منابع
آژند، یعقوب(1385). دیوارنگاری در دوره قاجار، هنرهای تجسمی، شماره 25، 34- 41.
اتحادیه، منصوره(1374). رشد و توسعه شهر تهران در دوره ناصری، تحقیقات اسلامی، دوره 10، شماره 1و2، 145- 173.
احمدی، مهناز(1394). نقاشی قاجار؛ دستاوردهای نو یا ادامۀ سنت، نقدی بر کتاب همگامی ادبیات و نقاشی قاجار، نقد کتاب، دوره 2، شماره 5، 51-72.
ارمغان، مریم؛ سلطانزاده، حسین و ایرانیبهبهانی، هما(1394). بازتعریف نقش زن در خانواده و تاثیرات آن بر تزیینات نقاشی و ساختار خانههای اعیانی تهران دوره قاجار، باغ نظر، دوره 12، شماره 34، 11- 24.
اسماعیلزاده، خیزران و شادقزوینی، پریسا(1397). ژانر نقاشی مکاننگر(امر هنری) در اواخر قاجار و اوایل پهلوی و رابطه آن با گفتمان ناسیونالیسم (امر سیاسی) تحلیلی مبتنی بر مفاهیم (میانجی) و (کلیت) در روش نظری لوکاچ، کیمیای هنر، دوره 7، شماره 28، 57- 77.
امینپور، صالح و امانیان، خالد(1397). معماران مدارس نوین در ایران (امیرکبیر- حسن رشدیه)، مطالعات تاریخ و تمدن ایران و اسلام، دوره 3، شماره 1، 13- 22.
پاشاپور، مرتضی؛ محمدزاده، مهدی و چرخی، رحیم(1393). مطالعه و بررسی دیوارنگارههای تاریخی تبریز (دوره قاجار)، پژوهش هنر، دوره 2، شماره 7، 81- 88.
پاکباز، رویین(1396). نقاشی ایران، از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
پنجهباشی، الهه(1395الف). مطالعه تطبیقی دو نقاشی از زنان در دوره قاجار با رویکرد بینامتنیت، زن در فرهنگ و هنر، دوره 8، شماره 4، 453- 472.
پنجهباشی، الهه(1395ب). مطالعه تحلیلی و تطبیقی نقشمایه مرغ در نقاشیهای گل و مرغ لطفعلی شیرازی، نگره، دوره 11، شماره 39، 61- 74.
پنجهباشی، الهه و فرهد، فرنیا(1397). مطالعه نقشمایه انسان در کاشیهای مجموعه کاخ گلستان، جلوه هنر، دوره 10، شماره 2، 7- 16.
تقیپور، پریسا و آقامیری، مرجان(1394). نمود نظریات فمینیسم در پیکره نگاری زنان در دربار فتحعلی شاه قاجار، کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، تهران، 1-9.
حیدری باباکمال، یدالله؛ زارعی، محمدابراهیم و همتی ازندریانی، اسماعیل(1395). تأملی بر اهمیت نقشمایه شکار در اوایل دوره قاجار با تکیه بر شواهد هنری موجود، مطالعات تطبیقی هنر، دوره 6، شماره 12، 71- 86.
خاتونآبادی، افسانه(1390). شعر و نقاشی در دوران قاجار؛ چالش سنت و مدرنیته. ادبیات پارسی معاصر، دوره 1، شماره 2، 39- 55.
سخنپرداز، کامران و مراثی، محسن(1388). بازتاب هنر ایران در تزیینات وابسته به معماری خانه امامجمعه و خانه منسوب به امیرکبیر، نگره، دوره 4، شماره 13، 53- 68.
شیرازی، ماهمنیر و موسویلر، اشرفالسادات(1396). بازیابی لایههای هویتی در هنر دوره قاجار(مطالعه موردی روی کاشیهای دوره قاجار)، نگره، دوره 12، شماره 41، 18 -28.
عسکریچاوَردی، جواد؛ بیگدلی، علی؛ جهانبخش، علیحیدر و علیصوفی، علیرضا(1396). معماری و نهادهای جدید تمدنی در دوره قاجار، تاریخ روایی، دوره 2، شماره 4، 36- 61.
علیزاده، سیامک(1391). بررسی و فنشناسی تحول هنر نقاشی در دوره اول قاجار، نگره، دوره 7، شماره 22، 73- 83.
