehran: Iran Culture Foundation. (Text in Persian).
Nava'i, A.(1944). Majalis al-nafais, Tehran: Manuchehri. (Text in Persian)
Nizami Bakharzi, A.(1992). Maqamat-i jami, Tehran: Ney publication. (Text in Persian).
Norouzi, F.et.al.(2019). Tashir in the illuminations of Khamsah Nizami Tahmaspi (OR 2265): A Comparative typology, Journal of Islamic crafts, 3 (1), 71-84. (Text in Persian)
Owhadi Belyani, T.(2009). Tazkira arafat al-ashiqin va arasat al-arifin, Tehran: Asatir. (Text in Persian).
Pakbaz, R.(2000). Encyclopedia of Art, Tehran: Farhang-e moaser. (Text in Persian).
Samanian,s., Pourafzal, E. (2017). Comparative analysis of the illumination components of the frontispieces in Shiraz school manuscripts from Injuid period to Timurid period. Motaleat-e tatbighi-e honar, 7(13), 113-132. (Text in Persian).
Vahedy Juzjani, M.(1968). A collection of literary works of Sultan Husain Mirza Bayqara, Kabul: Book publication dept. (Text in Persian).
Vasefi Heravi, Z.(1991). Badaye al-waqayeˈ, Tehran: Iran culture foundation. (Text in Persian).