آرمان، احسان و ذاکرین، میترا(1393). خوانش آیینی- اساطیری بازنمایی گرفتوگیر در تخت جمشید و کلیله و دمنه بایسنقری، دو فصلنامهی هنرهای کاربردی، شماره5، 35-44.
آموزگار، ژاله و تفضلی، احمد(1372). اسطوره زندگی زرتشت، تهران: چشمه.
افضلطوسی، عفتالسادات و مانی، نسیم(1392)، سنگابهای اصفهان، هنر قدسی شیعه، باغ نظر، دوره10، شماره 27، 49-60.
اِلیاده، میرچا(1385). رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستاری، تهران: سروش.
ایمنی، عالیه و خزایی، محمد(1388). نقشمایههای تزیینی در قره کلیسا، کتاب ماه هنر، شماره 133، 42-49.
باقری، مهری(1387). دینهای ایران باستان، تهران: قطره.
بختورتاش، نصرتالله(1371). نشان رازآمیز یا گردونه مهر، تهران: مؤلف.
براری، میثم و آقاداود جلفایی، سمیرا(1392). بازخوانی کهنالگوی سهگانه مقدس با محوریت نقشمایه درخت سرو در هنر ایرانی، هنرهای سنتی- اسلامی، دوره 1، شماره 2، 51-67.
بهار، مهرداد(1376). از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه.
بهنام، عیسی(1350). انعکاس روحیات ایرانیان در نقشهای تخت جمشید، هنر و مردم، دوره 9، شماره 107 و 108، 20-26.
پورداوُد، ابراهیم(1377). یشتها، تهران: اساطیر.
حسنوند، محمدکاظم و شمیم، سعیده(1393). بررسی نقشمایه گل لوتوس در هنر مصر، ایران و هند، جلوه هنر، دوره 6، شماره 11، 22-40.
ذاکرین، میترا(1390). بررسی نقش خورشید بر سفالینههای ایران، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 3، شماره 46، 23-33.
رستم بیگی، سمانه (ثمین)(1390). نقشمایههای مهری در نقوش تزیینی هنر ایران، نگره، دوره 6، شماره 18، 49-67.
رضی، هاشم(1382). آیین مغان (آموزهها و مراسم و باورهای بنیادی) پژوهشی درباره دینهای ایران باستان به موجب متون باستانی یونانی، رمی، لاتین، عربی، پهلوی، فارسی، پازند، فارسی زردشتی، تهران: سخن.
ژوله، تورج(1381). پژوهشی در فرش ایران، تهران: یساولی.
سلطانینژاد، آرزو؛ فرهمند بروجنی، حمید و ژوله، تورج (1393). تجلی نمادها در قالی ارمنیباف ایران، نگره، دوره 9، شماره 30، 47-61.
شاله، فلیسین(1346). تاریخ مختصر ادیان، ترجمه منوچهر خدایار محبی، تهران: دانشگاه تهران.
شمس، امیر(1379). نگاهی به نشانها و نمادها در ایران باستان، هنرهای تجسمی، شماره 8، 194-209.
فاضلی، فیروز؛ نیکویی، علیرضا و نقدی، اسماعیل(1392)، رهیافت میان فرهنگی به گیاه و درخت در اساطیر و ادبیات، ادبپژوهی، دوره 7، شماره 23، 9-33.
قائمی، فرزاد(1391). اسطوره نبرد مهر و گاو نخستین و ارتباط آن با ابزار نمادین گرز گاوسر، ادبپژوهی، دوره 6، شماره 21، 89-110.
قدیانی، عباس(1381). تاریخ ادیان و مذاهب در ایران، تهران: فرهنگ مکتوب.
کارنوی، آلبرت جوزف (1383). اساطیر ایرانی، ترجمه احمد طباطبایی، تهران: علمی و فرهنگی.
کشتگر، ملیحه(1391). بررسی تطبیقی چلیپا به عنوان نماد دینی در تمدنهای ایران باستان، بینالنهرین، هند و چین، نقشمایه، دوره5، شماره12، 63-72.
مبینی، مهتاب و شافعی، آزاده(1394).نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأکید بر نقوش برجسته، فلزکاری و گچبری)، جلوه هنر، دوره 7، شماره 2، 45-64.
نادری گرزالدینی، مرجانه(1394). مضامین و مفاهیم نگارههای گیاهی در تخت جمشید. کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، مهندسی عمران، هنر، محیط زیست نگاهی به گذشته و آینده. 3- 7.
ویدنگرن، گئو(1377). دینهای ایران، ترجمه منوچهر فرهنگ، تهران: آگاهان ایده.
هال، جیمز(1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
یاحقی، محمدجعفر(1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، تهران: سروش.
یاحقی، محمدجعفر(1388). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها، تهران: فرهنگ معاصر.
یساولی، جواد(1375). مقدمهای بر شناخت قالی ایران، تهران: فرهنگسرا.
Afzaltousi, E.; Mani, N. (20013). Sangabs (Lavers) of Isfahan, The Sacred Shia Art, BAGH-E Nazar, Vol: 10, No: 27, , pp: 49-60 (Text in Persian).
Amozegar, J.; Tafzili, A. (1993). The Myth of Zoroster’s life, Tehran: Cheshmeh (Text in Persian).
Arman, E.; Zakerin, M. (2014.) Ritual-Mythological Representations Engaging in Perspolis and Baisoghor’s Kelileh and Demneh, Applied Arts, Vol: 5, pp: 35-44 (Text in Persian).
