منابع
- آدام، رابرت (1375). معماری کلاسیک، ترجمه حسین سلطانزاده، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- آزاد بخت، مجید و طاووسی، محمود(1391). استمرار نقشمایههای ظروف سیمین دوره ساسانی بر نقوش سفالینههای دوره سامانی نیشابور، نگره، شماره 22، 57-72
- آموزگار، ژاله (1389). تاریخ اساطیری ایران، چاپ دوازدهم، تهران، سمت.
- اتینگهاوزن، ریچارد و یار شاطر، احسان (1379).اوجهای درخشان هنر ایران، ترجمه هرمز عبدالهی و رویین پاکباز، چاپ اول، تهران، آگاه.
- انصاری،جمال (1366).گچبری دوران ساسانی و تأثیر آن در هنرهای اسلامی، فصلنامه هنر، شماره 13، 318- 373.
- اوشیدری، جهانگیر(1371). دانشنامه مزدیسنا، واژهنامه توضیحی آیین زرتشت، تهران، مرکز.
- بهمنی، پردیس (1389).سیر تحول و تطور نقش و نماد در هنرهای سنتی ایران، دانشکده هنر و رسانه دانشگاه پیام نور تهران.
- پرادا، ایدت(1383).هنر ایران باستان، ترجمه یوسف مجید زاده، تهران، دانشگاه تهران.
- پور خالقی چترودی، مهدخت (1380).درخت زندگی و ارزش فرهنگی و نمادین آن در باورها، مجله مطالعات ایرانی، شماره 1، 89-126.
- خالدیان، ستار (1387).تأثیر هنر ساسانی بر سفال دوره اسلامی، باستان پژوهی، شماره 16، 19-30.
- خرازی زاده، شادی (1383). نقش گیاهان در هنرهای تجسمی ایران باستان، استاد راهنما: امیر اشرف آریان پور، استاد مشاور: غلامعلی حاتم، پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- دادور، ابوالقاسم و منصوری، الهام (1385). درآمدی بر اسطورهها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، تهران، انتشارات دانشگاه الزهرا(س).
- دادور، ابوالقاسم و مکوندی، لیلا (1391). بررسی طرح تاج شاهان در سکههای ایران از دوره هخامنشی تا ساسانی، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 50، 23-32.
- رضی، هاشم (1374). اوستا، تهران، موسسه فرهنگی و انتشاراتی فروهر.
- رضی، هاشم (1381). دانشنامه ایران باستان، تهران، سخن.
- رضی، هاشم (1381). تاریخ آیین راز آمیز میترایی در شرق و غرب؛ ج 1 و 2، تهران، انتشارات بهجت.
- زمانی، عباس (2535). تأثیر هنر ساسانی در هنر اسلامی، تهران، اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر.
- طاهری، صدرالدین و زهره سلطانمرادی (1392).گیاه زندگی در ایران، میانرودان و مصر باستان،نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، شماره 2، دوره 18، ص 1-15.
- سودآور، ابوالعلا (1384). فره ایزدی در آیین پادشاهی ایران باستان، تهران، نشر نی.
- سیروس، شهریار (1392). پردیس هخامنشی خاستگاه باغ ایرانی، فصلنامه معماری و ساختمان، شماره 35، ص 126-131.
- شمس، امیر (1379). نگاهی به نشانها و نمادها در ایران باستان،مجله هنرهای تجسمی،شماره 8، ص 194-209.
- فرنبغ دادگی، رمضان (1380). بندهش،ترجمه مهرداد بهار، تهران، توس.
- قلی زاده، خسرو (1387). فرهنگ اساطیر ایرانی بر پایه متون پهلوی، تهران، شرکت مطالعات و نشر کتاب پارسه.
- گیرشمن، رومن (1390). هنر ایران در دورهی پارتی و ساسانی، ترجمه بهرام فره وشی. تهران، علمی فرهنگی
- مرادی، یوسف (1381). معرفی کتاب گچبریهای چال ترخان اثر دبوره تامپسون، مجله باستان پژوهی، شماره 10، ص 69-72.
- مقدم، محمد (1380). جُستار درباره مهر و ناهید، تهران، انتشارات هیرمند.
- منصوری، امیر (1393). بهار و یادمانهای رمزی نوروزی در نگاهی به یافتههای باستانشناسی محدوده سد سیمره،
http://baloutestan.ir
- موسوی، بیبی زهرا و آیت الهی، حبیب اله(1389). بررسی نقوش منسوجات در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی،نگره، شماره 17، 47-57.
- نوابی، ماهیار (1346).درخت آسوریک،چاپ دوم، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
- واشقانی فراهانی، ابراهیم (1389). سرآغاز گیاهان در اساطیر ایرانی، مجله مطالعات ایرانی، شماره 17 (علمی – ترویجی)، 237-262.
- وارنر، رکس (1386).دانشنامهی اساطیر جهان، ترجمه دکتر ابوالقاسم اسماعیلپور، چاپ اول، تهران، اسطوره.
- هینلز، جان راسل (1388).اسطورههای ایرانی، ترجمه دکتر مهناز شایسته فر، چاپ اول، تهران، موسسه مطالعات هنر اسلامی.
- هینلز، جان راسل (1385). شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. چاپ دهم، تهران، چشمه.