بررسی چگونگی ترویج پاگانیسم در فیلم های ابرقهرمانی بوسیله استریوتایپ سازی از رنگ ها (طی سال های 1989 تا 2012، با تاکید بر سری فیلم های بتمن)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلچستان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

چکیده

هالیوود همواره، نماینده تفکر غربی بوده است و سعی نموده، تا برای اشاعه فلسفه ماده­گرایانه­اش، از ترویج پاگانیسم استفاده نماید. در این میان، فیلم‌های ابرقهرمانی یکی از بهترین ابزارها، می‌باشند؛ زیرا محبوبیت گسترده آن‌ها، سبب انتقال راحت­تر پیام­ها می‌گردد. یکی از تکنیک­های مورد استفاده در این راه، استریوتایپ‌سازی از رنگ­ها می­باشد. با دقت در ظاهر ابرقهرمانان هالیوودی مشاهده می­نماییم که این شخصیت­ها، اغلب با لباس­هایی به رنگ قرمز، آبی و زرد معرفی می­شوند. ابرقهرمانانی که ادعای دفاع از آزادی­های اجتماعی را دارند و در برابر دشمنانی می­ایستند که تفکراتی مذهبی دارند و با ظاهری به رنگ­های سبز، قهوه‌ای و بنفش به نمایش در می­آیند. بدین شکل، مخاطب با دیدن رنگ­هایی خاص و مراجعه به ضمیر ناخودآگاهش، به نوعی پیش‌داوری دست زده و هر آن‌که را به عنوان مثال با لباس سبز ببیند، دشمن پنداشته و شنل و یونیفورم قرمز را نماد یک نجات­دهنده می­پندارد. این تحقیق نیز با هدف شفاف­سازی برای فعالان عرصه سینما، ابتدا، به روش توصیفی، پاگانیسم و تاریخچه ابرقهرمانان را بررسی می­نماید و سپس به تحلیل و اثبات چگونگی استریوتایپ­سازی رنگ­ها می‌پردازد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Promotion of Paganism in Superhero Movies through Stereotype Making of Colors (With an Emphasis on Batman Series of 1989-2012)

نویسندگان [English]

  • Zahra Hosseinabadi 1
  • M. Fanaei 2
1 Associate Professor of Art Research Department, Faculty of Arts and Architecture, Sistan and Baluchestan University
2 Master's degree in Art Research, Faculty of Arts and Architecture, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran
چکیده [English]

 
The Hollywood has always represented the western philosophy and thought and has endeavored to promote their materialistic approaches through paganism. To this purpose, one of the best Hollywood tools is the production of superhero movies because the popularity of these types of movies facilitates the delivery of the message to the audience.
Color stereotyping is one of the main methods used to this end. Focusing on the appearance of Hollywood superheroes, we find out that most of these characters wear red, blue and yellow clothes. These superheroes claim to defend the human rights and social freedom and are ready to wipe the earth of sins and corruption through any violent action. They stand against those enemies with religious thoughts who are displayed wearing green, brown and purple colors. This way of stereotyping colors can facilitate the process of transferring messages and the audience mind may relate these colors with what they see in reality and thus, the Hollywood studio owners achieve the aimed results. In fact, watching these clichés and checking in into their subconscious minds, the audience come to this prejudgment that anyone wearing green clothes is enemy while those in red are the saviors.
This research conducted aiming to shed light on the atmosphere for cinema activists, will first cover paganism and the history of superheroes through a descriptive method followed by analyzing the process of color stereotype making by Hollywood superhero movies and the way in which characterization, dialogue and script is trying to demonstrate its anti-religious, superheroes as protectors of human rights, and the enemies of this western superheroes as some extremists whom, with their religious beliefs and for the sake of God, are ready to do anything against humans.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Paganism
  • Superhero
  • Hollywood
  • Film
  • Color
  • Stereotype

قرآن کریم، (1389)، ترجمه مهدی الهی قمشه ای، انتشارات دارالثقلین، قم.

بیلندی، عباس(1391). نقش هالیوود در سیاست خارجی آمریکا، کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.

توکلی، حمید(1378). رنگ در تصویر سینمایی، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

رفیعی، احمد(1396). تحلیل شیطان­گرایی جدید از فضای مجازی، کارشناسی ارشد، دانشگاه المصطفی.