Bagheri, M. (2008). Iranian Religions in Pre-Islamic Period, Tehran: Ghatreh (Text in Persian).
Bahar, M. (1997). From Myth to History, Tehran: Cheshmeh (Text in Persian).
Behnam, E. (1971). A Reflection of the Spirit of Iranians Population in the Motifs of Persepolis, Arts and People, Vol: 9, No: 107-108, pp: 20-26 (Text in Persian).
Bakhtourtash, N. (1992). Mysterious Tag or Mehr Carrousel, Tehran: Moallef (Text in Persian).
Brari, M.; Aghadavoodjolfayee, S. (2013). Reading the Archetypal Hypothesis, the Holy Trilogy Revolving Around the Role of Cypress Tree in Iranian Art, Traditional Islamic Art, Vol: 1, No: 2, pp: 51-67 (Text in Persian).
Carnoy, A. (1878). Iraninan Mythology (Volum 6th of “The Mythology of all Races), A. Tabatabaiee, ،Tehran: Elmi Farhangi (Text in Persian).
Challaye, F. (1940). Petite Histoire des Grandes Religions, M. Khodaiar Mohebi, Tehran: Tehran University (Text in Persian).
Eliade, M. (2007). Traite d’histoire des Religions, J. Sattari, Tehran: Soroush (Text in Persian).
Fazeli, F.; Nikouei, A.; Naghdi, A. (2013). An Intercultural Approach to Plants and Trees in Mythology and Literature, Adab Pazhuhi, Vol: 7, No: 23, pp: 9-33 (Text in Persian).
Ghadyani, A. (2002). The History of Religions in Iran, Tehran: Farhang-e Maktob (Text in Persian).
Ghaemi, F. (2012). A Mythological Study of the Battle between Mithra and The Initial Cow and Its Relation to the Symbolic Bull-shaped Mace, Adab Pazhuhi, Vol: 6, No:21, pp: 89-110 (Text in Persian).
Hall, J. (1996). Illustrated Dictionary of Symbols in Eastern and Western Art. R. Behzadi, Tehran: Farhang Moaser (Text in Persian).
Hasanvand, M.; Shamim, S. (2014). Review of Lotus Flower Motif in the Egypt, Iran and India Art, JELVE - Y- HONAR, Vol: 6, No:11, pp: 22-40 (Text in Persian).
Imeni, A. Khazai, M. (2009). Decorative Motifs in the Qara Church, Ketabmah (Honar), No:133, pp: 42-49 (Text in Persian).
Jules, T. (2002). Research in Iranian carpet, Tehran: Yasavoli (Text in Persian).
Kashtgar, M. (2012). Comparative study of Cross as a religious symbol in the ancient Iranian, Indo-Iranian, Indo-Chinese Civilizations, Naghshmayeh, Vol: 5, No: 12, pp: 63-72 (Text in Persian).
Mobini, M.; Shafai, A. (2015). The Role of Mythological and Sacred Plants in Sassanid Art (With Emphasis on Relief, Metalworking and Stucco), JELVE - Y- HONAR, Vol: 7, No: 2, pp: 45-64 (Text in Persian).
Nadri Gorzini, M. (2016). The Themes and Concepts of Plant Motifs in Persepolis, International Conference on Architecture, Urbanism, Civil Engineering, Art, Environment Future Horizons & Retrospect, PP: 3-7 (Text in Persian).
Pourdavod, E. (1998). Yashths, Tehran: Asatir (Text in Persian).
Razi, H. (2003). Religion of Moghs (Basic Teachings and Ceremonies and Beliefs) A Research on the Rligions of Ancient Persia Based on Ancient Greek, Romanian, Syriac, Latin, Arabic, Pahlavi, Farsi, Pazand, Persian Zoroastrian Scripts, Tehran: Sokhan (Text in Persian).
Rostambagi, S. (2011). Mehr Motifs in Decorative Designs of Iranian Art, Negareh, Vol: 6, No: 18, pp: 49-67 (Text in Persian).
Sams, A. (2000). A Review on Signs and Symbols in Ancient Iran,Visual Arts, No: 8, pp: 194-209 (Text in Persian).
Soltaninejad, A.; Brojoujeni, H.; Zhole, T. (2014). Manifestation of Symbols in Armenian Woven Rugs, Negareh, Vol: 9, No: 30, pp: 47-61 (Text in Persian).
Widengren, G. (1965). Lesreligions de L’Iran, M. Farhang, Tehran: Agahan Ideh (Text in Persian).
Yahaqqi, M. (1996). A Dictionary of Myths and Narrative Symbols in Persian Literature, Tehran: Soroush (Text in Persian).
Yahaqqi, M. (2009). Dictionary of Mythology and Storytelling, Tehran: Farhang Moaser (Text in Persian).
Yassavoli, J. (1996). An Introduction to Persian Carpet: A survey of Carpet Waving Industry, Tehran: Farhangsara (Text in Persian).
Zakerin, M. (2011). The Study of Sun Image on Iranian Ceramic Dishes, HONR-HA-YE-ZIBA HONAR-HA-YE TAJASSOMI, Vol: 3, No: 46, pp: 23-33 (Text in Persian).
Zhole, T. (2003). A Research on Persian Carpet, Tehran: Yasavoli (Text in Persian).
http://www.paymanonline.com/article.aspx?id.
2016/07/26هوسپیان، شاهن
https://www.google.com.2017/03/ 18.
International conference on architecture, urbanism, civil engineering, art, environment. seminarscience.com/files/cd_papers/r_1501_160227155454.pdf. 2017/ 02/ 04.