آزادبخت، مجید و طاووسی، محمود (1390)، استمرار
نقش مایههای ساسانی بر سفال دوره سامانی، مجله نگره، شماره 22، دوره 7، 56-71.
اتینگهاوزن، ریچارد، شراتو، امبرتو (1979). هنر سامانی
و غزنوی، ترجمه یعقوب آژند،1376، تهران:
مولی.
الیاده، میرچا (1986). تصاویر و نمادها، ترجمه محمد
کاظم مهاجری، 1391، چاپ دوم، تهران: پارسه.
پوپ، آرتور و فیلیس اکرمن (1969)، سیری در هنر
ایران، جلد هفتم، ترجمه نجف دریا بندری، 1387، تهران: علمی و فرهنگی.
پوپ، آرتور (1981) شاهکارهای هنر ایران، ترجمه
پرویز ناتلخانلری، 1384، تهران: علمی و
فرهنگی.
توحیدی، فائق (1379). فن و هنرسفالگری، تهران:
سمت.
تجویدی، زهرا، شاکری راد، محمد علی(1386)، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، چاپ دوم، تهران: دانشگاه پیام نور.
چنگیز، سحر و رضالو، رضا(1390)، ارزیابی نمادین نقوش جانوری نیشابور، هنرهای زیبا – تجسمی، شماره 47، دوره 15، 33-44.
حاتم، غلامعلی، (1374)، نقش و نماد درسفالینه های کهنایران، فصلنامه هنر، شماره 28، دوره7، 361-367.
حسین آبادی، زهرا و رهنورد، زهرا (1385). بررسی نقش و رنگ در سفال و قالی سیستان، گلجام، شماره 4 و 5، دوره 3، 57-74.
حسینی، سید هاشم (1391 الف). نقوش موجودات ترکیبی در هنر سفالگری، هنرهای زیبا و تجسمی،
شماره 4، دوره 17، 45-54.
حسینی، سیدهاشم (1391 ب). تحلیل نمونههای از نقوش زنان بر سفال دوره اسلامی، زن در فرهنگ وهنر، شماره2، دوره4، 63-82.
خالدیان، ستار(1387)، تأثیر هنرساسانی بر سفال دوره اسلامی، باستان پژوهی، شماره 16، دوره 8، 19-30.
رفیعی، لیلا (1378). سفال ایران از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر، تهران: یساولی.
زمانی، عباس(2535)، تأثیر هنر ساسانی در هنر اسلامی، تهران: اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر.
فیروز، شاهرخ (1345)، سفال، تهران: بهمن.
قوچانی، عبدالله (1384). کتیبه های سفال نیشابور، تهران: موزه رضا عباسی.
کامبخش فرد، سیفالله (1386). سفال و سفالگری ایران: از ابتدایی نوسنگی تا دوران معاصر، تهران: ققنوس.
کریمی، فاطمه و کیانی، محمدیوسف (1364). هنر سفالگری در دوره اسلامی، تهران: مرکز باستان شناسی ایران.
مرتضایی، محمد و صداقتی زاده ندا (1391). بررسی نقوش جانوری گرگان در دوره اسلامی، نامه باستانشناسی، شماره 2، دوره 2، 47-62. بهار و تابستان، صص62-47.
ملکزاده، فرخ (1347). نقوش زنان در آثار باستانی ایران، هنر و مردم، شماره 74، دوره 7، 26-30.
هروی، جواد (1380). تاریخ سامانیان(عصر طلایی ایران بعد از اسلام)، تهران: امیرکبیر.
ناجی، محمدرضا(1368)، فرهنگ و تمدن اسلامی در قلمرو سامانیان، تهران: امیرکبیر.
همپارتیان، مهرداد و خزایی، محمد (1384). نقوش ساسانی بر سفالینه های نیشابور، مطالعات هنر اسلامی، شماره 3، دوره2، 39-60.
Azadbakht, M., Tavoosi.M. (2012). Continuation of the Sasanian Motifs on Ceramics of Samani Period, Negreh, Vol: 7, No: 22, pp: 56-71 (Text in Persian).
Changiz, S., Rezalu, R. (2011). Neyshabur Animal Motifs Symbolic Evaluation, HONAR-HA-YE-ZIBA HONAR-HA-YE TAJASSOMI, Vol: 15, No: 47, pp: 33-44 (Text in Persian).
