آژند، یعقوب (1384). مکتب نگارگری تبریز- قزوین و مشهد، تهران فرهنگستان هنر
آژند، یعقوب (1392). نگارگری ایران، جلد دوم، تهران سمت.
ایتن، یوهانس (1391). کتاب هنر رنگ، ترجمه عربعلی شروه. تهران: یساولی.
پاکباز، رویین (1390). نقّاشی ایرانی از دیرباز تا امروز، تهران: زر و سیمین.
پورعلیخان، هانیه (1380). دنیای اسرارآمیز رنگها، تهران: هزاران.
جامی، نورالدین عبدالرحمن بن احمد (1378)، مثنوی هفتاورنگ، تهران: میراث مکتوب.
حاجی نژاد، سارا (1396). تحلیل نگارههای خمسهی نظامی تهماسبی در بستر تاریخی-هنری مکتبِ نگارگریِ تبریزِ صفوی، چهارمین همایش متن پژوهی ادبی، تهران.
حسینزاده قشلاقی، سارا و مونسی سرخه، مریم (1395). بررسی وجوه اشتراک و افتراق پارچههای عصر صفوی و عثمانی، نگره، شماره 41، 94-112.
حسینی، مهدی (1385). هفتاورنگ (جامی به روایت تصویر)، کتاب ماه هنر. 6-19.
حسینی راد، عبدالمجید (1387). مبانی هنرهای تجسمی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی.
رهنورد، زهرا (1393). تاریخ هنر ایران در دورهی اسلامی: نگارگری، تهران: سمت.
رییسیگیگلو، اردلان و شهبازی شیران، حبیب (1395). مقایسه نگارگری مکاتب تبریز دوم (صفوی) و مشهد (ابراهیممیرزا) با تاکید بر نگارههای شاهنامه تهماسبی و هفتاورنگ جامی، سومین کنگره بینالمللی پژوهشهای کاربردی علوم انسانی اسلامی، گرگان.
شایستهفر؛ مهناز (1386). جایگاه مضمونی و زیباشناسی شعر در نگارههای خمسه شاه تهماسبی، مطالعات هنر اسلامی، شماره 7، 7-22.
شرو سیمپسون، ماریانا (1382). شعر و نقاشی ایرانی، حمایت از هنر ایران. شاهکارهای نقاشی از قرن دهم، مترجم: عبدالعلی براتی و فرزاد کیانی، مقدمه و ویرایش: آیدین آغداشلو. تهران: نسیم دانش.
شریفزاده، محمدرضا و تقدس نژاد، زهرا (1398). بررسی تطبیق داستان نگاره مجنون در میان ددان خمسه طهماسبی با نگاره پارچه مضبوط در موزه بوستون به شماره ثبت 2، براساس نظریه بینا متنیت، مطالعات هنر اسلامی، شماره 34،29-46.
شعبان پور، منیره (1382)، مکتب نگارگری هرات و هفتاورنگ، کتاب ماه هنر، شماره 63 و 64، 86-92.
شهنوازی، بهناز (1399). بررسی تطبیقی جلوه گوناگون خورشید بر اساس نجوم قدیم در اشعار نظامی و انعکاس آن در خمسه شاه تهماسبی، مطالعات هنر اسلامی،16(38)، 230-244.
شیخی، علیرضا، میرصانع، عاطفه سادات. (1398). مطالعه تطبیقی فرم سرپوش شاهانه در دورههای صفویه و قاجار، جلوه هنر، ش 11، 33-42.
قاضی زاده، خشایارو خزایی، محمد (1384). مقامات رنگ در هفتپیکر نظامی، مطالعات هنر اسلامی، سال 2، شماره 3، 7-24.
عظیمی نژاد، مریم؛ خواجه احمد عطاری، علیرضا؛ نجارپور جباری، صمد؛ تقوی نژاد، بهاره (1396). تحلیل ساختاری طرحهای تذهیب در نگارههای هفتاورنگ ابراهیم میرزا، باغ نظر، 15 (69)، 3-50.
کورکیان، ای ام و سیکر، ژ پ (1377). باغهای خیال: هفت قرن مینیاتور ایران، ترجمه پرویز مرزبان. تهران: فرزان روز.
محبی، بهزاد. حسنخانی قوام، فریدون. امانی، مریم (1397). بررسی رابطه جایگاه اجتماعی و انتخاب رنگ البسه در نگارههای دوره صفویه. هنرهای صناعی اسلامی، شماره 1، 127-139.
مهدی زاده، علی رضا. (1394). مقایسه تطبیقی نگارۀ «معراج» در خمسه نظامی و فالنامه تهماسبی، جلوه هنر، ش 7، 5-16.
نصیری، محمد؛ افراسیاب پور، علی اکبر. احمدی، فریبا (1395). نماد عرفانی رنگ در هنر و معماری اسلامی، عرفان اسلامی، سال چهاردهم، شماره 56، 53-71.
هاشمی، غلامرضا؛ شیخی، علیرضا؛ دولت آبادی، فهیمه (1398). مطالعه تطبیقی تزئینات معماری در نگارههای شاهنامه بایسنقری و هفتاورنگ ابراهیم میرزا، مطالعات تطبیقی هنر، دوره 9، شماره 18، 51-70.