علیزادهجدا، زهرا(1395). نقد آثار و کتاب منتظم ناصری اثر اعتمادالسلطنه، تحقیقات جدید در علوم انسانی، دوره 3، شماره 9، 1- 20.
قائممقامی، جهانگیر(1347). پایان کار میرزا آقاخان نوری اعتمادالدوله، بررسیهای تاریخی، دوره 3، شماره 3، 97- 144.
گودرزی، مرتضی(1388). آیینه خیال، تجزیهوتحلیل و بررسی نقوش و تزیینات در هنر دوره قاجار تهران، تهران: سوره مهر.
لعلشاطری، مصطفی؛ سرافرازی، عباس و وکیلی، هادی(1395). نفوذ غرب در نقاشی ایران از ابتدای حکومت قاجار تا پایان عصر ناصری، پژوهشهای تاریخی ایران و اسلام، دوره 10، شماره 19، 185- 210.
محمودی، فتانه(1398). تصویرگری آثار نقاشی زیرلاکی (پاپیهماشه) در دورۀ قاجار با رویکرد آیکونوگرافی، مطالعات باستانشناسی پارسه، دوره 3، شماره 8، 159- 177.
مدهوشیاننژاد، محمد؛ حدادیان، محمدعلی و رازانی، مهدی(1396). مطالعه تطبیقی دیوارنگاری در تالارهای شاهنشین خانه حریری تبریز و خانه قوامالدوله تهران، هنرهای صناعی اسلام، دوره 2، شماره 1، 35- 51.
مقدممراغهای، محمدحسنخان اعتمادالسلطنه (1350). روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، تهران: امیرکبیر.
مومنی، کوروش؛ عطاریان، کوروش و قدردان قراملکی، رضا(1394). بررسی تزیینات خانههای قاجاری شهر قم (مطالعه موردی: خانه شاکری قم)، نگارینه هنر اسلامی، شماره 7 و 8، 128- 142.
مومنی لندی، مهناز و چیتسازیان، امیرحسین(1395). نگاهی بر عناصر نمادین نگارههای قاجار کرمان(مطالعه موردی ده اثر)، نگارینه هنر اسلامی،دوره 3،شماره 11، 4-18.
URLs:
-URL1. https:// google.com/amp/wikiwook.ir (access date: 2019/6/2).
-URL2.https://google.com/fa.m.wikipedia.org (access date: 2019/6/2).
-URL3. http:// google.com/s6.picofile.com (access date: 2019/5/12).
References
Ahmadi, M. (2015). Qajar Painting; New Achievements or Continuation of Tradition, a Review of Qajar Literature and Painting Book, Book Review Journal, 2(5), 51-72 (Text in Persian).
Alizadeh, S. (2012). Survey on Ways of Painting Development in the First Part of Qajar Period, Negareh, 7(22), 73-84 (Text in Persian).
Alizadeh Joda, Z. (2016). Criticism of Montazem Naseri’s Works and Book by Etemad al-Saltaneh, Human Sciences Research, 3(9), 1-20 (Text in Persian).
Aminpour, S & Amanian, Kh. (2018). Modern Schools Architects in Iran (Amir Kabir – Hassan Roshdieh), Studies of the Iranian and Islamic History and Civilization, 3(1), 13-22 (Text in Persian).
Armaghan, M & Soltanzadeh, H & Irani Behbahani, H. (2015). Redefining Woman’s Role in the Family and Its Impact on the Painting Decorations and Structure of Aristocratic Houses in Tehran during the Qajar era, Bagh-e Nazar, 12(34), 11-24 (Text in Persian).
Askari Chavardi, J & Bigdeli, A. & Jahanbakhsh, A. & Ali Sufi, A. (2017). New Civilization Architecture and Institutions in the Qajar Period, Tarikh Ravai, 2(4), 36- 61(Text in Persian).
Azhand, Y. (2006). Mural in Qajar era, Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye-Tajassomi, 25, 34-41(Text in Persian).
Esmaielzadeh, Kh. & Qhazvini, P. (2018). The Genre of Landscape and Building-Painting (The Artistic) and the Discourse of Nationalism (The Political), during the Late Qajar and Early Pahlavi Periods an Analysis Based on Mediation and Totality in Methodology of Georg Lukacs, Kimya-Ye-Honar, 7(28), 57-77 (Text in Persian).
Ettehadie, M. (1995). Development and Extension of Tehran during the Nasserian Period, Islamic Research, 10(1&2), 145-173 (Text in Persian).