سرخیل، زهرا(1391). بازنمایی آخرالزمان در سینمای هالیوود، کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.

طباطبائی، محمد حسین(1385). سنن النّبی، قم: صلاه.

همتی‌زاده، لیلی(1390). کاربرد روان‌شناسی و زیبایی‌شناسی رنگ و عناصر گرافیکی در سینمای معاصر، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

References:

Bilandi, A. (2012). Hollywood's Role in the U.S. Foreign Policy (M.A. Thesis). Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran (Text in Persian).

Britnell, R.H. (1986). Growth & Decline in Colchester, 1300-1525. Cambridge: Cambridge University Press.

Burroughs, E. R. (1917). A Princess of Mars. U.S.: Harvard University.

Burton, T. (1989). Batman. U.S.: Warner Bros [Video File].

Butler Greenfield, A. (2009). A Perfect Red: Empire, Espionage, and the Quest for the Color of Desire. New York, London, Toronto, Sydney: Harper Perennial.

Pratt, D., & Woodlock. R. (2016). Fear of Muslims: International Perspectives on Islamophobia. New York: Springer.

Davies, O. (2011). Paganism: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press.

Donner, R. (1978). Superman. United States: Film Export [Video File].

Esposito, J. L. (1999). The Islamic Threat: Myth or Reality. New York: Oxford University Press.

Heller, E. (2009). Psychologie De La Couleur -Effets et Symboliques. pp. 48 and 58.

Hemmati Zadeh, L. (2011). Application of Psychology & Aesthetics of Color & Graphic Elements in Contemporary Cinema (M.A. Thesis). Central Tehran Azad University, Tehran, Iran (Text in Persian)

Hunt, S. J. (2003). Alternative Religions: A Sociological Introduction. U.K.: Ashgate Publishing.

Oehler, G. F. (1812).Theology of the Old Testament. New York: Funk & Wagnalls.

McGarty, C. et al. (2002). Stereotypes as Explanations: The formation of Meaningful Beliefs about Social Groups. U.K.: Cambridge University Press.

Nolan, Ch. (2005). Batman Begins. United States: Legendary Pictures [Video File].

Nolan, Ch. (2008). The Dark Knight. United States: Legendary Pictures [Video File].

Nolan, Ch. (2012). Dark Knight Rises. United States: Legendary Pictures [Video File].

Pastoureau, M. (2000). Bleu. Histoire d'une Couleur. Paris: Éditions du Seuil.

Rafiee, A. (2017). Analysis of New Satanism of Cyberspace (M.A. Thesis). Qom: Al-Mostafa University (Text in Persian).

Schweinitz, J. (2011). Film and Stereotype: A Challenge for Cinema and Theory. New York: Colombia University Press.

Shaheen, J. G. (2008).Guilty: Hollywood's Verdict on Arabs After 9/11. U.K.: Olive Branch Pr.

Slotkin, R. (1998). Gunfighter Nation: The Myth of the Frontier in Twentieth-Century America. New York: University of Oklahoma Press.

Sorkhil, Z. (2012). Reproduction of the Apocalypse in Hollywood Cinema (M.A. Thesis). Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran (Text in Persian).

Steffler, A. W. (2002). Symbols of the Christian Faith. U.S.: Eerdmans.

Tabatabi, M.H. (2006). Sonan ul-Nabi (Life & Traditions of the Holy Prophet). Qom; Salat (Text in Persian).

Tavakkoli, H. (1999). Color in Cinema Pictures (M.A. Thesis). Tarbiat Moadres University, Tehran, Iran (Text in Persian).

The Holy Quran. (2010). (Mehdi Elahi Qomshei, Trans.). Qom: Dar Al-Saqallain (Text in Persian).

Toland, J. (1978). Hitler: The Pictorial Documentary of his Life. New York: Doubleday.

Varichon, A. (2005). Colors: Pigments and Dyes in the Hands of Peoples. Paris: Éditions du Seuil.

York, Ch. & York, R.  (2012). Comic Books and the Cold War: 1946-1962: Essays on Graphic Treatment of Communism, the Code and Social Concerns. U.S.: McFarland & Company.

 

 

URLs: