The comparative study of The Miraj miniature paintings between the Khamseh of Nizami and the Falnameh of Tahmasebi

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

 
There are many images with the subject of The Miraj of Prophet Muhammad in Persian miniature painting but these works are different from each other in terms of stylistic features of Persian miniature painting, technique; quality and narration. They were also impressed by the intellectual situation of their era and the ideas of their patrons. In this regard, there are two prominent and famous miniature painting with remarkable and unique features from Safavid era which are The Miraj miniature paintings of the Khamseh of Nizami and the Falnameh of Tahmasebi referred as Aghamirak. In  both of these miniatures  the mystic journey of Prophet Muhammad are depicted  at the middle of the journey while the angles came to welcome him but in each work, different  visual elements and measures had been practiced so that each miniature present different art narration and quality. The main questions are that, in each miniature based on which narration the visual elements and measures were arranged and presented? And what did they transfer in terms of meaning and quality? In order to answer these questions, first visual elements of two miniatures are compared in detail and then the intellectual and artistic situations of their production time are studied.  The research method is descriptive – analytical and comparative one and the data are collected by library-based technique. 
The results show that the application of visual elements and measures led to the creation of a symbolic, mystic and Hermeneutics narration in Khamseh’s miniature and a Shia, propagandistic and explicit narration in Falnameh’s miniature. In these two cases, quality, narration, intellectual, religious, artistic and patronage situations had important and notable impacts on the production.
 

Keywords


منابع
علاوه بر قرآن کریم.
-آژند، یعقوب (1384). سلطان محمد نقاش. تهران، فرهنگستان هنر.
- اشرفی، م. م (1384). سیر تحول نقاشی ایرانی سده شانزدهم میلادی. ترجمه زهره نفیسی. تهران، فرهنگستان هنر.
-بینیون و دیگران (1374). سیر تاریخ نقاشی ایران. ترجمه محمد ایران‌منش. تهران، انتشارات امیرکبیر.
-جنسن، چارلز (1388). تجزیه‌وتحلیل آثار هنرهای تجسمی. ترجمه بتی آواکیان. چاپ سوم. تهران، سمت.
-حلیمی، محمدحسین (1384). اصول و مبانی هنرهای تجسمی. جلد 1. تهران، انتشارات احیاء کتاب.
-دونیس، آ دونیس (1388). مبادی سواد بصری. ترجمه نسیم منوچهر آبادی. تهران، بازتاب اندیشه.
-شیخ مفید (1388). ارشاد، سیره ائمه اطهار. ترجمه سید حسن موسوی مجاب. تهران، نشر سرور.
-عبدی بیک شیرازی (1369). تکمله الاخبار، تصحیح عبدالحسین نوایی، تهران، نشر نی.
-عماد زاده، حسین (1364). معراج محمد رسول‌الله (ص). تهران، انتشارات محمد.
-صفا، ذبیح‌الله (1345). ماجرای تحریم ابومسلم نامه. مجله ایران نامه، شماره 2، ص 33.
-طغیانی، اسحاق (1385). تفکر شیعه و شعر دوره صفوی. اصفهان، انتشارات دانشگاه اصفهان.
-کپس، گئورگی (1389). زبان تصویر. ترجمه فیروزه مهاجر. چاپ نهم. تهران، سروش.
-کنبی، شیلا (1382). نقاشیایرانی. ترجمه مهدی حسینی. تهران، انتشارات دانشگاه هنر.
-محمدی اشتهاردی، محمد (1382). سیمای پیامبر از دیدگاه گوناگون. تهران، دفتر انتشارات اسلامی.
-منشی، اسکندر بیک (1350). تاریخ عالم‌آرای عباسی. تصحیح جواد افشار. تهران، امیرکبیر.
-نصر، سید حسین (1375). هنر و معنویت اسلامی، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران، دفتر مطالعات دینی هنر.
-ولش، گری (1386). هنر دوره صفویان، هنر و ادب ایران. ترجمه یعقوب آژند. تهران، نشر مولی.
-____، ____(1375). نگارگری نسخ خطی در ایران. ترجمه محمد طریقتی. فصلنامه هنر، شماره 30، ص 118.
- ___،_____(1377). دایرۀ المعارف تشیع. جلد 2، ص 132-133.
منابع لاتین:
Farhad, Massumeh. (2010). Falname, The book of omen.london:Thames&Hudson.
-Welch,s.c.(1979).five royal Persian manuscripts.new York.
Welch.S.G.(1985).The falnameh of shah Tamasbp,in Theasures of Islam,edited by:Toby -Falk,Geneva.
-Welch,s.g. (1976). A kings Book of Kings, T he Shahnameh of shah tahmasbp, London:thams and Hudson.