Ghaem Maghami, J. (1968). End of Mirza Aga Khan Nouri Etemad al-Dawlah, Historical Reviews, 3(3), 97-144 (Text in Persian).
Goodarzi, M. (2009). Imagination Mirror, Analysis and Study of Patterns and Decorations in the Art of Qajar Period of Tehran, (1st ed.) Tehran: Sooremehr.
Heidari Baba Kamal, Y. & Zarei, M. & Hemati Azandaryani, E. (2017). Studying the Importance of Hunting Motif during the Early Qajar Period Based on Artistic Evidences, Motaleate-e Tatbighi-e Honar, 6(12), 71-86 (Text in Persian).
Khatoonabadi, A. (2012). Poetry and Painting in the Qajar Period: A Challenge between Tradition and Modernity, Adabiyyat-e Parsi-ye Mo’aser (Contemporary Persian Literature), 1(2), 39-55 (Text in Persian).
Laal shateri, M & Sarafrazi, A & Vakili, H. (2017). West’s Influence on the Iranian Painting from the Beginning of Qajar Rule to the End of Naseri Era, Historical Researches of Iran and Islam, 10(19), 185-210 (Text in Persian).
Madhoushian nejad, M & Haddadian, M & Razani, M. (2017). A Comparative Study of Mural Paintings in the Main Halls of Qavam-ol-Dowlah House in Tehran and Houses of Hariri in Tabriz. Iran, Journal of Islamic Crafts, 2(1), 36-51 (Text in Persian).
Moghadam Maraghei, M. (1971). Ruznameye Khatirat –E Itimad-os-Saltaneh, (2nd ed.) Tehran: Amirkabir (Text in Persian).
Mahmoudi, F. (2019). Illustrations of Qajar Period Laquer Artworks with Iconography Approach, Parseh Journal of Archaeological Studies, 3(8), 159- 177 (Text in Persian).
Momeni, K & Attarian, K & Qadrdan qaramakli, R. (2015). Review of Decoration Works in Residential Houses of Qajar Era in Qom city (Case Study: Shakeri House – Qom), Negarineh Islamic Art, 7& 8, 128-142 (Text in Persian).
Momeni Landy, M & Chit Sazian, A. (2016). An Observation at the Symbolic Elements of the Qajar Paintings of Kerman’s Tiles (A Case Study of Ten Works), Negarineh Islamic Art, 3(11), 4-18(Text in Persian).
Pakbaz, R. (2017). Painting of Iran, from Ancient Times to Present, (13th ed.) Tehran: Zarrin va Simin (Text Persian).
Panjehbashi, E. (2017a). A Comparative Study of Two Women in Qajar Painting Using Semiotic Approach, Woman in Culture and Art 8(4), 453-472 (Text in Persian).
Panjehbashi, E. (2016b). Analytical and Comparative Study of Bird Motifs in Paintings of Flowers and Birds Lotfali Shirazi, Negareh Journal, 11(39), 60-75 (Text in Persian).
Panjehbashi, E. & Farhad, F. (2018). The Study of Human Motifs in Golestan Palace (Kakh-E-Golestan) Complex’s Tiles, Glory of Art (Jelve-y-honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal, 10(2), 7-16 (Text in Persian).
Pashapour, M. & Mohammadzadeh, M. & Charkhi, R. (2014). Study of Tabriz Historical Wall Paintings (Qajar Period), Art Research, 2(7), 81-88 (Text in Persian).
Shirazi, M., Mousavilar, A. (2017). Retrieval of Identity layers in Qajar Era (Case Study: Ceramics), Negareh Journal, 12(41), 17-29 (Text in Persian).
Sokhan Pardaz, K. & Marasi, M. (2010). The Reflection of Iranian Ancient Art in the Architectural Decorations of Amir Kabir’s House and Emam jome’s House, Negareh, 4(13), 53-68 (Text in Persian).
Taghipour, P. & Aghamiri, M. (2015). Manifestations of Feminism in the Sculpture of Women in the Court of Fath Ali Shah Qajar, International Conference on Research in Science and Technology, Tehran (Text in Persian).
URLs:
-URL1. https:// google.com/amp/wikiwook.ir (access date: 2019/6/2).
-URL2.https://google.com/fa.m.wikipedia.org (access date: 2019/6/2).
-URL3. http:// google.com/s6.picofile.com (access date: 2019/5/12).