References
Azhand, Y. (2005). Tabriz and Qazvin - Mashhad painting, Tehran: Farhangestan-E Honar (Text in Persian).
Azhand, Y. (2016). Iranian Painting (Research in the History of Iranian Painting), Tehran: Samt (Text in Persian).
Azimi Nejad, M., Khajeh, A., Najarpour, A., Taqvi Nejad, B. (2016). Structural analysis of gilding designs in Haft Orang paintings by Ebrahim Mirza, Bagh-e Nazar, 15 (69), 3-50.
Ghazizadeh, K., Khazaei, M. (2005). Characteristic of Colors in Haft Peykar Nizami, Islamic Art Studies, Volume 2, Number 3, 7-24. (Text in Persian).
Hajinejad, S. (2017). Analysis of Khamseh Nezami Tahmasebi paintings in the historical-artistic context of Safavid Tabriz School of Painting, 4th Conference on Literary Text Studies, Tehran. (Text in Persian).
Hashemi, G., Sheikhi, A., Dolatabadi, F. (2018). Comparative study of architectural decorations in the Baysonghori Shahnameh and Ibrahim Mirza’ s Haft Awrang Paintings, Comparative Studies of Art, Volume 9, Number 18, 51-70. (Text in Persian).
Hosseinzadeh, G.S., Munsi, S.M. (2016). Investigating the commonalities and differences between the fabrics of the Safavid and Ottoman eras, Nagareh, No. 41, 94-112. (Text in Persian).
Hosseini, M. (2006). Haft Awrang (Jami according to the picture), Ketabmah Honar, 6-19. (Text in Persian).
Hosseini Rad, A. (2008). Foundations of Visual Arts, Tehran: iran text school books.
Itten, J. (2012). The Art of Color; the Subjective Experience and Objective Rationale of color. Tehran: yassavol.
Jami, N. (1999), Masnavi Haft Awrang, Tehran: Miras Maktoob (Text in Persian).
Jégou, L. (2013) Color Proportion of an Image, A tool by L. Jégou, Université de Toulouse-Le Mirail, Dépt. De Géographie, 2013-07, version 07/25/13
Kevorkian, A.M., Seeker, J. P. (1998). The Gardens of Desire: Seven Centuries of Persian Painting, (translated by P. Marzban). Tehran: Farzan Rooz.
Mehdizadeh, A. (2014). Comparative comparison of "Meraj" diary in Khamseh Nezami and Tahmasebi's fortune-telling, jelve-y-honar, vol. 7, 5-16. (Text in Persian).
Mohebbi, B., Hasankhani Ghavam, F., Amani, M. (2017). Investigating the relationship between social status and clothing color selection in Safavid period paintings, Islamic Industrial Arts, No. 1, 127-139. (Text in Persian).
Nasiri, M., Afrasiabpour, A., Ahmadi, F. (2015). The Mystical Symbol of Color in Islamic Art and Architecture, Islamic Mysticism, No. 56, 53-71 (Text in Persian).
Pakbaz, R. (2011). Iranian Painting: From Past till Today, Tehran: Zarin-o-Simin (Text in Persian).
Pour AliKhan, H. (2001). The Mysterious World of Colors, Tehran: Hezareh (Text in Persian).
Rahnavard, Z. (2014). History of Iranian Art in the Islamic Period: Painting, Tehran: Samat (Text in Persian).
Reisi G.A., Shahbazi, S.H. (2016). Comparison of Tabriz (Safavid) and Mashhad (Ebrahim Mirza) School of Painting with emphasis on the paintings of Shahnameh, Tahmasebi and Jami’s Haft Awrang, 3rd International Congress of Applied Research in Islamic Humanities, Gorgan (Text in Persian).
Shabanpour, M. (2003). Herat School of Painting and Haft Awrang, Ketabmah Honar, No. 63 and 64, 86-92 (Text in Persian).
Shahnavazi, B. (2020). A Comparative Study of the Various Effects of the Sun Based on Ancient Astronomy in Nizami Poems and Its Reflection in Khamseh Shah Tahmasebi, Islamic Art Studies, 16 (38), 230-244 (Text in Persian).
Sharifzadeh, M.R., Taqdasnejad, Z. (2019). A Comparative Study of Majnun Image Story Among Wild Beasts of Shah Tahmasp's Khamseh (Five Persian books) with Textile Image Recorded in Boston Museum, Registration number: 1928.2, based on Intertextuality Theory, Islamic Art Studies, No. 34, 29-46 (Text in Persian).
Shayestehfar, M. (2007). Thematic position and aesthetics of poetry in Khamseh Shah Tahmasebi's paintings, Islamic Art Studies, No. 7, 7-22 (Text in Persian).
Sheikhi, A., Mirsane, A. (2019). Comparative Study of the Form of Kings’ Cap in the Safavid and Qajar Eras, jelve-y-honar, Vol. 11, 33-42 (Text in Persian).
Simpson, S.M. (2003). Persian Poetry, Painting and Patronage: Illustrations in a 10th-Century Masterpiece, (Translated by A. Barati and F. Kiani) Tehran: Nasim Danesh (Text in Persian).