تعامل زنانه؛تحقیقی بر اساس نوآوری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

چکیده

چکیده دنیا به سمت فنّاوری اطلاعات درحرکت است. فنّاوری‌های هوشمند در بیشتر محصولات فردا به‌کاررفته خواهند شد و درنتیجه افزایش عملکردها و فعالیت‌ها، خطر از دست دادن کاربران وجود خواهد داشت. در حال حاضر متأسفانه نوعی جانب‌داری مردانه در طراحی و تولید محصولات پیشرفته فنّاورانه نهفته است. این در حالی ست که بسیاری از این مشتریان را زنان تشکیل می‌دهند. بسیاری از کمپانی‌های راهبر همچون Nokia, Danfoss, Grundig, htc و ... دریافته‌اند که بازار زنان فرصت فوق‌العاده‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی نمود و به همین دلیل است که تولید محصولات با تمرکز بر ارزش‌های زنانه را، در صدر فعالیت‌های اقتصادی خود قرار داده و نوآوری‌های جدید در توسعه محصولات فنّاورانه را جستجو می‌کنند. رویکرد تعامل زنانه، یک نوآوری قدرتمند و پویا در طراحی ست که بر پایه تحقیقات کاربر، پروفایل کاربر و سناریوی استفاده از محصول استوارشده است. این پایه‌های مفهومی واقعی بوده و می‌توان آن را به ساختار، اصول اولیه گرافیک صفحه و طراحی آیکون‌ها تبدیل نمود. با همکاری محققین، کمپانی‌ها، طراحان و بازاریابان، دانسته‌های تئوری به راه‌حل‌های عملی مؤثری تبدیل‌شده که می‌توانند در طراحی و توسعه محصول به کار روند. در این نوشتار یافته‌های مطالعاتی تیم تعامل زنانه[i] جهت انتخاب، توسعه مدل‌ها و روش‌های تولید محصول تدوین‌شده است.  
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

female interaction, research based innovation

نویسنده [English]

  • Esmat Azad Disfani
چکیده [English]

  The current world is transitioning from mechanical and analog technology towards information technology. Smart technologies will be used in many products and devices in the future. Because of this, there is a fear in the marketplace of losing potential costumers due to this transition. Many of these costumers are female, but a masculine-oriented perspective still dominates the design and manufacturing of interactive products. Some leading brands in the “smart device” market (e.g. LG, NOKIA, Danfoss, Grundig, and HTC) have focused on feminine values in their design activities to benefit from the opportunities in this large market segment. Female Interaction is a powerful and dynamic approach in design which has been founded based on user research, user profile, and scenarios of using products. This conceptual framework can also be used as the principle and structure of icon design and graphic design. Collaboration of researchers, businesses, designers, and marketers has provided the opportunity of using this theoretical knowledge for effective practical solutions in product design and development. This paper attempts to represent the findings of Female Interaction team for design, development, and selection of models and manufacturing process.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interactive Design
  • Feminine Design
  • Female Interaction
  • Industrial Design

 

- Boston, C. G. (2009). Survay of more than 12000 women in 22 countries.

- Clarke, L. (2011, 10 31). Retrieved 02 11, 2012, from femaleinteraction: http://www.femaleinteraction.com/knowledge-blog/post/page/id/124

- design-people. (2012). female interaction methods. Aarhus, Denmark.

- Erica Eden, A. E. (2006). Design and Gender: Thinking about Sex. New York, US.

- IDC, S. (2005). idc. Retrieved 6 2013, from http://www.idc.com/home.jsp

- Schroeder, K. (2010, 8). Gender Dimansions of Product Design. Aarhus, Denmark.

- Schroeder, K. (2012). female interaction - research based innovation. Aarhus, Danmark.

- Steen Uru, K. (2011). Female Interaction, Newsletter 2. Aarhus, Danmark.