Eliade, M. (1986). Images et Symbols (the translation is based on the English version titled Images and symbols: Studies in religious Symbolism), M, Mohajeri, 2012, (2nd ed), Tehran: Parseh (Text in Persian).
Ettinghausen, R., Scerrato, U. (1979). The Art of Samanids and Ghaznavi (the present book is a translation of Encyclopedia of Word),Y. Azhand, 1998, Tehran: Mola (Text in Persian).
Firouz, Sh. (1967). Ceramics, Tehran: Bahman (Text in Persian).
Ghouchani, A. (2006). Neyshabur Clay Inscriptions, Tehran: Reza Abbasi Museum (Text in Persian).
Grube, E. (1994). Cobalt and Lustre: The First Centuries of Islamic Pottery (The Nasser D. Khalili Collection of Islamic Art V. IX), Oxford: Oxford University.
Hampartiyan, M., Khazayi, M. (2006). Sassanid Motifs on the Pottery of Neyshabur, Islamic Art, No: 3, pp: 39-60 (text in Persian).
Hossein Abadi, Z., Rahnavard, Z. (2006). Investigate the Figure and Colors in Ceramic and Carpet of Sistan, Goljaam, Vol: 3, No: 4 & 5, pp: 57-74 (Text in Persian).
Hatam, Gh. (1996). Figure and Symbol in Ancient Pottery of Iran, Art, No: 28, pp: 361 -367 (Text in Persian).
Heravi, J. (2002). Samanids History (Iran Golden Age after the Islam), Amir Kabir, First Ed, Tehran: Amir Kabir (text in Persian).
Hosseini, S.H. (2013, A). Combined Fauna Motifs in The Art of Pottery, HONAR-HA-YE-ZIBA HONAR-HA-YE TAJASSOMI, Vol: 17, No: 4, pp: 45-54 (Text in Persian).
Hosseini, S.H. (2013, B). Analysis of Samples of Women Motifs on Islamic ceramics, Women in Culture Arts, Vol:4, No: 2, pp: 63-82 (Text in Persian).
Kambakhsh Fard, S. (2008). Ceramics and Pottery of Iran: The Early Neolithic to Modern Times, Tehran: Qoqnoos (Text in Persian).
Karimi, F., Kiyani, M.Y. (1986). Art of Pottery in Islamic Period, Tehran: Archeology Center of Iran (Text in Persian).
Khaledian, S. (2008). Effects of Sassanid Art on Islamic Era Pottery, Archeological Studies, Vol: 8, No: 16, pp: 19-30 (Text in Persian).
Malek Zadeh, F. (1969). Women Motifs in Iranian Ancient Monuments, Art & People, Vol: 3, No: 31, pp: 26-30 (Text in Persian).
Mortezaie, M., Sedaghaty zadeh, N. (2013). Evaluation of Gorgan Animal Motifs in the Islamic Period, PAZHOHESH-HA-YE BASTANSHENASI IRAN, Vol: 2, No: 2, pp: 42-62 (Text in Persian).
Naji, M. (1989). Islamic Culture and Civilization in Samanid Territory, Tehran: Amir Kabir (Text in Persian).
Pope, A., Ackerman, Ph. (1969). A Survey of Persian Art (Volume VII), N. Dariabandari, 2009, Tehran: Elmi-Farhangi (Text in Persian).
Pope, A. (1981). Masterpieces of Persian Art, P. Natel Khanlari, 2006, Tehran: Elmi-Farhangi (Text in Persian).
Rafiee, L. (1999). Persian Pottery from Prehistoric Times to the Present, Tehran: Yasavoli (Text in Persian).
Serkina, G. (1999). Traces of Tree Worship in the Decorative Patterns of Turkish Rugs. 11th International Congress of Turkis Art Utrechtthe Netherlands.
Tajvidi, Z., Shakeryrad, M.A. (2007). An Introduction on Iranian Traditional Arts, Seconed Ed, Tehran: Payame Noor (Text in Persian).
Towhidi, F. (2001). Pottery Technique and Art, Tehran: Samt (Text in Persian).
Zamani, A. (1976). Effects of Sassanid Art on Islamic Art, Tehran: Ministry of Culture & Art (Text in Persian).
www.Metropolitan Museum.org